Partnerzy portalu

Transport intermodalny potrzebuje przyspieszenia cyfryzacji

Jakość informacji oraz automatyzacja procesów mają znaczący wpływ na pracę terminali intermodalnych i mogą zwiększyć efektywność wykorzystywania infrastruktury. Nowoczesne rozwiązania wdrażane są jednak dość powoli — przekonuje dr inż. Justyna Świeboda, Project Manager w Polskim Instytucie Transportu Drogowego.

przyspieszenia cyfryzacji
Fotografia reklamowa Lukasz Bera

Pracuje Pani nad badaniem dotyczącym optymalizacji pracy terminali kontenerowych. Jakie są cele tego projektu?

— Jako studentka Politechniki Wrocławskiej realizowałam projekt badawczy z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, który prowadziliśmy na jednym z terminali intermodalnych w Gliwicach. Celem projektu było opracowanie modelu, który zwiększy wydajność pracy terminala lądowego. Model miał zwiększyć efektywność rozładunku pociągu, w taki sposób, by kontenery, które mają najdłuższy czas oczekiwania na transport były umieszczane na najniższych poziomach na placu składowym. Chodzi o to, by nie wykonywać nadmiarowych/zbędnych operacji na kontenerach. Po opracowaniu modelu nawiązaliśmy współpracę z firmą, która opracowała bazujący na tym modelu system informatyczny, który został wdrożony na terminalu. Każda operacja przeładunkowa jest kosztem dla operatora terminalu, powoduje także zużycie urządzeń terminalowych. Myślę, że dzięki optymalizacji procesów jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet 20-30% pracy reachstackera, czy innych urządzeń przeładunkowych. 

W ten sposób można ograniczyć problem wąskich gardeł w łańcuchach dostaw?

— Częściowo tak. Ale to nie wszystkie problemy, z którymi mierzą się terminale. Z analiz, które wykonywaliśmy kilka lat temu wynikało, że znaczącym problemem były również bocznice na terminalach, które przeważnie miały dwa tory po 350 m i trzeba było skład dzielić. Czasami te operacje trwały nawet do półtorej godziny, a to sporo czasu. Obecnie część terminali jest przebudowywana i będą mieć tory do 750 m pozwalające na obsługę całego składu lub dłuższych pociągów. Wydłużone będą też składy na Nowym Jedwabnym Szlaku. Terminal w Małaszewiczach posiadał będzie tory, które pozwolą na przyjęcie pociągów o długości 1050 m. 

Zajmowała się też Pani badaniem przepływu informacji w transporcie intermodalnym. Jakie są wnioski z tych badań?

— Tak, to był temat mojej pracy doktorskiej. Sprawdzałam wpływ poprawności danych w dokumentach na wykonywanie zadań na terminalach intermodalnych. Zaproponowałam metodę oceny jakości informacji. Częściowo metoda ta wykorzystywana jest w badaniach nad CMR, które teraz realizujemy w Polskim Instytucie Transportu Drogowego. Dokumenty CMR są wypełniane ręcznie, co może mieć wpływ na czytelność informacji. W swojej metodzie wybrałam pięć aspektów, które pozwalają na ocenę jakości informacji. Sprawdzałam, czy odbiorcy informacji mają aktualne dane na dokumentach, czy są w stanie wykonać operacje i czy przekazywane informacje zawierają wszystkie niezbędne dane. Zdarza się, że dokument ma 20 rubryk, a żeby wykonać konkretne zadanie, wystarczyłoby uzupełnić zaledwie pięć. Skupiłam się na tym, co istotne. Np. gdy operator ma przeładować jakiś kontener, to musi wiedzieć, jaka to jest jednostka i gdzie ma ją przeładować – czy na pociąg, czy samochód, itd. Zatem zwracam uwagę czy posiada wszystkie niezbędne informacje do wykonania zadania.

Jakie są najczęstsze źródła błędów w dokumentach?

— Czasami są to nieaktualne dane. Sytuacja w transporcie dynamicznie się zmienia i często trzeba na bieżąco aktualizować dane. Drugim problemem jest zrozumiałość komunikatów, to zależy np. od tego czy terminal ma system do generowania dokumentów (np. CMR). Dokumenty generowane elektronicznie są łatwiejsze do odczytania. Zdarza się również, że przekazywane informacje są niekompletne.  

Jak często stosowane są dokumenty wypełniane ręcznie?

— Mimo iż coraz więcej terminali intermodalnych stara się wprowadzić systemy obsługujące bramę, biuro i pole składowe, to jednak moim zdaniem transport intermodalny pozostaje w tyle, jeżeli chodzi o cyfrowe technologie. Zdarza się, że wdrażane programy nie sprawdzają się i następuje powrót do ręcznego wypełniania dokumentów. Nowoczesne technologie najszybciej wdrażane są w magazynach i e-commerce. W transporcie intermodalnym poza urządzeniami przeładunkowymi, gdzie coraz więcej jest automatyzacji, takie technologie są wdrażane powoli. Przykładowo w porcie Nowym Jorku wykorzystuje się technologię RFID. Etykiety RFID są umieszczane na kontenerach, a czytniki na sprederach czy bramach. W Polsce natomiast, w DCT Gdańsku na bramach wykorzystuje się technologię OCR, która pozwala na odczytywanie numerów kontenerów i tablic rejestracyjnych pojazdu. Ale to wciąż za mało.

Jaki jest wpływ błędów w dokumentacji na wydłużenie czasu obsługi ładunków w terminalach?

— Z przeprowadzonych przez mnie badań wynika, że w ok. 80% opóźnienia w transporcie wynikają z warunków zewnętrznych, takich jak pogoda, korki na drogach, czy opóźnienia pociągów, a w ok. 20% jest to problem z jakością informacji. Jak już wspomniałam najczęściej występuje problem z kompletnością danych i tym, że zawarte dane są błędne lub nieaktualne. Zdarza się nawet, że kontener trafia do niewłaściwego klienta. Kolejnym problemem są również opóźnienia u załadowców, samochód wjeżdża na rozładunek, a magazyn się nie wyrabia z operacjami rozładunkowymi. Przez to są nawet kilkunastogodzinne opóźnienia, a co za tym idzie – dodatkowe opłaty. Błędy w dokumentach i organizacji pracy są zatem kosztowne.

przyspieszenia cyfryzacji

przyspieszenia cyfryzacji

przyspieszenia cyfryzacji

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close