Partnerzy portalu

Terminal intermodalny Dobrá to słowacka perła o niewykorzystanym potencjale

Minął rok od przeniesienia słowackiego terminalu Dobrá na granicy z Ukrainą od TransContainer do lokalnych firm BUDAMAR LOGISTICS i ZSSK Cargo. Co się zmieniło i jaka przyszłość czeka terminal? Na te i inne pytania odpowiadał Ľubomír Loy z BUDAMAR LOGISTICS.

Dobrá
Przeładunek kontenerów na terminalu w Dobrej. Źródło: BUDAMAR LOGISTICS

Słowacka firma BUDAMAR LOGISTICS rozpoczęła ten rok dość aktywnie. W styczniu wraz z LKW Walter uruchomiono pociąg transportu kombinowanego między Bratysławą a niemieckim portem Rostock. W lutym firma rozpoczęła kolejowe przewozy towarowe z czeskiej Ostrawy do słoweńskiego portu Koper. Te działania świadczą o chęci słowackiej firmy do rozszerzenia działalności.

Jednocześnie jednym z kluczowych dla BUDAMAR LOGISTICS aktywów jest terminal Dobrá (znany również pod skrótem TKD Dobrá), który znajduje się w pobliżu granicy z Ukrainą. Rok temu ten kompleks przeładunkowy został przeniesiony pod zarząd firmy Bulk Transshipment Slovakia (BTS), wspólnego przedsięwzięcia BUDAMAR LOGISTICS i państwowego kolejowego przewoźnika towarowego ZSSK Cargo. Portal IntermodalNews zapytał słowacką firmę o osiągnięcia i plany dotyczące rozwoju terminalu. Na pytanie odpowiedział Ľubomír Loy, członek zarządu BUDAMAR LOGISTICS i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu BUDAMAR GROUP
.

Bulk Transshipment Slovakia. W nazwie tej firmy można znaleźć aluzję ładunków masowych. Dlaczego więc firma zainteresowała się terminalem intermodalnym w Dobrej?

Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że BUDAMAR GROUP, do której należy BUDAMAR LOGISTICS, uznała możliwość wynajmu tego terminala za niezwykłą szansę biznesową. Dzierżawa terminalu to dla nas logiczny krok w dalszej rozbudowie i modernizacji stacji przeładunkowej w Czernej nad Cisą, która jest obecnie największym punktem przeładunkowym do przewozu rud żelaza i innych towarów masowych do firm metalurgicznych w sąsiednich krajach.

Ľubomír Loy z BUDAMAR LOGISTICS. Źródło: BUDAMAR LOGISTICS

Chcemy jednak iść naprzód, dlatego ciągle szukamy nowych możliwości. Z naszego punktu widzenia transport towarów w kontenerach koleją jest dynamicznym i perspektywicznym środkiem transportu, który daje klientom wiele korzyści, z których najważniejsza to oszczędność czasu i pieniędzy.

Jakie rezultaty osiągnięto w zarządzaniu terminalem TKD Dobrá w pierwszym roku?

Rok 2020 był trudny dla wielu firm. Jednak przywrócenie do życia od dawna stojącego w stagnacji terminalu, zwłaszcza podczas pandemii, nie jest łatwym zadaniem. Staraliśmy się jak najlepiej sprostać wymaganiom naszych klientów. Wierzymy, że udało nam się to pomyślnie. W 2020 roku terminal obsłużył 2430 kontenerów. Uważamy, że to dobry wynik na początek.

Skąd te kontenery pochodzą?

Terminal posiada obecnie jeden regularny pociąg kontenerowy z chińskiego miasta Xi’an do Dunajskiej Stredy niedaleko Bratysławy. Ta trasa została uruchomiona przez firmę Metrans. Jednak terminal jest w stanie obsłużyć więcej pociągów i ładunków. Dlatego nasza firma promuje ten kompleks przeładunkowy i prowadzi negocjacje z potencjalnymi partnerami w celu uruchomienia nowych połączeń.

Jakich ?

Nie chciałbym wybiegać do przodu. Poczekajmy na konkretne rezultaty.

Powiedział Pan, że terminal w Dobrej może obsłużyć więcej ładunków niż obecnie. Jaka jest jego przepustowość?

Terminal może obsłużyć do 430 kontenerów dziennie. Jeśli chodzi o roczną przepustowość, to obecnie jest to 1575 pociągów rocznie.

Czy to, że tak powiem, ostateczne liczby? Czy można je zwiększyć?

Oczywiście już nad tym pracujemy. Terminal w Dobrej to perła o niewykorzystanym potencjale. Dlatego inwestujemy w modernizację jego infrastruktury.

Co już zrobiono w zeszłym roku?

Po tym, jak BTS został nowym najemcą TKD Dobrá, pilnym priorytetem akcjonariuszy było osiągnięcie wymaganego poziomu niezawodności i bezpieczeństwa, dlatego konieczne było przeprowadzenie najpotrzebniejszych napraw urządzeń technologicznych i infrastruktury. W poprzednim okresie terminal praktycznie nie działał, co oczywiście wpłynęło na jego stan. W ubiegłym roku koszt niezbędnych napraw wyniósł 365 tys. euro.

Pociąg towarowy BUDAMAR LOGISTICS w Słowenii. Źródło: BUDAMAR LOGISTICS.

A co z planami na najbliższe lata?

Kolejnym niezbędnym krokiem jest inwestowanie w dalszy rozwój infrastruktury. W tym celu planujemy wydać prawie 900 tys. euro. W przyszłości akcjonariusze BTS zamierzają zainwestować w nowe wyposażenie techniczne, aby zwiększyć możliwości przeładunkowe terminalu i poszerzyć listę dostępnych usług. Należy również podkreślić, że rozwój terminalu wymaga wsparcia państwa i samorządów.

Co właściwie pan ma na myśli, mówiąc o pomocy państwa?

Słowacja przywiązuje obecnie dużą wagę do rozwoju infrastruktury kolejowej. Jednak drogi są również ważne dla terminala w Dobrej. Na przykład od 1992 roku nierozwiązana pozostaje kwestia otwarcia przejścia drogowego z Czernej nad Cisą do Sołomonowego na Ukrainie. Realizacja tego projektu pomogłaby nie tylko zwiększyć przepływ towarów do terminalu, ale również przyczyniłaby się do rozwoju wschodniej Słowacji.

Jakie cele strategiczne chce osiągnąć BUDAMAR LOGISTICS w Dobrej?

Główne zadanie BTS w Dobrej jest oczywiste: świadczyć konkurencyjne usługi i maksymalizować wykorzystanie przepustowości terminali na trasach intermodalnych z Azji do Europy i z powrotem. Musimy starać się konkurować z trasami przez Polskę i Węgry i uczynić TKD Dobrá interesującym punktem tranzytowym nie tylko na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close