PKP Cargo realizuje rekordowy zakup taboru intermodalnego
Największy polski kolejowy przewoźnik towarowy rozpoczyna duży projekt wymiany taboru do przewozów intermodalnych. PKP Cargo zamówiły 936 wagonów platform intermodalnych.

Inwestycja PKP Cargo otrzymała dofinansowanie z środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kontrakt o wartości 368,4 mln zł na dostawę wagonów zrealizuje Tatravagonka. Dla polskiego przewoźnika jest to inwestycja o strategicznym znaczeniu.
— Zakup platform intermodalnych, lokomotyw i rozbudowa Centrum Logistycznego w Małaszewiczach to działania kluczowe w umacnianiu pozycji spółki w segmencie intermodalnym. Zgodnie ze strategią spółki PKP Cargo ma się stać operatorem logistycznym. Bez odpowiedniego taboru nie moglibyśmy świadczyć usług na najwyższym poziomie. Dane rynkowe i sytuacja światowa pokazują, że rozwój w obszarze transportu kombinowanego jest kluczową aktywnością i PKP Cargo wpisuje się w tę strategię. Zakup platform pozwoli zwiększyć możliwości naszych przewozów, Możemy świadczyć usługi coraz sprawniej również dzięki coraz lepszej infrastruktury liniowej i przeładunkowej — powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Grupa PKP Cargo obecnie posiada ponad 3100 wagonów platform intermodalnych. W latach 2019 – 2024 grupa planuje zakup 1556 platform, 10 lok wielosystemowych i 30 lokomotyw sześcioosiowych. Kontrakt na dostawę platform realizuje Tatravagonka, a 50 wagonów już dostarczono i są eksploatowane. Po jego realizacji zmieni się struktura taboru intermodalnego – ponad 50% wagonów PKP Cargo będą stanowiły platformy 40’ i 80’ które zapewnią większą efektywność przewozów niż wagony 60’ które obecnie dominują w parku taborowym spółki.
UE wspiera intermodal
PKP Cargo podpisały umowy na dofinansowanie z środków unijnych dwóch projektów. Pierwszy obejmuje dofinansowanie zakupu 936 wagonów platform. Na projekt ten spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 183,4 mln zł. Drugi projekt dotyczy zakupu wagonów i lokomotyw, a dofinansowanie z środków unijnych ponad 92 mld zł. Przetarg na dostawę 220 wagonów w ramach tego projektu wygrały spółki Wagony Świdnica i Astra Rail. PKP Cargo jest jednym z beneficjentów działań Komisji Europejskiej wspierającej rozwój transportu kolejowego.
— Budżet Unii Europejskiej wspiera polską kolej. Jest to przykład solidarności europejskiej w działaniu. UE od dawna stawia na transport intermodalny jako emitujący najmniej zanieczyszczeń. W krajach zachodniej Europy obserwowaliśmy w ostatnich latach dynamiczny rozwój transportu intermodalnego i liczymy, że teraz nastąpi to w Polsce. Dotychczas inwestowano głownie w modernizację infrastruktury, a teraz pojawiły się projekty jak zakup 936 platform. To jest sygnał, że KE wspiera transport kontenerowy w Polsce, co jest realizacją strategii Zielonego Nowego Ładu. Kolej to branża, która w kolejnej perspektywie pozostanie na pierwszym miejscu w priorytetach transportowych — powiedział Witold Naturski, zastępca dyrektora przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Harmonogram kontraktu z Tatravagonka przewiduje dostawę już 400 wagonów w 2020, 298 w 2021 i 188 w 2022 roku. Realizacja kontraktu z Wagony Świdnica rozpocznie się w 2021 r.
— Zdajemy sobie sprawę że nie tylko środki unijne sprawiają, że zainteresowanie transportem intermodalnym rośnie. Widzimy globalny trend konteneryzacji transportu. Czynnikiem rozwoju jest też poprawa infrastruktury liniowej. Mocną stroną Polski jest położenie geograficzne na skrzyżowaniu trzech szlaków transkontynentalnych. Z nieformalnych negocjacji, które odbyły się latem wynika, że branża intermodalna również w następnej perspektywie finansowej będzie jednym z priorytetów Unii — powiedziała Sylwia Cieślak-Witt, wicedyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.