Hapag-Lloyd uruchomił kolejowe ekspresy kontenerowe na Ukrainie
Hapag-Lloyd rozszerza swoją działalność na Ukrainie. Było to możliwe dzięki pociągom kontenerowym łączącym port w Odessie z trzema największymi miastami w kraju. Jakie korzyści odnieśli klienci?

Konkurencja i walka o klientach zmuszają armatorów kontenerowych do rozwijania czegoś więcej niż tylko linii żeglugowych. Trasy kolejowe stają się coraz skuteczniejszym uzupełnieniem tych ostatnich. Z tego powodu niemiecka firma Hapag-Lloyd uruchomiła nową usługę dla klientów na Ukrainie. Od stycznia br. mogą dostarczać kontener nie tylko do portu w Odessie, ale także do trzech pozostałych największych miast w kraju – Kijowa, Charkowa i Dniepru.
Z portu w głąb lądu ładunki dostarczane są regularnymi pociągami kontenerowymi, które kursują do tych miast trzy razy w tygodniu. „Jedno okienko dla usług morskich i śródlądowych to pojedynczy punkt kontaktowy oraz ulepszony proces rezerwacji i dokumentacji” – poinformowała spółka Hapag-Lloyd. W przypadku opóźnień pociągów firma oferuje bezpłatne przechowywanie kontenerów w porcie do siedmiu dni.
Partnerzy ukraińscy
Nowa usługa stała się możliwa dzięki ukraińskim firmom. „Naszymi partnerami w tym projekcie są HHLA CTO jako terminal portowy i NUNIT jako operator pociągu” – skomentował Hapag-Lloyd w odpowiedzi na prośbę IntermodalNews. Dla Terminala Kontenerowego Odessa (CTO), który należy do HHLA, innej niemieckiej grupy logistycznej, armator jest również ważnym partnerem, ponieważ zapewnia stabilny przepływ towarów przez morską linię BlackSea Mediterranean Express. Ta linia łączy porty Odessy z Noworosyjskiem, Stambułem i Pireusem.
Jeśli chodzi o NUNIT, firma ta, choć powstała dopiero latem 2020 roku, ma już duże doświadczenie w rozwoju intermodalnego transportu kolejowego. Faktem jest, że NUNIT jest spółką zależną ukraińskiej grupy portowej TIS, która obsługuje kilka terminali w Porcie Południowym (Pivdennyj). Od 2017 roku TIS aktywnie rozwija sieć pociągów kontenerowych kursujących po terytorium Ukrainy. Wraz z rozwojem tego obszaru holding zdecydował o utworzeniu wyspecjalizowanego operatora. Oprócz Kijowa, Charkowa i Dniepru pociągi TIS kursują również do Tarnopola i Czernihowa.
Elastyczność i perspektywy
Według Hapag-Lloyd każdy pociąg może zawierać do 45 platform, które mogą pomieścić dwudziesto- i czterdziestostopowe kontenery, zarówno standardowe, jak i typu high cube. „Operator pociągu może nam zagwarantować znaczną elastyczność, usuwając lub dodając platformy, dostosowując usługę do naszych potrzeb transportowych” – powiedział armator. Ta elastyczność wynika z faktu, że perony kolejowe używane na trzech trasach z Odessy należą do różnych interesariuszy.
Połączone serwisy Hapag-Lloyd do trzech ukraińskich miast obejmują 70% tworzenia przepływu ładunków kontenerowych na Ukrainie. „Jesteśmy zawsze gotowi do oceny nowych możliwości, biorąc pod uwagę żądania/potrzeby transportowe naszych klientów” – powiedział zespół prasowy Hapag-Lloyd, zapytany o perspektywy rozszerzenia tej usługi. Jeśli spojrzeć na mapę, można zobaczyć, że kierunek zachodni, taki jak Lwów czy przynajmniej Tarnopol, pozostaje niedoceniany. Zwłaszcza że ostatnia pozycja jest już na liście połączeń intermodalnych NUNIT.
Przeczytaj również: