Partnerzy portalu

Pandemia spowolniła wzrost potoku kontenerów w portach morskich Ukrainy

Od kilku lat ukraińskie porty morskie aktywnie zwiększały liczbę przeładunków kontenerowych. Trudny rok 2020 dokonał korekt i nieco spowolnił ten wzrost.

Ukraińskie porty morskie. Terminal kontenerowy TIS na wodach Portu Pivdennyj.
Terminal kontenerowy TIS na wodach Portu Pivdennyj (Południowy). Źródło: TIS.

Od pięciu lat kontenery są jednym z najbardziej dynamicznych ładunków w portach morskich Ukrainy. Rocznie wielkość ich przeładunków rosła o co najmniej 19%, a w niektórych latach wzrost przekroczył poziom 30%. W 2020 roku pandemia koronawirusa znacznie spowolniła to tempo. Zgodnie z wynikami ubiegłego roku wzrost wyniósł zaledwie 4,2%.

W 2020 roku przepływ kontenerów w portach morskich Ukrainy po raz drugi przekroczył granicę 1 mln TEU i wyniósł około 1,05 mln TEU. Podobny wynik osiągnięto w 2019 roku, czyli około 1,008 mln TEU. W pozostałych latach wolumeny przeładunków były niższe: 846,5 tys. TEU w 2018 r., 712,9 tys. TEU w 2017 r. i 679,6 tys. TEU w 2016 r.

Przeładunki kontenerów odbywają się przeważnie w portach Wielkiej Odessy (Odessa, Pivdennyj (Południowy), Czarnomorsk) i Mikołajowa (Port Olvia). Port Odessa przeładuje główny potok kontenerów: 652,2 tys. TEU w 2020 roku i 649,5 tys. TEU w 2019 roku. Drugim co do wielkości przeładunków został Port Południowy, który poprawił swoje wyniki z 218,7 tys. TEU w 2019 roku do 243,8 tys. TEU w 2020 roku.

Port Czarnomorsk w 2020 roku przeładował przepływ kontenerów w ilości 153,7 tys. TEU, co oznacza wzrost o 9,7%. Liderem pod względem wzrostu w 2020 roku został Specjalistyczny Port Olvia, który znajduje się w pobliżu Mikołajowa. Ten port potroił wielkość przeładunku kontenerów. Niemniej jednak przepływ kontenerów w Olvii pozostaje bardzo niski: 513 TEU w 2020 i 159 TEU w 2019.

Należy zaznaczyć, że ogólny przepływ ładunków w portach morskich Ukrainy pozostał prawie na tym samym poziomie: 160 mln ton w 2019 roku i 159,1 mln ton w 2020 roku. Tym samym wolumeny przeładunków spadły tylko o 0,5%. Podobnie jak w latach poprzednich większość ruchu towarowego, ponad 70% całkowitego wolumenu, stanowią ładunki masowe (zboża, rudy, węgiel, nawozy i tp.). W 2020 roku najlepszą dynamikę wykazały nawozy mineralne (+ 44,4%) i rudy (+ 18,8%).

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close