Partnerzy portalu

Ukraina ożywia porty poprzez mechanizm koncesyjny

Po latach dyskusji ukraiński rząd w końcu uruchomił mechanizm koncesyjny w portach morskich. Pozwoli to ożywić małe i problematyczne porty, a także znaleźć dodatkowy ładunek do terminali w niektórych dużych portach.

Ukraina ożywia porty poprzez mechanizm koncesyjny
Port Czarnomorsk (dawniej Illicziwśk). Widok z lotu ptaka. Źródło: Administracja Morskich Portów Ukrainy.

Rok 2020 niewątpliwie zostanie zapamiętany przez globalną pandemię koronawirusa, poważne ograniczenia w przemieszczaniu i niszczycielskie konsekwencje dla wiodących gospodarek. Dla ukraińskiej branży portowej, pomimo powyższych czynników, ten rok był pozytywny. Przynajmniej w jednym parametrze. Po kilku latach rozmów i debat ukraiński rząd wreszcie uruchomił mechanizm koncesyjny w portach morskich. Pierwsze dwie umowy koncesyjne podpisano latem tego roku – dla portów Chersoniu i Olvii (były Oktiabrsk).

Niedawno Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przypomniał, że rząd planuje dalszy rozwój mechanizmu koncesyjnego. „Obecnie pracujemy nad możliwością przeniesienia portów Czarnomorsk i Berdiańsk do koncesji, a także do prywatyzacji trzech dodatkowych portów. Z przyjemnością powitam udział Austrii w przetargu na koncesje na porty morskie” – powiedział ukraiński lider podczas wizyty w Austrii w tym tygodniu.

Pierwsze koncesje

Na razie austriackie firmy nie są zbyt zainteresowane ukraińskimi portami. Dwie pierwsze umowy koncesyjne pokazują nieco inną geografię inwestycji. Gruzińsko-szwajcarska firma Risoil-Kherson stała się pionierem koncesji na Ukrainie. W czerwcu firma uzyskała prawo do zarządzania Portem Chersoń na 30 lat.

Podpisanie umowy koncesyjnej w porcie w Chersoniu, czerwiec 2020 r. Źródło: Przedsiębiorstwo państwowe „Chersoński morski port handlowy”.

Port ten, choć nazywany portem morskim, znajduje się w rzeczywistości 90 km od Morza Czarnego, u ujścia Dniepru. Głębokość portu (do 7,6 m) pozwala na przyjmowanie niektórych statków morskich. Port w Chersoniu specjalizuje się w przeładunkach masowych. W 2019 roku wolumen przeładowanych ładunków wyniósł 3,8 mln ton, z czego prawie 3 mln ton to ładunki masowe. Zgodnie z warunkami umowy koncesyjnej dzierżawca musi rozwinąć ten obszar działalności portu i zainwestować w ciągu pierwszych 10 lat około 280 mln hrywien (ok. 37 mln zł).

Druga umowa koncesji została podpisana w sierpniu z katarską firmą Qterminals na dzierżawę Portu Olvia na 35 lat. Port ten znajduje się w Limanie Dniepru i Bohu, 20 km na południe od centrum miasta Mikołajów. Parametry techniczne pozwalają na przyjmowanie jednostek pełnomorskich o zanurzeniu do 10,5 m. Zgodnie z warunkami umowy Qterminals zobowiązuje się do zainwestowania w rozwój portu 3,4 mld hrywien (454 mln zł). Firma z Kataru planuje skupić się na przeładunku zboża. W 2019 roku na nabrzeżach portowych przeładowano ponad 1,2 mln ton zboża, przy ogólnym przepływie ładunków około 3,1 mln ton.

Planowane projekty

W najbliższym czasie w ukraińskich portach będzie realizowanych kilka kolejnych projektów koncesyjnych, które można podzielić na dwie grupy. Pierwsza obejmuje projekty dzierżawy kompleksu kolejowo-promowego oraz terminalu kontenerowego w Porcie Czarnomorsk (były Illicziwśk), jednym z największych portów Ukrainy. W sprawie pierwszego obiektu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło już przetarg na konsultantów do tego projektu. Rząd szukał inwestora dla czarnomorskiego terminalu kontenerowego co najmniej od 2016 roku. Operator portowy z Hongkongu Hutchison Ports od kilku lat aktywnie interesował się tym obiektem. Obecnie najbardziej prawdopodobna data uruchomienia tego projektu to lata 2022-2024.

Druga grupa to w pewnym stopniu porty problematyczne i małe, które do pełnego funkcjonowania pilnie potrzebują inwestora strategicznego. W szczególności port Berdiański przeszedł w ostatnich latach bolesną transformację przepływu towarów, zmieniając kierunek swojej działalności z węgla i produktów metalowych na zboża. W 2019 roku udział tego ładunku w ogólnych wskaźnikach portu wyniósł ponad 70%.

Rząd ukraiński planuje także sprywatyzować trzy kolejne małe porty. Chodzi o Białogrodzie nad Dniestrem, Ust-Dunaisku i Skadowsku. W 2019 roku te porty obsłużyły najmniejszą liczbę ładunków: odpowiednio 117 tys. ton, 71 tys. ton i ok. 5 tys. ton. Jeśli Ust-Dunaisk, który leży u ujścia Dunaju, już kilka dziesięcioleci balansuje na krawędzi przetrwania, to Białogród nad Dniestrem i Skadowsk przeżywają poważny kryzys dopiero od kilku lat. Na przykład od 2012 do 2019 roku Port Białogród nad Dniestrem zmniejszył przeładunki towarów prawie ośmiokrotnie, a Skadowsk – 36 razy. Dlatego przyszły inwestor stanie przed trudnym zadaniem – znaleźć niszę dla tych portów, aby mogły dalej funkcjonować.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close