Miesiąc innowacji w przewozach towarowych na linii kolejowej Baku – Tbilisi – Kars
Styczeń 2021 okazał się innowacyjny dla transportu towarów na linii kolejowej Baku – Tbilisi – Kars. Jak się to ujawniło i które kraje odniosą największe korzyści?
Przez długi czas po otwarciu linii kolejowej Baku – Tbilisi – Kars w październiku 2017 roku wyroby metalowe były podstawą ruchu towarowego na tej trasie. W 2020 roku kontenery zostały się ważnym bodźcem do rozwoju przewozów ładunków w tym kierunku. Od października 2017 r. do grudnia 2020 r. koleją Baku – Tbilisi – Kars przetransportowano potok kontenerów w ilości ponad 21 tys. TEU. Warto zauważyć, że ponad połowa tego wolumenu, czyli około 11 tys. TEU, przypada na 2020 r.
Ten solidny wzrost stał się możliwy dzięki inwestycjom Turcji w rozwój infrastruktury kolejowej, przede wszystkim w budowę podziemnego tunelu kolejowego Marmaray, który połączył azjatycką i europejską część Stambułu. W październiku 2019 roku, czyli sześć lat po jego formalnym otwarciu, tunel został się dostępny dla pociągów towarowych. A już na początku listopada tego samego roku pod Bosforem przejechał pierwszy pociąg kontenerowy z Chin do Czech. Wydarzenie to zapoczątkowało nową erę w transporcie kolejowym na Nowym Jedwabnym Szlaku i zakończyło powstanie tzw. trasy południowej tego eurazjatyckiego korytarza.
W przeciwnym kierunku
Nic dziwnego, że w 2020 roku pociągi kontenerowe z Chin do Europy stały się powszechne na linii kolejowej Baku-Tbilisi-Kars. Co sprawiło, że styczeń 2021 r. był wyjątkowy dla rozwoju ruchu kontenerowego na tej trasie? Chodzi o ustanowienie stabilnego przepływu towarów w przeciwnym kierunku, czyli w kierunku Chin. Turcja odgrywa w tym procesie główną rolę.
Jeszcze w grudniu 2019 r. rozpoczęły się pierwsze transporty pociągów kontenerowych z tego kraju do Chin, czyli z Izmitu i Stambułu do Xi’an. Pociągi te zostały zorganizowane przez członków Transkaspijskiego Międzynarodowego Konsorcjum Transportowego: ADY Container (Azerbejdżan), KTZ Express (Kazachstan), GR Logistics (Gruzja) i Pacific Eurasia Logistics (Turcja). Obie wspomniane trasy były wcześniej testowane w kierunku zachodnim, więc zorganizowanie transportów w przeciwnym kierunku nie było trudne. Ale w styczniu 2021 roku uruchomiono zupełnie nową trasę między Turcją a Chinami: Ankara – Xi’an. Pierwszy pociąg, który podążał tą trasą, obejmował 42 kontenery z różnymi ładunkami dla chińskiego przemysłu.
Oprócz Turcji i Chin Rosja jest również zainteresowana rozwojem ruchu towarowego w Baku – Tbilisi – Kars w przeciwnym kierunku. Jeśli z reguły produkty metalowe są transportowane z Rosji do Turcji w otwartych wagonach, to logistycy wolą kontenery w przeciwnym kierunku. 29 stycznia pierwszy pociąg kontenerowy wyruszył z Ankary w kierunku stacji Vorsino, gdzie znajduje się jeden z największych terminali intermodalnych w Rosji. Oczekuje się, że za 8 dni na terminalu przybędzie 15 czterdziestostopowych kontenerów, załadowanych sprzętem AGD produkcji tureckiej.
Nowe ładunki
Organizując przewóz towarów koleją Baku – Tbilisi – Kars, firmy logistyczne korzystają z kilku rodzajów wagonów, z których każdy jest nastawiony na określony produkt. Tak więc wagony otwarte są aktywnie wykorzystywane do transportu produktów metalowych, węglarek typu specjalnego przeznaczonych do przewozów zboża, a także platform do transportu kontenerów, które można załadować szeroką gamą towarów.
W styczniu 2021 r. ADY Express, spółka zależna Kolei Azerbejdżańskich, zaczęła korzystać z nowego typu wagonów na linii Baku – Tbilisi – Kars. Firma zorganizowała pierwszą wysyłkę ładunku w krytych wagonach. Nawiasem mówiąc, sam ładunek okazał się innowacyjny dla linii kolejowej. 300 ton śruty sojowej załadowano do krytych wagonów na stacji Payas w południowo-wschodniej Turcji. Celem jest Azerbejdżan. W najbliższej przyszłości ADY Express planuje zorganizować kilka innych podobnych dostaw śruty sojowej.
Nowi gracze
Latem 2018 roku odbyła się próbna wysyłka wyrobów metalowych z Rosji do Turcji koleją Baku – Tbilisi – Kars. Od tego czasu rosyjskie huty regularnie wysyłają swoje ładunki do tureckich portów na Morzu Śródziemnym. W styczniu br. Azerbejdżan zdywersyfikował ten przepływ ładunków. ADY Express zorganizowało wysyłkę pierwszej partii konstrukcji metalowych wyprodukowanych przez Baku Steel Company. Ładunek został dostarczony otwartymi wagonami z Baku do stacji Payas w Turcji. W ogólności azerbejdżańska firma planuje przewieźć 5000 ton konstrukcji metalowych w kilku przesyłkach. Pierwsze 15 wagonów zostało już dostarczonych do Turcji, kolejna część jest w drodze, kolejna część zostanie dostarczona na początku lutego.
Przeczytaj również: