Partnerzy portalu

Miesiąc innowacji w przewozach towarowych na linii kolejowej Baku – Tbilisi – Kars

Styczeń 2021 okazał się innowacyjny dla transportu towarów na linii kolejowej Baku – Tbilisi – Kars. Jak się to ujawniło i które kraje odniosą największe korzyści?

 Pociąg kontenerowy na kolei Baku – Tbilisi – Kars
Pociąg kontenerowy na kolei Baku – Tbilisi – Kars. Źródło: ADY Container.

Przez długi czas po otwarciu linii kolejowej Baku – Tbilisi – Kars w październiku 2017 roku wyroby metalowe były podstawą ruchu towarowego na tej trasie. W 2020 roku kontenery zostały się ważnym bodźcem do rozwoju przewozów ładunków w tym kierunku. Od października 2017 r. do grudnia 2020 r. koleją Baku – Tbilisi – Kars przetransportowano potok kontenerów w ilości ponad 21 tys. TEU. Warto zauważyć, że ponad połowa tego wolumenu, czyli około 11 tys. TEU, przypada na 2020 r.

Ten solidny wzrost stał się możliwy dzięki inwestycjom Turcji w rozwój infrastruktury kolejowej, przede wszystkim w budowę podziemnego tunelu kolejowego Marmaray, który połączył azjatycką i europejską część Stambułu. W październiku 2019 roku, czyli sześć lat po jego formalnym otwarciu, tunel został się dostępny dla pociągów towarowych. A już na początku listopada tego samego roku pod Bosforem przejechał pierwszy pociąg kontenerowy z Chin do Czech. Wydarzenie to zapoczątkowało nową erę w transporcie kolejowym na Nowym Jedwabnym Szlaku i zakończyło powstanie tzw. trasy południowej tego eurazjatyckiego korytarza.

W przeciwnym kierunku

Nic dziwnego, że w 2020 roku pociągi kontenerowe z Chin do Europy stały się powszechne na linii kolejowej Baku-Tbilisi-Kars. Co sprawiło, że styczeń 2021 r. był wyjątkowy dla rozwoju ruchu kontenerowego na tej trasie? Chodzi o ustanowienie stabilnego przepływu towarów w przeciwnym kierunku, czyli w kierunku Chin. Turcja odgrywa w tym procesie główną rolę.

Jeszcze w grudniu 2019 r. rozpoczęły się pierwsze transporty pociągów kontenerowych z tego kraju do Chin, czyli z Izmitu i Stambułu do Xi’an. Pociągi te zostały zorganizowane przez członków Transkaspijskiego Międzynarodowego Konsorcjum Transportowego: ADY Container (Azerbejdżan), KTZ Express (Kazachstan), GR Logistics (Gruzja) i Pacific Eurasia Logistics (Turcja). Obie wspomniane trasy były wcześniej testowane w kierunku zachodnim, więc zorganizowanie transportów w przeciwnym kierunku nie było trudne. Ale w styczniu 2021 roku uruchomiono zupełnie nową trasę między Turcją a Chinami: Ankara – Xi’an. Pierwszy pociąg, który podążał tą trasą, obejmował 42 kontenery z różnymi ładunkami dla chińskiego przemysłu.

Oprócz Turcji i Chin Rosja jest również zainteresowana rozwojem ruchu towarowego w Baku – Tbilisi – Kars w przeciwnym kierunku. Jeśli z reguły produkty metalowe są transportowane z Rosji do Turcji w otwartych wagonach, to logistycy wolą kontenery w przeciwnym kierunku. 29 stycznia pierwszy pociąg kontenerowy wyruszył z Ankary w kierunku stacji Vorsino, gdzie znajduje się jeden z największych terminali intermodalnych w Rosji. Oczekuje się, że za 8 dni na terminalu przybędzie 15 czterdziestostopowych kontenerów, załadowanych sprzętem AGD produkcji tureckiej.

Nowe ładunki

Organizując przewóz towarów koleją Baku – Tbilisi – Kars, firmy logistyczne korzystają z kilku rodzajów wagonów, z których każdy jest nastawiony na określony produkt. Tak więc wagony otwarte są aktywnie wykorzystywane do transportu produktów metalowych, węglarek typu specjalnego przeznaczonych do przewozów zboża, a także platform do transportu kontenerów, które można załadować szeroką gamą towarów.

Załadunek wyrobów metalowych do otwartych wagonów . Źródło: ADY Express.

W styczniu 2021 r. ADY Express, spółka zależna Kolei Azerbejdżańskich, zaczęła korzystać z nowego typu wagonów na linii Baku – Tbilisi – Kars. Firma zorganizowała pierwszą wysyłkę ładunku w krytych wagonach. Nawiasem mówiąc, sam ładunek okazał się innowacyjny dla linii kolejowej. 300 ton śruty sojowej załadowano do krytych wagonów na stacji Payas w południowo-wschodniej Turcji. Celem jest Azerbejdżan. W najbliższej przyszłości ADY Express planuje zorganizować kilka innych podobnych dostaw śruty sojowej.

Nowi gracze

Latem 2018 roku odbyła się próbna wysyłka wyrobów metalowych z Rosji do Turcji koleją Baku – Tbilisi – Kars. Od tego czasu rosyjskie huty regularnie wysyłają swoje ładunki do tureckich portów na Morzu Śródziemnym. W styczniu br. Azerbejdżan zdywersyfikował ten przepływ ładunków. ADY Express zorganizowało wysyłkę pierwszej partii konstrukcji metalowych wyprodukowanych przez Baku Steel Company. Ładunek został dostarczony otwartymi wagonami z Baku do stacji Payas w Turcji. W ogólności azerbejdżańska firma planuje przewieźć 5000 ton konstrukcji metalowych w kilku przesyłkach. Pierwsze 15 wagonów zostało już dostarczonych do Turcji, kolejna część jest w drodze, kolejna część zostanie dostarczona na początku lutego.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close