Partnerzy portalu

Czy ceny przewozów kontenerowych będą spadać?

Autor: Aldona Kucner,
aldona.kucner@real-logistics.pl
Real Logistics Sp. z o.o. S. k.

Ceny frachtu, wynikające w wysokich cen najmu kontenerów, przestały szaleć. Widać już pierwsze sygnały spadku cen.

Czy ceny przewozów kontenerowych będą spadać

Ostatnie miesiące 2020 roku to był czas gwałtownych wzrostów cen kontenerów wykorzystywanych w imporcie z Chin.  Pod koniec roku 40-stopowy kontener morski w Szanghaju potrafił kosztować nawet ponad 10 tysięcy USD, podczas gdy wiosną tego roku zwyczajowa cena takiego kontenera kształtowała się na poziomie poniżej 1500 USD. Nieco tańsze były kontenery wykorzystywane w transporcie kolejowym i ruszające z lokalizacji oddalonych od portów morskich, ale i tam zwyżki cenowe były niemal ośmiokrotne.

Na tę sytuację wpłynęły m.in.  gwałtowne przebudzenie się chińskiego eksportu po wiosennym lockdown’ie a także niedobory kontenerów wywołane przekierowaniem części kontenerów z Europy do USA. Brak kontenerów doprowadził nie tylko do znacznych wzrostów cen, ale wręcz do powstania systemu aukcyjnego przez właścicieli kontenerów. Polityka „kto da więcej” obowiązywała nawet jeszcze w pierwszych dniach stycznia.

Widać jednak pierwsze oznaki tego, że ceny kontenerów mogą maleć. Po pierwsze zmniejszył się popyt. Wielu europejskich importerów zawiesiło swoje transakcje, bo cena transportu często wielokrotnie przekraczała wartość przewożonych towarów. W związku z tym ożył też handel wewnętrzny Unii Europejskiej, bo nawet drożsi europejscy dostawcy w obliczu wysokich kosztów transportu i tak okazują się bardziej konkurencyjni. Drugą przyczyną jest fakt, że brakuje miejsc na statkach a co za tym idzie, zwiększa się zainteresowanie innymi drogami przewozów z Chin. Wszyscy liczą także, że jak co roku po obchodach Chińskiego Nowego Roku ceny zaczną spadać.

Czynnikiem, którego wpływ na ceny kontenerów ciężko oszacować, jest dalszy los pandemii Covid-19. Wiele zależy od tego, czy masowe szczepienia populacji europejskich i azjatyckich powiodą się i sytuacja w handlu międzynarodowym zacznie „normalnieć”, czy też pojawią się nowe ogniska i nowe szczepy wirusa, a rynki ponownie zaczną zamrażać swoje gospodarki.

Jedno jest pewne – do ceny kontenera morskiego na poziomie 1300 czy 1500 USD nie prędko wrócimy.

Przeczytaj również:

Nieuchronne podwyżki stawek frachtu także w umowach długoterminowych
Dwa przełamania i impas w transporcie morskim

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close