W Porcie Hamburg postępuje elektryfikacja terminali
Terminal Kontenerowy Altenwerder (CTA) w Porcie Hamburg zakupił 16 elektrycznych, automatycznych pojazdów do przewozu kontenerów. Grupa HHLA zapowiada osiągnięcie zeroemisyjności do 2040 r.

Obecnie 60% pojazdów AGV w terminalu Altenwerder zasilanych jest energią elektryczną. CTA w najbliższych miesiącach odbierze kolejne pojazdy wyposażone w system szybkiego ładowania akumulatorów. Do 2022 r. wszystkie urządzenia transportujące kontenery na terenie terminalu będą elektryczne. Obecnie na hamburskim terminalu oprócz pojazdów AGV pracują także 52 suwnice bramowe ARMG zasilane elektrycznie obsługujące plac kontenerowy (obecnie w Europie najczęściej w takich zastosowaniach stosuje się suwnice RTG z napędem spalinowym) oraz 4 suwnice elektryczne obsługujące bocznicę kolejową.
Równocześnie wraz z zakupem ekologicznych pojazdów terminal instaluje nowe stacje do ładowania baterii. W 2020 r. uruchomiono 6 takich instalacji, a łącznie w terminalu jest ich obecnie 13. W 2021 r. w CTA zainstalowanych będzie kolejne 5 stacji do szybkiego ładowania akumulatorów w pojazdach. Jak zapewnia HHLA operator terminali kontenerowych w Hamburgu, realizowane obecnie inwestycje w Altenwerder pozwolą zredukowac lokalną emisję CO2 o 15,500 t. a tlenku azotu o 118 t. rocznie. CTA jest pierwszym morskim terminalem kontenerowym, który otrzymał certyfikat neutralności klimatycznej
Zeroemisyjna logistyka
Elektryfikacja terminali oraz automatyzacja pracy portu to elementy strategii grupy HHLA (do której należy m.in. operator intermodalny METRANS), która do 2030 r. chce zredukować swoje emisje o połowę a do 2040 osiągnąć zeroemisyjność pracy. HHLA pozyskuje dla swoich terminali i przewoźnika kolejowego energię elektryczną z źródeł odnawialnych. W ubiegłym roku METRANS, który otrzymał certyfikację TÜV Nord rozpoczął wydawać swoim klientom zamawiającym przewozy ładunków z portów Hamburg, Koper i Bremerhaven certyfikaty bezemisyjnego przewozu wraz z określeniem ilości zaoszczędzonych emisji CO2 dzięki wybraniu zrównoważonego transportu intermodalnego.
Wszyscy operatorzy intermodalni w Unii Europejskiej będą mogli wystawiać świadectwo o emisji lub bezemisyjności operacji logistycznych według wytycznych, które przygotowuje Komisja Europejska. Zalecenia dla operatorów logistycznych opublikowane mają być do 2023 r.