Partnerzy portalu

Komisja Europejska chce podwojenia udziału kolei w transporcie towarów

Komisja Europejska opublikowała strategię transformacji transportowej. Celem jaki postawiono dla branży jest redukcja śladu węglowego o 90% do 2050 r. Jednym z priorytetów strategii jest zwiększenie udziału transportu intermodalnego w przewozach towarów.

Komisja Europejska
fot. EmDee Wikimedia Commons

W Strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności przyjętej prze KE przedstawiono 10 głównych obszarów działań oraz 82 propozycje inicjatyw, które powinny być realizowane przy współpracy z państwami członkowskimi. Celami jakie Komisja chce osiągnąć dzięki strategii są zrównoważony rozwój, elastyczność oraz inteligentne zarządzanie procesami. Wobec branży transportowej przedstawiono ambitne cele środowiskowe: wprowadzenie zeroemisyjnych pojazdów, rozwój elektromobilności, bezemisyjne lotniska i porty morskie, a także podwojenie ruchu kolei towarowej do 2050 r. 

Transport towarowy ma być oparty na sieci zautomatyzowanych połączeń intermodalnych. Duże znaczenie będzie mieć stosowanie narzędzi cyfrowych oraz sztucznej inteligencji do planowania i zarządzania operacjami logistycznymi. Sieć transportowa Europy musi stać się lepiej zintegrowana i elastyczna, dlatego konieczne jest realizacja inwestycji w ramach TEN-T do końca 2030 r. Jest to duże wyzwanie dla wielu państw członkowskich w tym dla Polski, gdyż jak wynika z opublikowanego niedawno raportu, KE ma wątpliwości czy nasz kraj zdąży zrealizować wszystkie zaplanowane inwestycje na magistralach TEN-T do tego czasu. 

Komisja Europejska przedstawiła także ramy czasowe dla 82 szczegółowych projektów w zakresie zrównoważonej mobilności. W 2021 r. rozpoczną się projekty transformacji portów i lotnisk w kierunku bezemisyjności. Uruchomione będą FuelEU Maritime — Europejska Zielona Przestrzeń Morska oraz ReFuelEU Aviation — projekt rozwoju ekologicznego paliwa w lotnictwie. KE rozpocznie też pracę nad Inicjatywą Korytarzy Kolejowych EU 2021, która obejmie rewizję dyrektywy w zakresie Transportowych Korytarzy Kolejowych, a także rozpocznie projekt NAIADES III, który obejmuje analizy dla potencjału rozwoju transportu śródlądowego w Europie. W 2022 nastąpi rewizja dyrektywy o zanieczyszczeniach, których źródłem jest transport morski a także rozpoczną się działania w zakresie poprawy koordynacji międzynarodowego ruchu kolejowego. KE planuje rewizję dyrektywy o transporcie kombinowanym. Do 2025 zrealizowane mają być projekty w zakresie cyfryzacji w tym stworzenie tzw. Pojedynczego Okna w transporcie morskim. Do 2023 KE przedstawi także zalecenia dla operatorów logistycznych o informowaniu klientów o śladzie węglowym generowanym przez przewozy towarów, rzez różne środki transportu tak by możliwy był wybór najbardziej przyjaznego dla środowiska rozwiązania. KE przedstawi także nowe regulacje w zakresie likwidacji zanieczyszczenia powietrza oraz redukcji hałasu generowanego przez pojazdy.

Cyfrowa rewolucja

W ramach wspierania mobilności inteligentnej w 2022 r. przedstawione będą nowe standardy techniczne dla systemu ERTMS, w tym automatyczne sterowanie ruchem kolejowym. KE planuje także wspieranie wdrażania pojazdów autonomicznych, elektronicznych dokumentów, rozwoju systemów ITS. W przyszłym roku odbędzie się także kolejna rewizja dyrektywy o sieci TEN-T. Sporo działań będzie również podjętych w zakresie bezpieczeństwa transportu w tym przede wszystkim cyberbezpieczeństwa. 

Do roku 2030 mają pojawić się pierwsze bezemisyjne statki, a do 2035 duże samoloty nie emitujące gazów cieplarnianych. W 2050 wszystkie pojazdy zarówno w ruchu pasażerskim i towarowym mają być bezemisyjne, a udział ruch pociągów towarowych ma być dwukrotnie większy niż obecnie. 

— Transport jako kręgosłup łączący europejskich obywateli i przedsiębiorstwa ma znaczenie dla nas wszystkich. Nie mamy czasu do stracenia w przygotowaniu się na przyszłość. Technologie cyfrowe mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki się poruszamy, sprawiając, że nasza mobilność będzie inteligentniejsza, wydajniejsza i bardziej ekologiczna. Musimy zapewnić firmom jasną ścieżkę zielonych inwestycji, których będą musiały zrealizować w nadchodzących dekadach. Wdrażając tę ​​strategię, stworzymy nieodwracalne przejście na mobilność bezemisyjną, jednocześnie sprawimy, że nasz system transportowy będzie bardziej wydajny i elastyczny — skomentowała Adina Vălean, europejska komisarz ds. transportu. 

Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności spotkała się z pozytywną reakcją ze strony branży transportowej. Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowej (EFRA) pochwaliło zwłaszcze postawienie celu zwiększenia udziału kolei w ruchu cargo a także plany rewizji dyrektywy o korytarzach transportowych i dyrektywy TEN-T. EFRA apeluje aby w nowych wersjach dyrektyw uwzględniono przystosowanie sieci do przewozu naczep P400 oraz pociągów o długości 740 m. Stowarzyszenie chce także wprowadzenia zasady, że ruch pociągów towarowych odbywający się zgodnie z przyjętym rozkładem jazdy nie może być zakłócany przez inne formy transportu. 

Ambitna cele przedstawione przez KE powinny być wzorem dla państw takich jak Polska, której rządowe strategie dla transportu jak dotąd nie przewidują wzrostu udziału kolei w przewozach towarowych w najbliższych latach, co spotkało się z krytyką organizacji branżowych i ekspertów. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close