METRANS uruchomił bezemisyjne przewozy intermodalne
METRANS oraz HHLA rozpoczęły wydawanie certyfikatów poświadczających, że proces przeładunku i przewozu kontenera odbył się bez emisji gazów cieplarnianych. To kolejny krok spółek na drodze do osiągnięcia zerowej emisji CO2.

W 2019 r. niemiecki operator logistyczny METRANS oraz jego spółka marka zarządzająca terminalami morskimi HHLA rozpoczęli projekt PURE czyli zrównoważone rozwiązania intermodalne obejmujące bezemisyjne przewozy z portów Hamburg, Bremerhaven i Koper do wszystkich lądowych destynacji obsługiwanych przez niemieckiego operatora.
Inicjatywa ta obejmuje elektryfikację terminali, montaż suwnic z napędem elektrycznym, zakupy energii ze źródeł odnawialnych oraz wdrażanie ekologicznego taboru kolejowego. Dzięki tym działaniom METRANS uzyskał certyfikację TÜV Nord i może oferować swoim klientom certyfikaty bezemisyjnego przewozu kontenerów wraz z zaświadczeniem o ilości „zaoszczędzonych” emisji CO2 dzięki skorzystaniu z usługi intermodalnej. Koszt wydania takiego certyfikatu wynosi 1 euro na TEU.
Komisja Europejska zapowiedziała, że przygotuje wytyczne dla operatorów logistycznych, zgodnie z którymi będą mogli informować swoich klientów o śladzie węglowym procesu transportowego. To jeden z elementów ogłoszonej kilka dni temu Strategii zrównoważonej i inteligentnej mobilności.
Jedną ze spółek, które już informują o możliwej redukcji emisji CO2 jest PCC Intermodal, który na swojej stronie przygotował kalkulator redukcji emisji dla firm, które przenoszą transport ładunków z samochodów na kolej. Według Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska ślad węglowy dla jednego tonokilometra pracy przewozowej transportu kolejowego wynosi 15,6 g, a dla przewozów samochodowych 139,8 g.