Partnerzy portalu

Czy Białoruś zrezygnuje z usług portów litewskich?

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku rosyjskie porty morskie przeładowały 611,48 mln ton towarów, czyli o 2,7 proc. mniej niż w tym samym okresie 2019 roku. Skala spadku obrotów była różna w sześciu obszarach morskich wyszczególnianych przez Rosmorreczflot (Federalna Agencja Transportu Morskiego i Śródlądowego).

Czy Białoruś zrezygnuje z usług portów litewskich?
Port w Kłajpedzie / Wikimedia Commons,

W okresie styczeń – wrzesień przeładunki najbardziej zmalały w basenie Arktyki – o 9,1 proc. rdr (wyniosły 71,6 mln ton), przy czym np. wzrosły w porcie Archangielsk (o 16,9 proc.), spadły np. w Chatanga (- 61,5 proc.).

O 6,2 proc. były też mniejsze obroty portów Morza Bałtyckiego, które tradycyjnie ma ponad 30 procent udziału w łącznych obrotach Federacji Rosji. W pierwszych dziewięciu miesiącach wyniosły one 181,1 mln ton. 

Żaden z portów bałtyckich nie zwiększył wielkości przeładunków. Obroty ładunków Wielkiego Portu w Petersburgu spadły o 1,5 proc., w Primorsku (przeładunki ropy naftowej i produktów ropopochodnych) – o 18,3 proc., w Wyborgu (przeładunki towarów masowych, w tym węgla i produktów ropopochodnych) – o 46,2 proc.

Według Rosmorreczflot, w okresie styczeń – wrzesień br. wzrosły natomiast przeładunki w portach basenu Morza Kaspijskiego – o 11,3 proc. (15,9 mln ton) oraz w portach dalekowschodnich – o 4,9 proc. (do 167,3 mln ton).

Dość ważne dla zwiększenia przeładunków przez nadbałtyckie porty rosyjskie jest pozyskanie białoruskich towarów w tranzycie. W ubiegłym tygodniu – prawdopodobnie po rozmowach Putin – Łukaszenka – białoruski koncern Bełneftechim oświadczył, że ma nadzieję przekierować przez rosyjskie porty cały przepływ produktów naftowych (6 mln ton), które  obecnie odprawiane są przez porty republik bałtyckich, szczególnie w Kłajpedzie.

„Pomimo tych gróźb, dotychczas nic takiego się nie stało” – powiedział litewskiej agencji informacyjnej LETA/BNS dyrektor generalny portu, Algis Latakas, co cytuje rosyjski portal RŻDPartnier. Wręcz przeciwnie, we wrześniu ładunki produktów masowych, w tym nawozów (także z Białorusi), „były dobre” – zaznaczył Latakas.

Pisaliśmy o tym tutaj: Białoruś planuje wstrzymać eksport towarów przez Port Kłajpeda

Białoruskie ładunki mają około 30 proc. udziału w obrotach portu Kłajpeda. Według wstępnych danych, port ten przeładował we wrześniu 4,3 mln ton ładunku, o 17,6 proc. więcej niż rok temu, a w okresie styczeń-wrzesień – łącznie 34,5 mln ton, czyli o 1,3 proc. mniej.

Zdaniem dyrektora Latakasa przekierowanie ładunków białoruskich z Kłajpedy byłoby nieopłacalne dla samej Białorusi, a „ponadto znalezienie nowych tras wymaga czasu”. Dyrektor ocenia, że terminale paliwowe w Rosji mają dużą pojemność i „jest ich wiele w północnej części kraju”. Jednak przesyłanie do nich produktów ropopochodnych z Białorusi byłoby bardzo drogie, uwzględniając dalsze trasy transportu. Trudne będzie też przekierowanie z portów republik bałtyckich białoruskich towarów masowych do portów rosyjskich, ponieważ „istnieje niewiele wolnych zdolności przeładunkowych lub ich nie ma w ogóle, muszą być tworzone, co zajmie ponad rok” – powiedział Latakas.

Wyraził nadzieję, ze wolumen przeładunków portu Kłajpeda w całym 2020 roku będzie podobny do ubiegłorocznych, kiedy port obsłużył 46,3 mln ton ładunków.

Według danych agencji Bełstat, w 2019 r. Białoruś wyeksportowała przez porty 10,5 mln ton ładunków.

Warto przypomnieć, że Rosja od 2016 roku realizuje strategię obsługi towarów w rosyjskim handlu zagranicznym niemal wyłącznie przez własne porty. W tym celu rozbudowano ich potencjał przeładunkowy. Ta polityka skutkuje zmniejszeniem przeładunków towarów rosyjskich w portach Estonii, Łotwy i Litwy, a także ich przewozów koleją.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close