Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Baku staje się hubem logistycznym środkowej Eurazji

Azerbejdżan rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową. Oprócz budowy i modernizacji linii kolejowych będących częścią euroazjatyckich szlaków spore inwestycje realizowane są w Alat, które w ciągu kilku lat stanie się jednym z kontynentalnych hubów transportowych. 

fot. ToğrulAllahyarov Wikimedia Commons

Dzięki rozwojowi kontynentalnych połączeń intermodalnych w Eurazji wzrosło znaczenie Baku jako regionalnego ośrodka logistycznego w rejonie Morza Kapijskiego. Kluczowe okazały się dwie inwestycje: budowa linii kolejowej do Iranu przez Astarę oraz uruchomienie regularnego połączenia feederowego z portem Aktau w Kazachstanie. Dzięki temu Baku znalazło się na przecięciu traskontynentalnych szlaków: Korytarz Środkowy (Chiny – Kazachstan – Azerbejdżan – Gruzja – Turcja – Europa) oraz Północ – Południe (Rosja – Azerbejdżan – Iran – Indie). Więcej o nowych szlakach nad Morzem Kaspijskim pisaliśmy TUTAJ.

Sektor logistyczny oraz władze Azerbejdżanu chcą wzmocnić pozycję Baku, które ma w ciągu kilku lat stać sie ważnym miedzynarodowym hubem intermodalnym w regionie. Jedną z najważniejszych inwestycji w stolicy Azerbejdżanu jest budowa nowego portu w Alat, położonego na linii kolejowej Rosja – Iran na południe od centrum Baku. Pierwsza faza budowy nowego portu obejmowała budowę terminalu promowego. Kolejne realizowane obecnie etapy zakładają budowę portu kontenerowego o możliwości przeładunkowej 1 mln TEU rocznie oraz portu masowego, który może przeładować 25 mln t. Nowy port oraz strefa wolnego handlu są zachętą do zaangażowania się w operacje logistyczne sektora prywatnego.

— Krajowe przedsiębiorstwa handlowe i handlowe o znaczeniu regionalnym do 2025 utworzą wspólne przedsięwzięcie, którego celem będzie rozwój środowiska biznesowego w Azerbejdżanie i promocja nowych zoptymalizowanych propozycji dla logistyki i handlu. Dzięki zaplanowanemu na najbliższe lata rozwojowi firmy logistyczne z Azerbejdżanu o regionalnym znaczeniu utworzą hub. Trwają badania potencjału sektora prywatnego w zakresie wsparcia projektu. W 2025 r. na terenie nowego Portu Baku w Alat zacznie działać strefa wolnego handlu — komentuje Balakhan Nazarov, specjalista ds. komunikacji w ADY Container.

Współpraca z kolejami

17 stycznia podpisane zostało memorandum porozumienia między Zarządem Portu Baku a ADY Container – spółką zależną Kolei Azerbejdżanu które zakłada współpracę portowców i kolei w celu promocji azerskiego sektora logistycznego oraz koordynacji działań.

— Memorandum przewiduje współpracę w tworzeniu partnerstw z transportem kontenerowym, koordynację działań logistycznych dla transportu kontenerowego oraz optymalizację operacji i alokacji zasobów. Strony będą współpracować w celu zwiększenia przepustowości Portowego Terminalu Kontenerowego Baku dla transportu ładunków z Chin, Dalekiego Wschodu i Azji Środkowej do Europy i odwrotnie, w celu zorganizowania wysyłki i przechowywania kontenerów ładunkowych. Dokument przewiduje opracowanie i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych wspierających proces zarządzania łańcuchem dostaw, wspólne działania wspierające usługi o wartości dodanej oraz działania logistyczne w otwartych i zamkniętych obszarach magazynowych w porcie Baku — wyjaśnia Balakhan Nazarov.

Strony porozumienia będą podczas międzynarodowych imprez i wystaw promować nawzajem swoje usługi i produkty logistyczne, a także nawiązywać relacje biznesowe z partnerami zagranicznymi. Koleje Azerbejdżanu wyrażają m.in chęć wzięcia udziału w połączeniu nowej nitki Korytarza Środkowego z gruzińskiego portu Kars, przez Odessę, Ukrainę, linię LHS do Euroterminalu Sławków. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close