Port Baku staje się hubem logistycznym środkowej Eurazji
Azerbejdżan rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową. Oprócz budowy i modernizacji linii kolejowych będących częścią euroazjatyckich szlaków spore inwestycje realizowane są w Alat, które w ciągu kilku lat stanie się jednym z kontynentalnych hubów transportowych.
Dzięki rozwojowi kontynentalnych połączeń intermodalnych w Eurazji wzrosło znaczenie Baku jako regionalnego ośrodka logistycznego w rejonie Morza Kapijskiego. Kluczowe okazały się dwie inwestycje: budowa linii kolejowej do Iranu przez Astarę oraz uruchomienie regularnego połączenia feederowego z portem Aktau w Kazachstanie. Dzięki temu Baku znalazło się na przecięciu traskontynentalnych szlaków: Korytarz Środkowy (Chiny – Kazachstan – Azerbejdżan – Gruzja – Turcja – Europa) oraz Północ – Południe (Rosja – Azerbejdżan – Iran – Indie). Więcej o nowych szlakach nad Morzem Kaspijskim pisaliśmy TUTAJ.
Sektor logistyczny oraz władze Azerbejdżanu chcą wzmocnić pozycję Baku, które ma w ciągu kilku lat stać sie ważnym miedzynarodowym hubem intermodalnym w regionie. Jedną z najważniejszych inwestycji w stolicy Azerbejdżanu jest budowa nowego portu w Alat, położonego na linii kolejowej Rosja – Iran na południe od centrum Baku. Pierwsza faza budowy nowego portu obejmowała budowę terminalu promowego. Kolejne realizowane obecnie etapy zakładają budowę portu kontenerowego o możliwości przeładunkowej 1 mln TEU rocznie oraz portu masowego, który może przeładować 25 mln t. Nowy port oraz strefa wolnego handlu są zachętą do zaangażowania się w operacje logistyczne sektora prywatnego.
— Krajowe przedsiębiorstwa handlowe i handlowe o znaczeniu regionalnym do 2025 utworzą wspólne przedsięwzięcie, którego celem będzie rozwój środowiska biznesowego w Azerbejdżanie i promocja nowych zoptymalizowanych propozycji dla logistyki i handlu. Dzięki zaplanowanemu na najbliższe lata rozwojowi firmy logistyczne z Azerbejdżanu o regionalnym znaczeniu utworzą hub. Trwają badania potencjału sektora prywatnego w zakresie wsparcia projektu. W 2025 r. na terenie nowego Portu Baku w Alat zacznie działać strefa wolnego handlu — komentuje Balakhan Nazarov, specjalista ds. komunikacji w ADY Container.
Współpraca z kolejami
17 stycznia podpisane zostało memorandum porozumienia między Zarządem Portu Baku a ADY Container – spółką zależną Kolei Azerbejdżanu które zakłada współpracę portowców i kolei w celu promocji azerskiego sektora logistycznego oraz koordynacji działań.
— Memorandum przewiduje współpracę w tworzeniu partnerstw z transportem kontenerowym, koordynację działań logistycznych dla transportu kontenerowego oraz optymalizację operacji i alokacji zasobów. Strony będą współpracować w celu zwiększenia przepustowości Portowego Terminalu Kontenerowego Baku dla transportu ładunków z Chin, Dalekiego Wschodu i Azji Środkowej do Europy i odwrotnie, w celu zorganizowania wysyłki i przechowywania kontenerów ładunkowych. Dokument przewiduje opracowanie i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych wspierających proces zarządzania łańcuchem dostaw, wspólne działania wspierające usługi o wartości dodanej oraz działania logistyczne w otwartych i zamkniętych obszarach magazynowych w porcie Baku — wyjaśnia Balakhan Nazarov.
Strony porozumienia będą podczas międzynarodowych imprez i wystaw promować nawzajem swoje usługi i produkty logistyczne, a także nawiązywać relacje biznesowe z partnerami zagranicznymi. Koleje Azerbejdżanu wyrażają m.in chęć wzięcia udziału w połączeniu nowej nitki Korytarza Środkowego z gruzińskiego portu Kars, przez Odessę, Ukrainę, linię LHS do Euroterminalu Sławków.