Konteneryzacja w Rosji obejmuje nowe rodzaje ładunków
Ruch kontenerowy na kolejach w Rosji wykazuje dynamiczny wzrost. Mimo to firmy logistyczne nie poprzestają na tym, ale starają się o nowe ładunki, w tym węgiel, do transportu w kontenerach.

Transport kontenerowy zyskuje coraz większą popularność na rosyjskiej sieci kolejowej. Głównym bodźcem do jego rozwoju jest Nowy Jedwabny Szlak. W okresie styczeń-wrzesień br. przewozy kontenerów koleją przez Rosję na trasie Chiny – Europa – Chiny wzrosły 1,6-krotnie i wyniosły prawie 390 tys. TEU. Pomimo tego wzrostu Koleje Rosyjskie (RŻD) i prywatne firmy logistyczne poszukują nowych ładunków do transportu w kontenerach. Choć może się to wydawać dziwne, coraz większy nacisk kładzie się na konteneryzację ładunków masowych.
Węgiel w kontenerach
Węgiel jest uważany za jeden z najbardziej obiecujących ładunków dla rozwoju transportu kontenerowego na rosyjskich kolejach. Ponadto RŻD twierdzi nawet, że już wykonuje ten rodzaj transportu. „Nikt nigdy nie przypuszczał, że węgiel można przewozić w kontenerach. Dziś chcę powiedzieć, że opracowaliśmy technologię i węgiel jeździ w kontenerach. Myślę, że to też jest bardzo poważna zmiana” – powiedział w czwartek 22 października szef Kolej Rosyjskich Oleg Biełoziorow na międzynarodowym forum transportowo-logistycznym „PRO//Dviżenije.1520”. Jednak nie sprecyzował dokładnie, gdzie odbywał się lub był testowany transport węgla w kontenerach. Należy pamiętać, że rozmowy o konteneryzacji węgla w Rosji toczą się co najmniej od 2000 roku.
Ziarno w kontenerach
Jeśli chodzi o transport węgla w kontenerach, pytań jest więcej niż odpowiedzi, natomiast konteneryzacja ładunków zbożowych jest już faktem. W tym kierunku konteneryzację stymuluje brak wagonów, zwłaszcza w okresach szczytowych, kiedy ziarno jest aktywnie przewożone do portów morskich. Dwa lata temu przewoźnik kolejowy przetestował intermodalny transport zboża. Cztery kontenery załadowano zbożem w obwodzie samarskim i dostarczono koleją do Petersburga. W tym roku regularnie rozpoczął się transport zboża w kontenerach. Pod koniec września Koleje Rosyjskie utworzyły pierwszy kompletny pociąg kontenerowy, załadowany 1,8 tys. tonami lnu. Przez 6 dni pokonywał drogę z obwodu omskiego do Portu Nachodka na wybrzeżu Pacyfiku.
Wśród wad transportu zboża w kontenerach wielu ekspertów wymienia samą technologię załadunku. Aby to zrobić, firmy logistyczne muszą zaopatrzyć się w specjalne kontenery z otworami na dachu lub ze zdejmowanym dachem. Kolejnym aspektem jest rozładunek ziarna. Aby to zrobić, kontener musi mieć otwory na dnie lub trzeba go podnieść. Ogólnie te problemy można rozwiązać.
Ładunki płynne we flexitankach
W kontenerach można przewozić jeszcze jeden perspektywiczny rodzaj ładunku. A mianowicie olej roślinny. Rosyjskie firmy logistyczne przetestowały dwie metody transportu tego ładunku kontenerami. Pierwsza polega na zastosowaniu tank kontenerów-cystern, czyli cystern o prostokątnej ramie, jak w przypadku zwykłego kontenera. W marcu tego roku Koleje Rosyjskie wspólnie z firmą TransContainer i innymi partnerami zorganizowały transport 80 kontenerów-cystern z olejem rzepakowym z Ałtaju do Chin.

Drugi sposób jest bardziej innowacyjny i zyskuje na popularności. Umożliwia stosowanie flexitanków, które są specjalną torbą wykonaną z wysokowytrzymałej folii polietylenowej. Jeden flexitank może pomieścić 20-25 ton ładunku płynnego. Pusty flexitank jest umieszczany w kontenerze i napełniany za pomocą specjalnych pomp. Ta metoda transportu pozwala uniknąć kosztownego czyszczenia cysterny lub kontenera po wyładowaniu oleju roślinnego, ponieważ flexitank to opakowanie jednorazowe. Kilka dni temu rosyjska firma Ruscon wysłała do Chin 116 kontenerów załadowanych olejem roślinnym we flexitankach.
Przeczytaj również: