Koleje Rosyjskie przyciągają ładunki małych i średnich przedsiębiorstw
Główny ruch towarowy na rosyjskich kolejach tworzą duże firmy. Aby przyciągnąć dodatkowe wolumeny, Koleje Rosyjskie zaczęły aktywnie przyciągać ładunki małych i średnich przedsiębiorstw. W jaki sposób?

W 2019 roku Koleje Rosyjskie (RŻD) przetransportowały około 1,3 mld ton ładunków. W porównaniu do wskaźników z roku poprzedniego spółka wykazała niewielki spadek ruchu towarowego – o prawie 1%. Spowodowane to było spadkiem wolumenu przewozów dwóch kluczowych ładunków, które stanowią prawie połowę ruchu towarowego Kolei Rosyjskich i są generowane przez duże przedsiębiorstwa przemysłowe – węgla i ropy. Zmniejszyły się ilości również wielu innych rodzajów ładunków.
Jednocześnie przesyłki kontenerowe wykazywały stały wzrost o prawie 13%. Aby utrzymać ten trend i przyciągnąć dodatkowe ładunki, Koleje Rosyjskie zaczęły zwracać coraz większą uwagę na małe i średnie przedsiębiorstwa. Tylko w tym roku firma uruchomiła dwie nowe usługi dla tej kategorii klientów.
Wahadłowce towarowe
Od kilku lat w Rosji działa usługa „ekspres towarowy”, w ramach której klienci mogą zarezerwować do przewozu część wagonu lub kontenera, cały wagon lub kilka wagonów. Taka elastyczność pozwala na przyspieszoną dostawę ładunków drobnicowych. Ta usługa jest dość popularna w kraju. W grudniu 2019 roku firma RZD Logistics rozszerzyła możliwości „ekspresów towarowych”, organizując przewozy z Republiki Udmurcji do Chin.
W tym roku usługa „ekspres towarowy” otrzymała nowy impuls do rozwoju. Spółka RZD Logistics uruchomiła na początku czerwca dodatkową usługę zwaną „wahadłowiec towarowy”, która pozwala na konsolidację małych przesyłek z różnych stacji w jeden duży pociąg lub podzielenie na małe przesyłki w celu dostarczenia do klienta końcowego. Innymi słowy, kilka wahadłowców towarowych tworzy jeden ekspres towarowy i odwrotnie. Nowa usługa koncentruje się na szerokiej gamie towarów – od dóbr konsumpcyjnych po konstrukcje metalowe, produkty przemysłu chemicznego i petrochemicznego.
Według RZD Logistics, przesyłki realizowane przez „wahadłowce towarowe” są co najmniej dwukrotnie szybsze niż zwykłych pojedynczych wagonów. „Podane terminy dostaw pozwalają nam konkurować z transportem drogowym i polegać na „wahadłowcu towarowym”, który ułatwia zwrot towarów na kolej,” – zauważył Dmitrij Murjev, prezes RZD Logistics.
Tanie linie towarowe
Kolejną usługę dla małych i średnich przedsiębiorstw opracowała i uruchomiła Kolej Kaliningradzka, regionalny oddział Kolei Rosyjskich w obwodzie kaliningradzkim. Otrzymała nazwę „tania linia towarowa” ze względu na elastyczny system rabatów i niższą cenę w porównaniu z dostawą drogową. Na przykład im wcześniej klient zamawia wysyłkę towaru, tym większy rabat może otrzymać.
W wielu przypadkach usługa „tania linia towarowa” jest podobna do „wahadłowca towarowego”: przewozy całowagonowe, możliwość rezerwacji części przewozu lub kontenera oraz szybkość dostawy. Istnieją jednak pewne różnice. Po pierwsze, koncentruje się na przewozie towarów tylko na dwóch trasach: Kaliningrad – Moskwa – Kaliningrad i Kaliningrad – Petersburg – Kaliningrad. Czas dostawy do wskazanych miast to nie więcej niż dwa dni w jedną stronę. Po drugie, nowa usługa przewiduje dostawę towarów w wagonach krytych i kontenerach chłodniczych (w przypadku „wahadłowców” oferta wagonów jest znacznie szersza). W przyszłości Kolej Kaliningradzka rozważa możliwość rozszerzenia tej usługi na inne miasta w Rosji.
O tym co się dzieje w kolejowym transporcie towarowym w Rosji pisaliśmy także tutaj:
Konteneryzacja w Rosji obejmuje nowe rodzaje ładunków
Tiry na tory: nowy trend przewozów intermodalnych w Rosji