Partnerzy portalu

Operatorzy kolejowi wstrzymali przyjmowanie zleceń na przewozy z Chin

Większość operatorów kolejowych wstrzymała przyjmowanie nowych zleceń na kolejowe przewozy kontenerowe między Chinami a Europą. To reakcja na narastający problem kongestii, który zmusił Chiny do czasowego zawieszenia ruchu niektórych pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Również w transporcie morskim sytuacja jest trudna. 

operatorzy kolejowi
fot. PKP Cargo Terminale

Kryzys gospodarczy i pandemia koronawirusa spowodowała duże utrudnienia w globalnych łańcuchach logistycznych, które nasiliły się od kilku tygodni. Od października zarówno we frachcie morskim jak i kolejowym na szlakach łączących Chiny z Europą widoczna jest przewaga popytu nad podażą. Na sytuację tę złożyły się postępująca nierównowaga w handlu zagranicznym, czasowe wstrzymanie pracy w chińskich fabrykach na początku roku, nagły wzrost popytu na towary importowe w Europie w połowie roku, zbyt mała liczba dostępnych pustych kontenerów, ograniczenie ruchu cargo lotniczego i anulowanie części zawinięć kontenerowców na trasach transoceanicznych. Te wszystkie czynniki spowodowały skokowy wzrost zleceń na przewozy kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku. I chociaż przewoźnicy obsługujący te trasy notują w tym roku rekordy przewożonej liczby kontenerów to nie udało się uniknąć kongestii na „wąskich gardłach” jakimi są kolejowe przejścia graniczne i terminale przeładunkowe. Duże problemy obecnie występują m.in. na granicy chińsko-kazachskiej.

W związku z trudną sytuacją i zawieszeniem kursowania części pociągów operatorzy kolejowi w grudniu wstrzymali przyjmowanie nowych zleceń na przewozy ładunków z Chin do Europy — poinformowała Morska Agencja Gdynia. Zlecenia przyjęte przez tego spedytora już do realizacji, będą obsługiwane w możliwie najszybszym terminie, jednakże bez gwarancji utrzymania planowanego rozkładu.

Drożyzna w transporcie morskim

Równocześnie trwa dalej trudna sytuacja na rynku frachtu morskiego, gdzie cały czas występuje problem dostępności kontenerów i wysokie stawki frachtu. CMA CGM poinformowała, że w zwiększa pojemność jednostek kursujących między Chinami a portem le Havre, m.in. poprzez skierowanie statku Antoine de Saint Exupéry od 13 grudnia do obsługi tych połączeń. — CMA CGM zwiększył przepustowość przypisaną liniom między Azją a Europą o 6% w czwartym kwartale 2020 r. W porównaniu z tym samym okresem 2019 r. Kolejne wzmocnienie nastąpi w pierwszym kwartale 2021 r., kiedy przepustowość będzie o 10% wyższa niż w bieżącym kwartale — poinformował armator.

Z kolei Hapag-Lloyd zapowiedział już podniesienie stawek frachtu morskiego na trasach między Azją a Europą Północną. Spedytorzy spodziewają się podobnych ruchów ze strony pozostałych armatorów i obawiają się, że dalszy wzrost cen w transporcie może spowodować wstrzymanie zamówień w imporcie towarów z krajów azjatyckich.

— Do końca roku spodziewamy się kolejnych korekt o ok. USD 1000 – USD 2000. Przewidujemy, że Nowy Rok rozpoczniemy od niespotykanych dotąd poziomów stawek frachtowych przekraczających USD 10.000 za kontener 40’. Jesteśmy świadomi, że obecna, bezprecedensowa sytuacja na rynku transportowym, w ogromnym stopniu wpływa na Państwa działalność. Zapewniamy, iż podejmujemy wszelkie działania, żeby zniwelować jej negatywny wpływ starając się zapewnić ciągłość dostaw przy zachowaniu możliwie niskiej stawki — napisano w komunikacie Morskiej Agencji Gdynia. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close