Partnerzy portalu

Przewozy kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku osiągają kolejne rekordy

Ponad 500 tys. TEU wyniosły przewozy kontenerów od początku 2020 roku pociągi aliansu UTLC ERA kursujące na szerokotorowych liniach Kazachstanu. Rosji i Białorusi. Tym samym na łączącym Chiny z Europą Nowym Jedwabnym Szlaku pobito kolejny rekord.

Przewozy kontenerów
ilustracja UTLC ERA

Wolumen jednostek przetransportowanych od początku 2020 r. do listopada na kolejach transeuroazjatyckich jest już o 50% wyższy niż wyniosła wielkość przewozów w całym 2019 r. w którym przetransportowano 333 tys. TEU. Jak podkreśla UTLC ERA (przedsięwzięcie joint venture narodowych przewoźników kolejowych Rosji, Kazachstanu i Białorusi), głównymi czynnikami, które skłaniają operatorów logistycznych do korzystania z przewozów kolejowych ładunków między Chinami a Europą, są niestabilna sytuacja i rosnące koszty frachtu morskiego oraz przewidywalność i stabilność usług kolejowych. 

Jednakże, bardzo duży wzrost zleceń na kolejowe przewozy kontenerów na szlakach między Europą a Azją spowodował pojawienie się problemu kongestii na przejściach granicznych na styku linii o prześwicie 1520 mm i 1534 mm. W odpowiedzi na stale rosnący popyt PKP Cargo Terminale zarządzające kluczowym na tej trasie suchym portem w Małaszewiczach realizuje projekt rozbudowy obiektu, dzięki czemu będzie mógł w stanie w przyszłym roku obsłużyć zwiększoną liczbę pociągów.

Ambitne cele

UTLC ERA prognozuje dalszy wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Przewoźnicy oraz operatorzy intermodalni udowodnili kolej może zaoferować niezawodność dostaw, co jest kluczowe w okresie kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa. Przewaga kolei jest widoczna zwłaszcza w okresie zimowym.

— Wiemy, że rok 2021 został ogłoszony w Unii Europejskiej rokiem kolei i uważam, że to bardzo dobra inicjatywa. Jednak jeden rok to tylko chwila dla branży kolejowej, to potrwa jak sekunda. A co by było, gdybyśmy zaproponowali określenie kolejnych 5 lub 10 lat na naszym kontynencie euroazjatyckim jako, że tak powiem, erę kolei? Myślę, że będzie to korzystne dla krajów w tym ważnym łańcuchu dostaw Chiny-UE — zaapelował w komunikacie Alexey Grom, prezes UTLC ERA

Jedną z mocnych stron z transportu kolejowego oprócz krótszego czasu przewozu ładunku jest także stabilność cen usług, na co wpływa m.in. polityka władz Chin, promujących ten środek transportu dla eksportu ładunków z regionów, które mają utrudniony dostęp do portów morskich. W III kwartale 2020 r. nastąpił gwałtowny wzrost stawek frachtu morskiego, w efekcie obecnie koszty przewozu kontenerów drogą morską i kolejową stały się porównywalne. Z tego powodu w ostatnich latach wiele firm odkryło potencjał transportu kolejowego. UTLC ERA zapowiada osiągniecie poziomu 1 mln TEU rocznych przewozów na kolejowym Jedwabnym Szlaku przed 2025 r.

— Idea „Jeden pas, jedna droga, milion” się spełnia. Połowa celu, jakim jest dostarczanie miliona kontenerów rocznie na tej trasie, została osiągnięta. Aby nasze plany i oczekiwania były bardzo skoncentrowane na tym celu i będziemy kontynuować z naszymi partnerami, aby osiągnąć to wcześniej niż 2025 r. — komentuje Alexey Grom.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close