Partnerzy portalu

KE: Polska zbyt wolno modernizuje magistrale sieci TEN-T

Komisja Europejska ogłosiła aktualizację planów pracy dla dziewięciu korytarzy transportowych sieci TEN-T. Nowy plan zawiera wytyczne dla rozwoju sieci transportowej do roku 2030. Plan opracowany przez europejskiego koordynatora we współpracy transportowej przedstawia najważniejsze bariery dla transportu intermodalnego, które muszą być zlikwidowane w ciągu następnych lat. KE obawia się, że Polska nie zdąży zrealizować wszystkich projektów terminowo.

magistrale
ilustracja KE

KE zaprezentowała czwartą edycję planu roboczego, który jest ważnym elementem przeglądu regulacji TEN-T. Dokument zawiera diagnozę obecnego stanu infrastruktury, najważniejszych wyzwań dla branży transportowej a także zarys programów inwestycyjnych zarówno dla sektora publicznego jak i prywatnego. 

Linie kolejowe uwzględnione w sieci TEN-T docelowo mają spełniać szereg warunków, które zapewnią interoperacyjność sieci tj. pozwolą na bezproblemowe przejazdy pociągów intermodalnych przez różne kraje członkowskie UE. Główną barierą w rozwoju towarowego transportu kolejowego w Europie jest fakt, że w poszczególnych krajach obowiązują różne regulacje dotyczące sterowania ruchem kolejowym, dopuszczania pojazdów do ruchu oraz różnice w systemach zasilania trakcji elektrycznej. W ramach transeuropejskiej sieci korytarzy transportowych realizowane są inwestycje, które poprawią przepustowość linii kolejowych oraz doprowadzą do częściowego ujednolicenia systemów. 

Kraje członkowskie UE zostały zobowiązane aby magistrale wchodzące w skład sieci TEN-T spełniały szereg kryteriów technicznych taki jak prędkość pociągów towarowych min. 100 km/h, maksymalny nacisk na oś 22,5 t, maksymalna długość pociągów 740 m oraz funkcjonujący system ERTMS. Rugulacje TEN-T dotyczą też terminali morskich i lądowych, które muszą obsługiwać pociągi o długości 740 m oraz zapewniać dostęp do ekologicznych paliw. 

Z informacji Komisji Europejskiej wynika, że magistrale przechodzące przez Polskę: Bałtyk Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk w niewielkim stopniu spełniają minimalne kryteria. Efektem wieloletnich zaniedbań jest niska przepustowość oraz prędkość handlowa pociągów. To z kolei stanowi hamulec rozwoju polskich portów. Raport KE rekomenduje kontynuację prac modernizacyjnych w przyszłej perspektywie budżetowej UE.

Jeśli chodzi o korytarz Morze Północne – Bałtyk to dobre parametry ma linia E 20, na której kończą się prace modernizacyjne między Poznaniem a Warszawą. Ogółem 79% polskich odcinków korytarza spełnia kryterium minimalnej prędkości, ale tylko 51% dopuszcza pociągi o długości 740 m. Najgorzej wygląda kwestia instalacji systemu ERTM – obecnie działa tylko na 1% długości korytarza.

Najbardziej opóźniona jest modernizacja Rail Baltica, na której na większości odcinków nie rozpoczęły się prace modernizacyjne, a między Ełkiem a granicą z Litwą linia jest nadal niezelektryfikowana. Modernizacji wymaga także linia C-E 20 Skierniwice – Łuków, która mogłaby przyjąć pociągi intermodalne jadące z Małaszewicz w kierunku Polski centralnej i zachodniej, a tym samym odciążyć zatłoczony węzeł warszawski, który w najbliższych latach będzie mieć ograniczoną przepustowość z powodu planowanej modernizacji. Niestety prace na tym odcinku nie ruszyły jak dotąd. Rodzi się zatem obawa, że nawet po udrożnieniu przejścia Brześć – Małaszewicze korytarz wschód – zachód nadal nie będzie miał wystarczającej przepustowości, a kolejni operatorzy na Nowym Jedwabnym Szlaku będą szukać tras omijających Polskę. 

Magistrale z wąskimi gardłami

Źle wygląda również sytuacja na kluczowym dla polskich portów korytarzu Bałtyk – Adriatyk. Co prawda obecnie trwają modernizacje infrastruktury kolejowej w portach, a także linii 201, 131 i Centralnem Magistrali Kolejowej, jednak duże utrudnienia występują na południu kraju. Ciągle niską przepustowość ma Katowicki Węzeł Kolejowy. ETCS działa zaledwie na 13,6% części polskich odcinków Korytarza (głównie na CMK). Raport KE wskazuje na 3 wąskie gardła: linia Bohumin – Kędzierzyn-Koźle, odcinek Zebrzydowice – Tychy oraz Zwardoń – Bielsko-Biała. Wąskie gardła są także problemem na austriackich i słoweńskich fragmentach magistrali.

KE przewiduje, że dostosowanie korytarza Bałtyk – Adriatyk do standardu TEN-T zakończy się do 2030 r. Jednak w raporcie stwierdzono obawy, że krytyczny dla tej magistrali odcinek Katowice – Ostrawa może do tego czasu nie zostać zmodernizowany. Największym wyzwaniem jest dostosowanie polsko-czeskich i polsko – słowackiego przejść granicznych do wymogów prędkości i nacisku na oś. Odpowiednie projekty inwestycyjne znalazły się na listach rezerwowych polskiego i czeskiego programu kolejowego. KE obawia się że odcinek Zwardoń – Skalite nie będzie spełniał wymogów w 2030 t. 

W raporcie wyrażono też obawy czy Polska zdąży do 2030 r. zmodernizować magistrale Poznań – Szczecin, Tarnowskie Góry – Chorzów Batory, a także odcinek magistrali przechodzący przez Wrocław. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close