Szwecja rozwija porty promowe na obrzeżach Sztokholmu
Szwecja zintensyfikowała odnowę portów morskich w regionie stołecznym. Główny nacisk położony jest na rozwój nabrzeży promowych. Jakie projekty są aktualne dzisiaj?
Ten rok był trudny dla firm żeglugowych obsługujących promy na Morzu Bałtyckim. Wiosną znaczna liczba kierunków została tymczasowo odwołana z powodu wybuchu epidemii koronawirusa. Teraz druga fala może ponownie negatywnie wpłynąć na tą branżę. Mimo trudnej sytuacji Szwecja nadal rozwija infrastrukturę portów promowych na obrzeżach Sztokholmu.
Innowacyjne technologie
W listopadzie w Porcie Kapellskär, ważnym punkcie szwedzkich połączeń promowych z Finlandią, Estonią i Rosją, ruszył projekt inwestycyjny mający na celu redukcję emisji ze statków. W ramach projektu w porcie zostanie zainstalowanych kilka innowacyjnych technologii: system naziemnego zasilania statków, automatyczny system cumowania oraz nowa wieża pasażerska.
Dwa z trzech systemów poprawią sytuację środowiskową w Porcie Kapellskär. Pierwsza z nich pozwoli statkom na wyłączanie silników podczas przestoju podczas korzystania z energii elektrycznej z lokalnej sieci. Drugi system, czyli automatyczne cumowanie, uchroni armatorów przed koniecznością korzystania z holowników podczas cumowania. Jednocześnie nowa wieża pasażerska w porcie ułatwi wsiadanie i wysiadanie pieszych. Wszystkie trzy systemy zostaną zainstalowane do końca 2023 roku.
Nowy port w Norviku
Na południe od Sztokholmu realizowany jest kolejny projekt infrastrukturalny. Mowa o budowie nowego portu głębinowego w Norviku, położonego w pobliżu istniejącego Portu Nynäshamn. Wiosną w Norviku otwarto terminal kontenerowy, a w październiku ukończono budowę terminalu promowego.
Nowy port ma 16,5 metra głębokości, czyli dwa razy więcej niż porty Nynäshamn i Kapellskär. To daje mu przewagę konkurencyjną nad wspomnianymi portami. Stena Line uruchomiła na początku listopada pierwszą trasę promową z nowego terminalu do łotewskiego miasta Windawa. De facto było to przeniesienie linię z Nynäshamn do Norviku.
W przyszłym roku Stena Line planuje wykorzystać promy o większej pojemności na trasie między Szwecją a Łotwą. To z kolei wymaga rozbudowy magazynów. W zeszłym tygodniu w Norviku rozpoczęto budowę nowego magazynu o powierzchni nieco ponad 3800 metrów kwadratowych. Nowy obiekt ma obsługiwać głównie nieznane dotąd ładunki eksportowe. Należy zaznaczyć, że główny przepływ ładunków na linii Windawa – Norvik to import, głównie materiałów budowlanych. Zastanawiam się, czy ten trend zmieni się w najbliższych latach?
Przeczytaj również: