Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Szwecja rozwija porty promowe na obrzeżach Sztokholmu

Szwecja zintensyfikowała odnowę portów morskich w regionie stołecznym. Główny nacisk położony jest na rozwój nabrzeży promowych. Jakie projekty są aktualne dzisiaj?

Szwecja
Promy w Porcie Kapellskär. Źródło: Zarząd Morskich Portów Sztokholmu.

Ten rok był trudny dla firm żeglugowych obsługujących promy na Morzu Bałtyckim. Wiosną znaczna liczba kierunków została tymczasowo odwołana z powodu wybuchu epidemii koronawirusa. Teraz druga fala może ponownie negatywnie wpłynąć na tą branżę. Mimo trudnej sytuacji Szwecja nadal rozwija infrastrukturę portów promowych na obrzeżach Sztokholmu.

Innowacyjne technologie

W listopadzie w Porcie Kapellskär, ważnym punkcie szwedzkich połączeń promowych z Finlandią, Estonią i Rosją, ruszył projekt inwestycyjny mający na celu redukcję emisji ze statków. W ramach projektu w porcie zostanie zainstalowanych kilka innowacyjnych technologii: system naziemnego zasilania statków, automatyczny system cumowania oraz nowa wieża pasażerska.

Dwa z trzech systemów poprawią sytuację środowiskową w Porcie Kapellskär. Pierwsza z nich pozwoli statkom na wyłączanie silników podczas przestoju podczas korzystania z energii elektrycznej z lokalnej sieci. Drugi system, czyli automatyczne cumowanie, uchroni armatorów przed koniecznością korzystania z holowników podczas cumowania. Jednocześnie nowa wieża pasażerska w porcie ułatwi wsiadanie i wysiadanie pieszych. Wszystkie trzy systemy zostaną zainstalowane do końca 2023 roku.

Nowy port w Norviku

Na południe od Sztokholmu realizowany jest kolejny projekt infrastrukturalny. Mowa o budowie nowego portu głębinowego w Norviku, położonego w pobliżu istniejącego Portu Nynäshamn. Wiosną w Norviku otwarto terminal kontenerowy, a w październiku ukończono budowę terminalu promowego.

Nowy port ma 16,5 metra głębokości, czyli dwa razy więcej niż porty Nynäshamn i Kapellskär. To daje mu przewagę konkurencyjną nad wspomnianymi portami. Stena Line uruchomiła na początku listopada pierwszą trasę promową z nowego terminalu do łotewskiego miasta Windawa. De facto było to przeniesienie linię z Nynäshamn do Norviku.

W przyszłym roku Stena Line planuje wykorzystać promy o większej pojemności na trasie między Szwecją a Łotwą. To z kolei wymaga rozbudowy magazynów. W zeszłym tygodniu w Norviku rozpoczęto budowę nowego magazynu o powierzchni nieco ponad 3800 metrów kwadratowych. Nowy obiekt ma obsługiwać głównie nieznane dotąd ładunki eksportowe. Należy zaznaczyć, że główny przepływ ładunków na linii Windawa – Norvik to import, głównie materiałów budowlanych. Zastanawiam się, czy ten trend zmieni się w najbliższych latach?

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close