Hutchison Ports rozszerza swoją obecność na Morzu Bałtyckim
Światowy lider w dziedzinie zarządzania terminalami morskimi Hutchison Ports zwiększył swoją obecność w Europie, a mianowicie na Morzu Bałtyckim. Wiosną został uruchomiony terminal kontenerowy w nowo utworzonym Porcie Norvik na obrzeżach Sztokholmu. Teraz nowy terminal nabiera tempa.

Prawie cztery lata temu rozpoczęto budowę nowego portu zlokalizowanego 60 km na południe od Sztokholmu. Projekt ten, podobnie jak sam port, otrzymał nazwę Stockholm Norvik Port. Ostatnie miesiące były decydujące dla nowego obiektu. Na początku maja uruchomiono terminal kontenerowy Port Norvik. W tym samym miesiącu przyjął on pierwszy kontenerowiec, a w czerwcu obsługiwał pierwszy pociąg towarowy. Jaka jest specyfika tego projektu?
Zróżnicowany port Norvik
Nowo utworzony port ma dwie główne cechy. Pierwsza to jego parametry techniczne. Port posiada naturalną głębokość 16,5 metra, co pozwala przyjmować duże kontenerowce. Dla porównania pozostałe dwa porty Sztokholmskie: Nynashamn i Kapellskär, mają głębokość o połowę mniejszą. Ponadto nowy port ma ulepszoną infrastrukturę kolejową. Stacja portowa ma tory do przyjmowania pociągów towarowych o długości 750 metrów. Obecnie są to trzy tory, ale w dłuższej perspektywie liczba torów będzie rosnąć wraz z rozwojem terminala w Norviku.
Drugą cechą Portu Norvik jest jego uniwersalność. Zgodnie z planem będzie miał dwa terminale – kontenerowy o rocznej pojemności 500 000 TEU oraz ro-ro, który będzie mógł obsłużyć do 200 000 jednostek rocznie. Pierwszy terminal obsługiwany jest przez spółkę z Hongkongu Hutchison Ports, a operatorem drugiego będzie szwedzka firma portowa Stockholms Hamnar. Otwarcie terminalu ro-ro planowane jest na jesień tego roku.
Połączenie z Polską?
Jeśli chodzi o Hutchison Ports, wraz z otwarciem terminalu kontenerowego w Norviku, Szwecja stała się szóstym krajem w Europie i drugim po Polsce na Morzu Bałtyckim należącym do tej grupy portowej. Jak pokazuje praktyka, duzi operatorzy portowi próbują ustanowić regularne połączenia morskie między swoimi terminalami. Dlatego możliwe jest, że Port Norvik wkrótce otrzyma nową linię do Gdyni, gdzie Hutchison Ports prowadzi również terminal kontenerowy. Czas pokaże.
Tymczasem nowy szwedzki port jest obecnie skoncentrowany na kierunku południowo-zachodnim. Pierwsze osiągnięcie wyraźnie to potwierdzają. Pierwszy kontenerowiec przybył do Norviku z niemieckich portów Bremerhaven i Hamburg. Połączenie to wykonuje duńska firma Unifeeder. Port ma również regularne rejsy do Antwerpii. Rotterdam lub porty Wielkiej Brytanii można także uznać za obiecujące trasy na tym kierunku.