Partnerzy portalu

Promy hybrydowe połączą porty Morza Bałtyckiego

Europa Północna poważnie skoncentrowała się na wprowadzeniu zielonych technologii w żegludze. Norwegia jest liderem w tym procesie. Finlandia stara się ją dogonić i w 2021 r. uruchomić prom hybrydowy między portami Morza Bałtyckiego. Niewykluczone, że będzie można go zobaczyć w porcie Gdynia.

Promy hybrydowe połączą porty Morza Bałtyckiego
Prom hybrydowy Finnlines. Źródło: Finnlines.

Czwarty rok z rzędu niezwykły katamaran pasażerski kursuje między norweskimi fiordami, zasilany jest nie olejem napędowym, ale akumulatorem. Tego lata armator The Fjords dodał do swojej floty drugi statek tego samego typu. W tym samym czasie kolejna norweska firma Norled rozpoczęła transport za pomocą towarowo-pasażerskiego promu hybrydowego, czyli spalinowo-akumulatorowego. Jednostka ta została zmodernizowana w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. W przyszłym roku polski wykonawca doposaży trzy kolejne promy.

Wkrótce promy hybrydowe pojawią się również na Bałtyku. Fiński przewoźnik Finnlines planuje uruchomić pierwszy innowacyjny statek w 2021 roku. W chińskiej stoczni CSC Jinling Shipyard w Nanjing trwają obecnie przygotowania do budowy dwóch promów hybrydowych dla Finnlines. Chińska firma tnie stalowe blachy, które później staną się częścią przyszłych promów. Podobne prace mają się wkrótce rozpocząć w przy trzecim promie hybrydowym zamówionym przez Finnlines. W przeciwieństwie do projektu Norled, fińskie promy hybrydowe są budowane od podstaw i są w całości zaprojektowane do przewozu towarów w kontenerach i ciężarówkach.

Ekologia i innowacje

Pierwszy prom hybrydowy zostanie zwodowany w kwietniu 2021 roku. Pod koniec przyszłego roku statek popłynie na jedną z regularnych tras Finnlines. Pozostałe dwa promy zostaną oddane do użytku w 2022 roku. Fińska firma podkreśla, że wszystkie trzy statki będą przyjazne dla środowiska, o czym świadczą ich nazwy Finneco I, Finneco II i Finneco III, a także szereg innowacji.

Przede wszystkim te ro-ro statki będą wyposażone w najnowocześniejsze dwusuwowe silniki, które zużywają mniej paliwa w porównaniu z silnikami czterosuwowymi, co oznacza, że emitują mniej CO2 i innych emisji. Po drugie, promy będą wyposażone w wydajne akumulatory litowo-jonowe, które pozwolą im poruszać się z zerową emisją, na przykład zbliżając się do portu. Po trzecie, statki zostaną wyposażone w panele słoneczne o łącznej powierzchni około 600 metrów kwadratowych. Umożliwi to ładowanie nie tylko w porcie, ale także podczas jazdy. Po czwarte, promy zostaną wyposażone w innowacyjny system smarowania powietrzem tworzący warstwy bąbelków, które zmniejszą opór kadłuba.

Ciężarówki i kontenery

Każdy statek będzie miał 238 metrów długości, 34 metry szerokości i nośność 17400 ton. Te rozmiary pozwolą na przewóz około 300 przyczep i 150 samochodów na pokładach samochodowych, a także do 500 kontenerów na górnym pokładzie. Statki są zaprojektowane tak, aby były elastyczne dla wszystkich rodzajów ro-ro ładunków. Liczne pokłady i wewnętrzne rampy przyspieszają załadunek i rozładunek. Kierowcy ciężarówek będą mogli wypocząć w wygodnych kabinach. Na statku będzie też siłownia, sauna, jadalnia i salon.

Inwestycje w nową flotę

Finnlines specjalizuje się w usługach promowych, głównie na Morzu Bałtyckim i Północnym. Statki spółki kursują również do Polski. W szczególności Finnlines obsługuje trasę morską między Helsinkami a Gdynią (terminal OT Port Gdynia). Aby utrzymać i rozwijać sieć linii żeglugowych, fińska firma aktywnie inwestuje w nową flotę. W ciągu ostatnich kilku lat Finnlines wydał na ten cel około 1 miliarda euro. Flota spółki składa się obecnie z 21 promów: 12 jednostek typu ro-ro i 9 jednostek ro-pax.

Oprócz wspomnianych wyżej trzech hybrydowych statków ro-ro, Finnlines zamówiło także dwa hybrydowe promy o dużej pojemności Superstar, które należą do typu ro-pax i są przeznaczone do przewozu zarówno samochodów, jak i pasażerów, a także ładunków. Statki Superstar zostaną uruchomione nieco później, w 2023 roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close