Promy hybrydowe połączą porty Morza Bałtyckiego
Europa Północna poważnie skoncentrowała się na wprowadzeniu zielonych technologii w żegludze. Norwegia jest liderem w tym procesie. Finlandia stara się ją dogonić i w 2021 r. uruchomić prom hybrydowy między portami Morza Bałtyckiego. Niewykluczone, że będzie można go zobaczyć w porcie Gdynia.
Czwarty rok z rzędu niezwykły katamaran pasażerski kursuje między norweskimi fiordami, zasilany jest nie olejem napędowym, ale akumulatorem. Tego lata armator The Fjords dodał do swojej floty drugi statek tego samego typu. W tym samym czasie kolejna norweska firma Norled rozpoczęła transport za pomocą towarowo-pasażerskiego promu hybrydowego, czyli spalinowo-akumulatorowego. Jednostka ta została zmodernizowana w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. W przyszłym roku polski wykonawca doposaży trzy kolejne promy.
Wkrótce promy hybrydowe pojawią się również na Bałtyku. Fiński przewoźnik Finnlines planuje uruchomić pierwszy innowacyjny statek w 2021 roku. W chińskiej stoczni CSC Jinling Shipyard w Nanjing trwają obecnie przygotowania do budowy dwóch promów hybrydowych dla Finnlines. Chińska firma tnie stalowe blachy, które później staną się częścią przyszłych promów. Podobne prace mają się wkrótce rozpocząć w przy trzecim promie hybrydowym zamówionym przez Finnlines. W przeciwieństwie do projektu Norled, fińskie promy hybrydowe są budowane od podstaw i są w całości zaprojektowane do przewozu towarów w kontenerach i ciężarówkach.
Ekologia i innowacje
Pierwszy prom hybrydowy zostanie zwodowany w kwietniu 2021 roku. Pod koniec przyszłego roku statek popłynie na jedną z regularnych tras Finnlines. Pozostałe dwa promy zostaną oddane do użytku w 2022 roku. Fińska firma podkreśla, że wszystkie trzy statki będą przyjazne dla środowiska, o czym świadczą ich nazwy Finneco I, Finneco II i Finneco III, a także szereg innowacji.
Przede wszystkim te ro-ro statki będą wyposażone w najnowocześniejsze dwusuwowe silniki, które zużywają mniej paliwa w porównaniu z silnikami czterosuwowymi, co oznacza, że emitują mniej CO2 i innych emisji. Po drugie, promy będą wyposażone w wydajne akumulatory litowo-jonowe, które pozwolą im poruszać się z zerową emisją, na przykład zbliżając się do portu. Po trzecie, statki zostaną wyposażone w panele słoneczne o łącznej powierzchni około 600 metrów kwadratowych. Umożliwi to ładowanie nie tylko w porcie, ale także podczas jazdy. Po czwarte, promy zostaną wyposażone w innowacyjny system smarowania powietrzem tworzący warstwy bąbelków, które zmniejszą opór kadłuba.
Ciężarówki i kontenery
Każdy statek będzie miał 238 metrów długości, 34 metry szerokości i nośność 17400 ton. Te rozmiary pozwolą na przewóz około 300 przyczep i 150 samochodów na pokładach samochodowych, a także do 500 kontenerów na górnym pokładzie. Statki są zaprojektowane tak, aby były elastyczne dla wszystkich rodzajów ro-ro ładunków. Liczne pokłady i wewnętrzne rampy przyspieszają załadunek i rozładunek. Kierowcy ciężarówek będą mogli wypocząć w wygodnych kabinach. Na statku będzie też siłownia, sauna, jadalnia i salon.
Inwestycje w nową flotę
Finnlines specjalizuje się w usługach promowych, głównie na Morzu Bałtyckim i Północnym. Statki spółki kursują również do Polski. W szczególności Finnlines obsługuje trasę morską między Helsinkami a Gdynią (terminal OT Port Gdynia). Aby utrzymać i rozwijać sieć linii żeglugowych, fińska firma aktywnie inwestuje w nową flotę. W ciągu ostatnich kilku lat Finnlines wydał na ten cel około 1 miliarda euro. Flota spółki składa się obecnie z 21 promów: 12 jednostek typu ro-ro i 9 jednostek ro-pax.
Oprócz wspomnianych wyżej trzech hybrydowych statków ro-ro, Finnlines zamówiło także dwa hybrydowe promy o dużej pojemności Superstar, które należą do typu ro-pax i są przeznaczone do przewozu zarówno samochodów, jak i pasażerów, a także ładunków. Statki Superstar zostaną uruchomione nieco później, w 2023 roku.