Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przekraczanie granicy: dlaczego Ukraina i Polska potrzebują pociągów transportu kombinowanego?

Ukraińscy przewoźnicy drogowi po raz kolejny wyczerpali limit zezwoleń na transport do lub przez Polskę. Ministerstwom obu krajów udało się uzgodnić zwiększenie kwot, ale jest to tylko tymczasowe rozwiązanie. Czy jest inny sposób na rozwiązanie tego problemu?

transport kombinowany
Zdjęcie ilustracyjne. Pociąg transportu kombinowanego. Źródło: Austriackie Koleje Federalne (ÖBB).

Każda jesień to gorący czas dla ukraińskich międzynarodowych przewoźników drogowych. Do tego czasu zazwyczaj wyczerpują limit zezwoleń wydawanych przez Polskę. Z tego powodu rząd Ukrainy corocznie inicjuje negocjacje z sąsiadem w sprawie podwyższenia kwoty. Bieżący rok nie jest wyjątkiem od tej reguły: polskie zezwolenia opiewające na 160 000 sztuk  plus 4 711 dodatkowych kwot wyczerpały się na początku listopada.

„5 tys. dodatkowych polskich zezwoleń dla ukraińskich przewoźników na 2020 r. otrzymamy na początku grudnia” – poinformował minister infrastruktury Ukrainy Władysław Kryklij o wynikach polsko-ukraińskich rozmów, które odbyły się w zeszłym tygodniu. W tej liczbie 5000 zezwoleń ukraińscy przewoźnicy otrzymają 1500 zezwoleń uniwersalnych Euro-4 i 3500 zezwoleń na tranzyt Euro-4. Dodatkowe zezwolenia są ważne do 31 stycznia 2021 r. Ponadto minister poinformował, że na przyszły rok strony zgodziły się na wstępną wymianę zezwoleń na w ilości 160 tys. sztuk.

Poszukiwanie alternatywy

Należy zaznaczyć, że polscy przewoźnicy nie wyczerpują ukraińskich limitów z wielu powodów, m.in. z powodu kolejek na granicy i niezadowalającej jakości ukraińskich dróg. Dlatego kwestia zwiększenia liczby zezwoleń jest pilna tylko dla firm ukraińskich. Te ostatnie próbują samodzielnie znaleźć wyjście z sytuacji. Jedne wysyłają swoje samochody przez Słowację lub Węgry i dalej do Europy, inni torują trudniejsze trasy. Na przykład przewoźnicy, którzy koncentrują się na rynku skandynawskim, jeżdżą do litewskiego portu w Kłajpedzie przez Białoruś, a następnie promem do Szwecji.

Innym sposobem na przyspieszenie ruchu ciężarówek przez granicę mogłoby być utworzenie wspólnego obszaru celnego na przejściach granicznych. Minister infrastruktury Ukrainy wystąpił z taką inicjatywą do Andrzeja Adamczyka podczas wizyty polskiej delegacji na Ukrainie w październiku br. W tej chwili jednak nie wiadomo, czy propozycja ta będzie dalej rozwijana i rozpatrywana przez odpowiednie komisje polsko-ukraińskie.

Transport kombinowany

Jednak najlepszym rozwiązaniem dla usprawnienia międzynarodowego transportu drogowego między Ukrainą a Polską mogą być pociągi transportu kombinowanego, które mogłyby połączyć oba państwa i rozwiązać kwestię zezwoleń. Sugeruje się, że takie pociągi pozwolą odciążyć polskie drogi i umożliwią szybsze przekraczanie granicy przez ciężarówki. Warto przypomnieć, że już w pierwszej dekadzie XXI wieku pociąg transportu kombinowanego kursował między Ukrainą a Polską. Łączył Kijów i Sławków przez linię hutniczą szerokotorową (LHS), która ma podobną szerokość toru jak ukraińska sieć kolejowa. Pozwalało to unikać dodatkowych operacji przeładunkowych. Ze Sławkowa ciężarówki jeździły dalej do Czech, Niemiec czy nawet Holandii.

Oprócz trasy do Sławkowa, równie obiecująco wygląda kolejna kombinowana trasa kolejowa – od stacji granicznych Ukrainy (np. Kowel lub Jahodyn, czy Mościska) przez Polskę do stacji granicznych lub węzłowych w Niemczech (np. Frankfurt nad Odrą). Faktem jest, że tor europejski zaczyna się wgłębiać w terytorium Ukrainy, dzięki czemu można będzie uniknąć przeładunków na granicy. Trasa ta umożliwi jadącym ciężarówkom, by tak rzec, „przeskoczenie” Polski i rozwiąże problemy z zezwoleniami na tranzyt. Przypomnijmy, że w tym roku na tych samych zasadach wystartował pilotażowy pociąg transportu kombinowanego z litewskiej stacji Šeštokai przy granicy z Polską do terminalu Kaldenkirchen w Niemczech przy granicy z Holandią. Dlaczego polscy kolejarze nie spróbują uruchomić nowych lub wcześniej funkcjonujących a obecnie „zapomnianych” tras?

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close