Tiry na tory: nowy trend przewozów intermodalnych w Rosji
Samochody ciężarowe mogą stać się potężnym bodźcem do rozwoju kolejowego transportu intermodalnego w Rosji. Tylko w tym roku takie wysyłki były realizowane na sześciu trasach. Niektóre z nich stały się nawet regularne, podczas gdy inne mogą mieć charakter międzynarodowy.

Transport intermodalny na rosyjskiej sieci kolejowej rośnie od kilku lat z rzędu. W tym roku, pomimo wszystkich perturbacji, trend ten nadal się utrzymuje. Od stycznia do września włącznie wzrost wyniósł 16%. Głównym bodźcem do rozwoju przewozów intermodalnych w Rosji jest przepływ kontenerów z Chin do Europy.
Koleje Rosyjskie dążą jednak do poszerzenia liczby zachęt m.in. poprzez handel detaliczny. W związku z tym coraz popularniejszy staje się w kraju transport kombinowany, polegający na przewozie ciężarówek lub naczep na specjalnych platformach kolejowych. Tylko w tym roku RŻD wraz z partnerami uruchomiła dwie regularne trasy transportu kombinowanego, cztery kolejne trasy zostały przetestowane i ocenione jako obiecujące.
Od testów po regularne wysyłki
Koleje Rosyjskie zaczęły rozwijać przewozy kombinowane dziesięć lat temu. Na początku 2010-tych lat testowe transporty ciężarówek odbywały się koleją z Moskwy do Noworosyjska, ważnego miasta portowego nad Morzem Czarnym, a także do Finlandii. Potem realizacja projektu nieco przygasła. Intensyfikacja rozaczęła się dwa lata temu, kiedy zostały przeprowadzone próbne wysyłki z Moskwy do Kaliningradu i Nowosybirska.
W tym roku aktywność w tym obszarze jest bezprecedensowa. Jednym z ostatnich osiągnięć jest uruchomienie pod koniec września regularnej trasy transportu kombinowanego Moskwa – Jekaterynburg – Moskwa. Do inicjatywy dołączył się również DB Schenker Russia, rosyjski oddział niemieckiej firmy logistycznej. Pierwszy wyjazd z Moskwy do Jekaterynburga miał miejsce 23 września, w przeciwnym kierunku – 30 września. Ciężarówka została załadowana na platformę kolejową i pokonała dystans prawie 1800 km w 41 godzin. Ten rodzaj transportu oszczędza około 10 godzin przy porównywalnych kosztach. DB Schenker planuje wysyłać tiry na torach między Moskwą a Jekaterynburgiem raz lub dwa razy w tygodniu.
Trasy do Kaliningradu
Wiosną Koleje Rosyjskie uruchomiły kolejną regularną trasę dla transportu kombinowanego. Od maja ciężarówki są wysyłane koleją z Moskwy do Kaliningradu i z powrotem. W rzeczywistości jest to zwykły pociąg kontenerowy, który zawiera platformy z ciężarówkami. Czas podróży to również około dwóch dni. Szczególną zaletą tej trasy jest szybsze przekraczanie granicy, co sprawia, że transport kombinowany jest dwukrotnie szybszy od zwykłej drogi.
Po sukcesie w kierunku moskiewskim Koleje Rosyjskie zdecydowały się przetestować perspektywy podobnego połączenia z Kaliningradu do Petersburga, drugiego miasta w kraju. Wysyłkę testową wykonano w czerwcu tego roku. Czas podróży na tej trasie również wynosił około dwóch dni. Jeśli chodzi o regularność, ta kwestia pozostaje nierozwiązana.
Inne kierunki
Dwie inne przesyłki testowe zostały wykonane na dość nietypowych trasach. W sierpniu ciężarówka została przewieziona koleją z Sosnogorska do Workuty. Oba miasta oddalone są od siebie o 700 km, ale połączenia drogowe między nimi są bardzo utrudnione ze względu na ukształtowanie geograficzne i słabo rozwiniętą sieć drogową w Republice Komi.
W marcu Koleje Rosyjskie z pomocą DB Schenker Rosja przetestowały połączenie transportu kombinowanego między dwoma morzami, Bałtykiem i Czarnym. ciężarówka została przetransportowana z Petersburga do Soczi przez Moskwę. Kilka miesięcy później obie firmy przetestowały nową gałąź tej trasy – z Moskwy do Lipawy. Ponieważ łotewski port ma połączenia promowe ze Szwecją i Niemcami, otwiera to możliwości dla międzynarodowego transportu kombinowanego.