Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Tiry na tory: nowy trend przewozów intermodalnych w Rosji

Samochody ciężarowe mogą stać się potężnym bodźcem do rozwoju kolejowego transportu intermodalnego w Rosji. Tylko w tym roku takie wysyłki były realizowane na sześciu trasach. Niektóre z nich stały się nawet regularne, podczas gdy inne mogą mieć charakter międzynarodowy.

Tiry na tory: nowy trend przewozów intermodalnych w Rosji
Ładowanie pociągu kombinowanego na stacji Dzierżyńska-Nowa w Kaliningradzie. Źródło: Koleje Rosyjskie (RŻD).

Transport intermodalny na rosyjskiej sieci kolejowej rośnie od kilku lat z rzędu. W tym roku, pomimo wszystkich perturbacji, trend ten nadal się utrzymuje. Od stycznia do września włącznie wzrost wyniósł 16%. Głównym bodźcem do rozwoju przewozów intermodalnych w Rosji jest przepływ kontenerów z Chin do Europy.

Koleje Rosyjskie dążą jednak do poszerzenia liczby zachęt m.in. poprzez handel detaliczny. W związku z tym coraz popularniejszy staje się w kraju transport kombinowany, polegający na przewozie ciężarówek lub naczep na specjalnych platformach kolejowych. Tylko w tym roku RŻD wraz z partnerami uruchomiła dwie regularne trasy transportu kombinowanego, cztery kolejne trasy zostały przetestowane i ocenione jako obiecujące.

Od testów po regularne wysyłki

Koleje Rosyjskie zaczęły rozwijać przewozy kombinowane dziesięć lat temu. Na początku 2010-tych lat testowe transporty ciężarówek odbywały się koleją z Moskwy do Noworosyjska, ważnego miasta portowego nad Morzem Czarnym, a także do Finlandii. Potem realizacja projektu nieco przygasła. Intensyfikacja rozaczęła się dwa lata temu, kiedy zostały przeprowadzone próbne wysyłki z Moskwy do Kaliningradu i Nowosybirska.

W tym roku aktywność w tym obszarze jest bezprecedensowa. Jednym z ostatnich osiągnięć jest uruchomienie pod koniec września regularnej trasy transportu kombinowanego Moskwa – Jekaterynburg – Moskwa. Do inicjatywy dołączył się również DB Schenker Russia, rosyjski oddział niemieckiej firmy logistycznej. Pierwszy wyjazd z Moskwy do Jekaterynburga miał miejsce 23 września, w przeciwnym kierunku – 30 września. Ciężarówka została załadowana na platformę kolejową i pokonała dystans prawie 1800 km w 41 godzin. Ten rodzaj transportu oszczędza około 10 godzin przy porównywalnych kosztach. DB Schenker planuje wysyłać tiry na torach między Moskwą a Jekaterynburgiem raz lub dwa razy w tygodniu.

Trasy do Kaliningradu

Wiosną Koleje Rosyjskie uruchomiły kolejną regularną trasę dla transportu kombinowanego. Od maja ciężarówki są wysyłane koleją z Moskwy do Kaliningradu i z powrotem. W rzeczywistości jest to zwykły pociąg kontenerowy, który zawiera platformy z ciężarówkami. Czas podróży to również około dwóch dni. Szczególną zaletą tej trasy jest szybsze przekraczanie granicy, co sprawia, że transport kombinowany jest dwukrotnie szybszy od zwykłej drogi.

Po sukcesie w kierunku moskiewskim Koleje Rosyjskie zdecydowały się przetestować perspektywy podobnego połączenia z Kaliningradu do Petersburga, drugiego miasta w kraju. Wysyłkę testową wykonano w czerwcu tego roku. Czas podróży na tej trasie również wynosił około dwóch dni. Jeśli chodzi o regularność, ta kwestia pozostaje nierozwiązana.

Inne kierunki

Dwie inne przesyłki testowe zostały wykonane na dość nietypowych trasach. W sierpniu ciężarówka została przewieziona koleją z Sosnogorska do Workuty. Oba miasta oddalone są od siebie o 700 km, ale połączenia drogowe między nimi są bardzo utrudnione ze względu na ukształtowanie geograficzne i słabo rozwiniętą sieć drogową w Republice Komi.

W marcu Koleje Rosyjskie z pomocą DB Schenker Rosja przetestowały połączenie transportu kombinowanego między dwoma morzami, Bałtykiem i Czarnym. ciężarówka została przetransportowana z Petersburga do Soczi przez Moskwę. Kilka miesięcy później obie firmy przetestowały nową gałąź tej trasy – z Moskwy do Lipawy. Ponieważ łotewski port ma połączenia promowe ze Szwecją i Niemcami, otwiera to możliwości dla międzynarodowego transportu kombinowanego.

O projektach realizowanych w Polsce pisaliśmy między innymi tutaj: Pierwszy pociąg przewożący naczepy samochodowe na trasie Polska – Luksemburg

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close