Partnerzy portalu

Żegluga śródlądowa na Ukrainie przeżywa boom stoczniowy

Wzrost liczby ładunków na rzekach Ukrainy zachęca lokalne firmy do powiększania i odnawiania floty. Tylko w tym roku trzy ukraińskie firmy stoczniowe zakończyły kilka przełomowych projektów.

Żegluga śródlądowa na Ukrainie przeżywa boom stoczniowy
Barka D-6000. Największa barka na Ukrainie. Źródło: AgroVista

Od co najmniej sześciu lat na Ukrainie trwa impas związany z ustawą o śródlądowych drogach wodnych. Ten dokument powinien określać i regulować ramy prawne funkcjonowania logistyki rzecznej w kraju. Po długich dyskusjach i poprawkach ustawa nie została jeszcze przyjęta przez Radę Najwyższą. I nikt nie jest w stanie przewidzieć, kiedy to się stanie.

Mimo to żegluga śródlądowa stopniowo nabiera tempa. Rośnie zwłaszcza ruch towarowy na Dnieprze, głównej arterii rzecznej Ukrainy: około 10 mln ton w 2018 roku i około 12 mln ton w 2019 roku. Intensywnie rozwija się również transport na innych rzekach Ukrainy – Dunaju i Bohu (Bugu Południowym). Aby wesprzeć ten wzrost, ukraińskie firmy logistyczne zaczęły zwiększać i odnawiać swoją flotę rzeczną.

Największa barka na Ukrainie

W ubiegłym tygodniu ukraiński holding rolny AgroVista odebrał barkę D-6000. Została ona zbudowana przez firmę stoczniową Danubeshipservice i jest uważana za największą barkę na Ukrainie. Jej długość wynosi około 128 metrów, szerokość 16 metrów. Jest w stanie przewieźć do 6000 ton ładunku, stąd nazwa projektu. Wielka premiera barki odbyła się pod koniec września w mieście Izmaił, gdzie znajduje się siedziba Danubeshipservice. W przyszłości firma ta zbuduje dwie kolejne barki tego typu dla AgroVisty.

 Holowanie barki D-6000 z pływającego doku. Źródło: Danubeshipservice

Barka D-6000 należy do typu „rzeka-morze” i może przewozić ładunki zarówno rzekami, jak i wykonywać przewozy kabotażowe do portów morskich. Jest to szczególnie ważne dla holdingu AgroVista, ponieważ logistyka firmy opiera się na transporcie rzecznym. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji produktów rolnych (głównie zboża) w obwodach kirowogradzkim i dniepropietrowskim, w szczególności na obszarach w pobliżu Dniepru. AgroVista posiada terminal rzeczny w Switłowodsku, skąd zboże jest transportowane barkami w dół Dniepru do portów w Chersoniu i Mikołajowie, a następnie eksportowane na rynki zagraniczne.

Transformacja lichtug

Obok Izmaiłu jest jeszcze inne miasto z dużą tradycją stoczniową. Mowa o Kilii i tamtejszej stoczni, która należy do państwowego przedsiębiorstwa Ukrainian Danube Shipping Company (UDP). Po trzyletniej przerwie firma wznowiła produkcję barek na bazie lichtug. W ubiegłym tygodniu Stocznia Kiliańska (Kiliya Shipbuilding & Repair Yard) zaprezentowała nowy statek z serii SLG o długości około 77 metrów, szerokości 11 metrów i ładowności 2100 ton.

Oficjalna ceremonia zwodowania barki z serii SLG. Źródło: Ukrainian Danube Shipping Company.

Nowa barka została zbudowana z trzech lichtug, które w czasach radzieckich służyły do przeładunków towarów na statki morskie. UDP posiada ponad 100 lichtug. Na początku lat 2000 firma rozpoczęła projekt mający na celu nadanie drugiego życia niewykorzystywanym jednostkom. W 2017 roku UDP próbował wznowić ten projekt, budując kolejną barkę. Barki ukraińskiej firmy pływają po Dunaju z Izmaiłu do Kelheimu w Niemczech. UDP specjalizuje się głównie w transporcie rudy żelaza z Ukrainy do zakładów metalurgicznych w Serbii i Austrii.

Największy producent

Nibulon to jeden z największych holdingów rolnych na Ukrainie. Firma ta ma rozległą sieć elewatorów zbożowych, z których większość znajduje się w pobliżu rzek Dniepr i Boh. Ponadto Nibulon posiada własną stocznię w Mikołajowie, gdzie samodzielnie buduje barki i holowniki.

 Stocznia Nibulon w Mikołajowie. Źródło: Nibulon.

W ciągu ostatnich pięciu lat ukraińska firma zbudowała kilka serii barek, w tym NBL-51, B2000 i B1500. Dwie ostatnie serie przeznaczone są do pływania po Bohu. Barki B1500 są stosunkowo nowe. Pierwszy statek z tej serii został zbudowany przez Nibulon w grudniu 2019 roku. W tym roku zbudowano kolejne dwie barki B1500, a produkcja czwartej barki znajduje się fazie końcowej.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close