Partnerzy portalu

Armatorzy ostrożnie gospodarują statkami, podnoszą stawki frachtu i mają zyski

Miniony tydzień był kolejnym, w którym wzrosły stawki frachtu morskiego w umowach spot w notowaniach Shanghai Containerized Freight Index (SCFI). Podwyżki były nieznaczne – ogólny wskaźnik SCFI miał wartość 1107 USD/TEU, czyli o 0,4 proc. (o 4 dolary) wyższy, niż w piątek (31 lipca), ale znacząca jest tendencja.

Armatorzy ostrożnie gospodarują statkami, podnoszą stawki frachtu i mają zyski
Zdjęcie: hectorgalarza z Pixabay

Po pierwsze, na głównych liniach oceanicznych armatorzy podnieśli opłaty więcej, niż wyniósł średni SCFI. Z Hongkongu do portów Morza Północnego (i DCT Gdańsk) fracht wzrósł o 1 proc. – do 910 USD/TEU (kontener 20-sto stopowy).

Po drugie, od tegorocznego „dołka” cenowego w końcu maja (820 USD/TEU) wskaźnik ogólny SCFI pnie się do góry, z drobnymi korektami.

Po trzecie, stawki frachtu w tym roku są wyższe cały czas, niż w porównywalnym okresie 2019 r. Poziom 1107 USD/TEU jest obecnie o ok. 16,5 proc. (o 159 dolarów) większy niż rok temu.

W jeszcze większym stopniu wzrosły stawki frachtu w notowaniach agencji Drewry. Wartość złożonego Światowego Indeksu Kontenerów (World Container Index) powiększyła się w tym tygodniu o 3,2 proc. i jest teraz o 40,7 proc. wyższa w porównaniu z tym samym okresem 2019 r., wynika z najnowszej oceny Drewry.  

Tygodniowy wzrost indeksu WCI znalazł odzwierciedlenie także w znaczących wzrostach na większości szlaków handlowych. Np. stawki frachtu spot z Szanghaju do Rotterdamu wzrosły do 1856 dolarów za FEU (kontener 40-sto stopowy), tj. o 4 proc. (72 dolary). W podobnym tempie wzrósł fracht z Szanghaju do Nowego Jorku – do 3510 USD/FEU.

Jakie są powody takiej tendencji?

Jest nim rosnący popyt na przewozy towarów w kontenerach, ale i oszczędne wprowadzanie z powrotem do służby kontenerowców, czasowo zakotwiczonych i odwieszanie wygaszonych połączeń. Według Alphaliner, nieaktywna światowa flota zmalała i liczyła 20 lipca 313 statków, które stanowiły 6,6 proc. całkowitej pojemności floty kontenerowców. Chociaż było to 1,16 mln TEU mniej niż w szczytowym okresie w końcu maja (2,72 mln TEU), nadal była to najwyższa od lipca 2009 r. względna ilość nieaktywnych statków w letnim sezonie żeglugi.

Patrz też: Transport morski pełen wyzwań i zmian

Innym powodem są okresowe dopłaty sezonowe do cen paliw (PSS). W sumie, co jest paradoksem w warunkach skutków gospodarczych pandemii covid-19, przewoźnikom morskim udaje się realizować strategię osiągania zysków, w przeciwieństwie do 2019 r.

A jakie są prognozy?

Według niektórych opinii, spedytorzy operujący na trasie Azja – Europa Północna spodziewają się podwyżek stawek frachtu co najmniej do końca miesiąca dalszych, ponieważ statki są w pełni zarezerwowane na kilka tygodni.

Jaka będzie sytuacja w kolejnych miesiącach, nie wiadomo, ale zależy od skali równowagi lub jej braku między podażą mocy przewozowych a poytem.

 „Chociaż liczba bezrobotnych statków będzie nadal spadać w najbliższych tygodniach, próżno jest stawiać prognozę na resztę roku” – stwierdza Alphaliner. Według niego, ten rok jest nietypowy, bowiem w poprzednich latach obserwowano kotwiczenie kontenerowców zwykle po zakończeniu letniego szczytu przewozowego.

Patrz też:  Port Gdańsk zakończył I półrocze z dwucyfrowo mniejszymi przeładunkami ale i tak awansował do czołówki portów europejskich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close