Partnerzy portalu

Port Gdańsk zakończył I półrocze z dwucyfrowo mniejszymi przeładunkami ale i tak awansował do czołówki portów europejskich.

W pierwszym półroczu 2020 roku Port Gdańsk przeładował 23,2 mln ton towarów, czyli o o 15,2 proc. mniej w porównaniu analogicznym okresem w 2019 roku. Takie są skutki gospodarcze światowej pandemii koronawirusa i zmniejszonej wymiany towarowej. Spadek przeładunków w różnym stopniu dotknął główne grupy towarów, ale zarazem nie był powszechny. Pomimo spadku przeładunków Port Gdańsk w I półroczu 2020 awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając porty w Genui i Dunkierce

Port Gdańsk zakończył I półrocze z dwucyfrowo mniejszymi przeładunkami
Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej (fot. Kacper Kowalski / www.portgdansk.pl)

Dominującą grupą ładunkową w I półroczu 2020 roku pozostała nadal drobnica, w tym w kontenerach – łącznie przeładowano jej 10,98 mln ton (ponad 1 mln TEU), o 3,6 proc. mniej w porównaniach rdr. Jak zaznacza zarząd portu, pomimo szybkiego wznowienia działalności chińskiej gospodarki dotkniętej pandemią, spadek przeładunków drobnicy w kontenerach spowodowany był brakiem wzrostu popytu na większość towarów konsumpcyjnych i użytkowych w Europie i USA. Z drugiej strony, o czym pisaliśmy, główny terminal kontenerowy – DCT doświadczył tylko jednego odwołanego rejsu kontenerowca i przypłynięcia dwu mniejszych, w miejsce wcześniej awizowanych większych.

Patrz też: Udział obsługi intermodalnej w DCT Gdańsk przekracza już 35 proc.

Spadek przeładunków drobnicy w kontenerach w Gdańsku był zatem relatywnie mały w porównaniu z większością portów kontenerowych w Europie. Np. największy na naszym kontynencie węzeł kontenerowy, Rotterdam, odnotował po I półroczu 7 proc. spadek (do 7 mln TEU), port Hamburg (trzeci co do wielkości przeładunków) po I kwartale miał o 6,6 proc. mniejsze przeładunki towarów skonteneryzowanych (nadal brak danych za I półrocze). Większe rdr przeładunki zanotował nr 2 w Europie, port w Antwerpii – wzrost o 0,4 proc. (5,85 mln TEU), m.in. dzięki przekierowaniu do niego przez armatorów części kontenerowców, gdy strajkowali dokerzy portów francuskich, w tym Le Havre.

„Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów, nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku” – stwierdza zarząd portu.

Patrz też: Port Gdańsk broni czwartej pozycji wśród portów bałtyckich

W grupie najważniejszych towarów w I półroczu br. w Gdańsku przeładowano także mniej paliw płynnych (- 33,4 proc.), a ich udział w łącznych obrotach zmalał do 29,6 proc., węgla (-23,7 proc.), drewna (- 98,1 proc.), także ładunków ro-ro (- 40,1 proc.). Większe były natomiast przeładunki: zboża (+188,8 proc.), „Innych masowych” (+ 10 proc.) oraz rudy (+1127 proc. – 63,4 tys. ton). W grupie towarów w kontenerach, tylko w ciągu sześciu pierwszych miesięcy przeładowano więcej bananów (90 tys. ton, ok. 8,5 tys. TEU), niż w całym 2019 r.

– Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów – skomentował wyniki Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk. – Jesteśmy strategicznym portem dla gospodarki kraju, oknem importowym takich surowców jak paliwa i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach. Ale jesteśmy portem uniwersalnym i potrafimy zdyskontować spadki innymi grupami przeładunków.

W ocenie zarządu portu, w III i IV kwartale br. możliwe jest odbicie przeładunków, „ze względu na rolę  transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego”. Przypomina on, że kryzys w branży morskiej będzie najprawdopodobniej krótkotrwały, a statki handlowe w najbliższej perspektywie zaczną uzupełniać luki podażowe. Należy też podać, że w okresie I-VI 2020 roku do Gdańska zawinęło 1476 statków (o kilkanaście mniej rdr), ale były one średnio też nieco mniejszej pojemności niż w tym samym okresie 2019 r. (20 057 GT), głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć największych kontenerowców oraz tankowców

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close