Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Transport morski pełen wyzwań i zmian

Kontenerowy transport morski nieco staniał w ciągu ostatnich dwu tygodni, po piku w czerwcu, a na głównych trasach stabilizuje się na znacznie wyższym poziomie, niż w porównywalnym okresie 2019 r. Analitycy tego rynku spodziewają się, że stawki frachtu w drugiej połowie tego roku będą w coraz większym stopniu pod presją spadku.

Transport morski pełen wyzwań i zmian
Zdjęcie: Alexandre Gonçalves da Rocha z Pixabay

Tu można przeczytać wcześniejsze artykuły o stawkach w transporcie morskim i prognozach dla morskiego transportu kontenerowego

Według Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) koszty przewozu towarów w umowach spotowych z Azji do portów Europy Północnej (także DCT) spadły w końcu ubiegłego tygodnia o 1,4 proc. – do 907 USD/TEU, a do portów Morza Śródziemnego zmalały o 1,2 proc. – do 940 USD za TEU. Był to drugi tydzień spadków, po szczycie osiągniętym w czerwcu. Towarzyszy temu zapowiedź zmniejszenia przez kilku armatorów dopłat do cen bunkra w okresie szczytu sezonowego (PPS). Np. CMA CGM ogłosiła, że od 1 sierpnia obniży PPS na linii z Azji do Europy o 50 USD, tj. do 150 USD/TEU.
Te korekty mają związek z utrzymującym nadal niższym popytem na transport, niż rok temu i niższym niż podaż usług przewozu. Jak szacuje Sea Intelligence, w kwietniu wolumen przewozów był o 15,9 proc. mniejszy w porównaniach rdr, a w maju o 11,4 proc. W drugim kwartale wolumen transportu spadł o 10 proc. w porównaniu z 2019 r.
To łącznie skutkowało zmniejszeniem mocy przewozowych. W ocenie eeSea, armatorzy z sojuszu The Alliance zredukowali je dotychczas o ok. 18 proc., z 2M o 15 proc., a  Ocean Alliance – o 13 proc. Dochodzą do tego jednak puste przebiegi kontenerowców, które są nadal ogłaszane. Np. armatorzy skupieni w Ocean Alliance (francuski CMA CGM, chiński COSCO, tajwański Evergreen i spółka z siedzibą w Hongkong – OOCL) poinformowali o kolejnych trzech pustych rejsach: w pierwszym tygodni sierpnia w pętli nr 3 z Azji do Europy Północnej oraz w 28-ym tygodniu (6-12 lipca) i w pierwszym tygodniu września – w pętli nr 5.

Wygaszanie rejsów i puste przebiegi sprawiły, że zmienił się udział trzech sojuszy w obsłudze przewozów z Dalekiego Wschodu do Europy (headhaul). Według danych eeSea, obecnie armatorzy z sojuszu 2M mają 41 proc. tego udziału, z Ocean Alliance – 38 proc., a The Alliance – pozostałe 21 proc. W sierpniu ten stan się prawdopodobnie zmieni, jak wynika z zapowiedzi armatorów, bo udział Ocean Alliance wzrośnie do 40 proc., a The Alliance zmaleje do 19 proc. (2M pozostanie bez zmian).

Oceny analityków wskazują, że rynek przewozów morskich nie odżyje w pełni także w 2021 roku. Według Freightos, jednocyfrowe ożywienie popytu na transport kontenery jest mało prawdopodobne i nie nabierze kształtu litery V. Na przeszkodzie stoją rosnący protekcjonizm w handlu zagranicznym, ponownie rozpalane napięcia handlowe i prawdopodobną zmianę ogniw w łańcuchu dostaw.
Np. z niedawnego badania przeprowadzonego przez The Business Continuity Institute („Covid-19: The Future of Supply Chain”) wynika, że ponad połowa ankietowanych organizacji (57,2 proc.) zamierza zdywersyfikować swoją bazę dostawców po pandemii, a Daleki Wschód ma stać się jego największą ofiarą. Prawie trzy na dziesięć organizacji (29,9 proc.) planuje zmniejszyć kontakty z Dalekim Wschodem, a kolejne 13,2 proc. zaopatrywać się w mniejszym stopniu z Chinami.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close