Partnerzy portalu

Transport kolejowy NJS bije rekordy, ale płaci słoną cenę za sukces

W pierwszej połowie 2020 r. Nowym Jedwabnym Szlakiem między Chinami a Europą odprawiono 5122 pociągów towarowych, co stanowi wzrost o 36 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 r., poinformowały Koleje Chińskie. Tylko w czerwcu wysłano 1169 pociągów, czyli ustanowiono kolejny nowy rekord. Ale sukces ten ma drugą, ciemną stronę.

Transport kolejowy NJS bije rekordy, ale płaci słoną cenę za sukces
Fot. fantasylife / PIXABAY

Rekordowe wolumeny transportu towarów w kontenerach koleją spowodowały zatory komunikacyjne i znaczne opóźnienia w przewozach. Szczególnie doszło do nich, według przedstawicieli brytyjskiej firmy spedycyjnej Norman Global Logistics (NGL), w „bardzo pracowitych tygodniach” czerwca i lipca.

Jak informuje specjalistyczne portale brytyjskie Rob Foster, dyrektor rozwoju biznesu NGL, źródłem zatorów są dwa główne (spośród czterech) przejść na chińsko – kazachskiej granicy (Alashankou/Dostyk i Khorgas/Altynkol), gdzie pierwszy raz następuje zmiana rozstawu osi w wagonach. Opóźnienia na nich spowodowały efekt „echa”, rzutując na pracę największych węzłów przeładunkowo-załadowczych w Chinach, ale także już w Europie.

Według NGL, huby w Xian, Wuhan, Ganzhou i Xiamen przestały przyjmować wszelkie nowe zamówienia, aby usunąć zaległości, które – jak się oczekuje – być może zostaną rozwiązane do końca tego tygodnia. Natomiast huby w Yiwu i Chengdu zmniejszyły liczbę odprawianych pociągów, do dwóch w tygodniu.

„W niektórych węzłach załadowczych, jak Wuhan, doświadczyliśmy opóźnień w ekspedycji przesyłek od dwu do trzech tygodni” – powiedział Foster. Jego zdaniem, przewoźnicy niechętnie ekspediują pociągi, aby nie utknęły na granicy. Tymczasem za opóźnienie w transporcie nadawcy żądają częściowego zwrotu kosztu.

NGL zauważa, że zatory rozprzestrzeniły się też na granicę białorusko-polską. W Małaszewiczach odprawy kontenerów zajmują obecnie „dwa dni dłużej niż zwykle”, stwierdza Foster. Według niego, innym wyzwaniem jest śledzenie przesyłek na NJS. System ten znajduje się  daleko za podobnymi rozwiązaniami w transporcie morskim i lotniczym. „Wymaga dużo pracy ręcznej, aby wyśledzić miejsce przebywania kontenera, chyba że wyposażyłeś go w system GSP”.

Dwucyfrowy wzrost przewozów z Chin do Europy NJS to niemal norma w ostatnich kilku latach, lecz pandemia koronawirusa i późniejszej zapaści w transporcie lotniczym spowodowały gwałtowny wzrost popytu na transport koleją. Szczególnie, że – jak ocenia NGL – utrzymuje się nierównowaga między wypełnieniem towarami pociągów jadących w kierunku wschodnim i zachodnim. Natomiast brak zbilansowania przepływów handlowych powoduje niedobór wagonów w Chinach i pogłębia, obok problemów infrastrukturalnych, problem zatorów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close