Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Minorowe prognozy morskiego transportu kontenerowego

Popyt na oceaniczny transport kontenerowy będzie utrzymywał się w tym roku na obecnym, niskim poziomie, co pogłębiać może tendencję dalszego zmniejszania mocy przewozowych oraz zjawisk towarzyszących, jak np. transportu lądowego, czy spadku zamówień na nowe statki. Takie są opinie analityków, po najnowszych prognozach gospodarczych Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

Zdjęcie: Maritime_Filming_UK z Pixabay

Według czerwcowej edycji World Economic Outlook, pandemia Covid-19 w pierwszej połowie 2020 r. miała bardziej negatywny wpływ na działalność gospodarczą niż przewidywano wcześniej. Dlatego MFW prognozuje obecnie, że ożywienie gospodarcze będzie „bardziej stopniowe”, a nie skokowe. W całym 2020 roku globalna gospodarka może zmaleć o 4,9 proc., czyli o 1,9 punktu procentowego poniżej prognozy z kwietnia br., w tym w krajach rozwiniętych regres może sięgać 8 proc., a w strefie euro 10,2 proc. (poprzednia prognoza -7,5 proc.). Skorygowane też zostały prognozy światowej wymiany towarowej w 2020 r. – ze spadku o 11 proc. (prognoza z kwietnia) do -11,9 proc. obecnie.

„Wydaje się, że konsumpcja będzie stopniowo rosła w przyszłym roku, podobnie jak inwestycje, ale nadal pozostaną na niskim poziomie. Prognozuje się, że globalny PKB w całym roku 2021 przekroczy poziom z 2019 r.” – stwierdziła MFW. To by skutkowało wzrostem gospodarki o 5,4 proc., w porównaniu do 2020 r.

Taki jest scenariusz optymistyczny, zakładający zduszenie pandemii koronawirusa. Pesymistyczny scenariusz zatrważa. „W przypadku drugiej fali pandemii, ponowne wprowadzenie środków ograniczających działalność gospodarczą będzie prowadzić do zmniejszenia światowego PKB o około 4,9 proc. w 2021 r. w stosunku do stanu z 2020 r.”.

Opierając się na tych danych analitycy firmy doradczej Sea-Intelligence oczekują więc, że oceaniczny transport kontenerowy będzie utrzymywał się na obecnym niskim poziomie. Przedstawiają oni też własne prognozy popytu na transport morski w III kwartale br. Ogólnie, nadal będzie maleć. Świadczyć o tym ma m.in. liczba pustych rejsów w tym kwartale, która od pewnego czasu rośnie. Według Sea-Intelligence, w 20-tym tygodniu roku (11 – 18 maja) było ich 13-cie, w tygodniu 25-tym (15 – 21 czerwca) już 76, a w następnym (22 – 28 czerwca) aż do 82. Duńska firma analityczna zaznacza przy tym, że ta tendencja jest różna na głównych liniach Daleki Wschód – Zachód. Np. na szlaku handlowym z Azji do Ameryki Północnej przejściowo ich liczba zmalał w końcu czerwca, co wynika jednak z równych przyczyn.

Jak się dowiedzieliśmy w DCT Gdańsk, terminal ten w ograniczonym stopniu odczuwa skutki pandemii. W I połowie roku armatorzy z obu sojuszy (2M oraz Ocean Alliance) odwołali tylko jedno zawinięcie kontenerowca, które wynikało z chińskiego nowego roku (przypadającego na koniec stycznia), ponadto przypłynęły dwa mniejsze statki zamiast większych. Na trzeci kwartał br. armatorzy dotychczas ani nie odwołali zawinięcia kontenerowców, ani pustych przebiegów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close