Partnerzy portalu

D. Stefański: Rozwija się transport w kontenerach 45-stopowych

Kontenery 45-stopowe są wygodną opcją w transporcie wewnątrz Europy. Przeniesienie kolejnych kategorii ładunków z transportu samochodowego na kolej wymaga innowacji w taborze i jednostkach intermodalnych.

fot. PCC Intermodal

Czytaj także: Rozkłady jazdy oraz stawki dostępu barierą rozwoju intermodalności w Polsce

D. Stefański: Widzimy duży wzrost zapotrzebowania na składowanie kontenerów

W przewozach intermodalnych dominują obecnie przewozy na trasach z portów w głąb krajów. Przedstawiciele różnych branż przemysłu zwracają uwagę że brakuje połączeń wewnątrz europejskich. Kilka takich usług pojawiło się dopiero w związki z epidemią koronawirusa i utrudnieniami dla transportu samochodowego. Co trzeba zrobić aby utrzymać ten trend i rozwinąć taką wewnątrz europejska siatkę połączeń?

Siatka połączeń intermodalnych uwzględnia zarówno połączenia do/z portów Gdańska i Gdyni jak i połączenia intra-europejskie. Jeździmy naszymi pociągami regularnie do Rotterdamu (codziennie, 7 razy w tygodniu) , do Duisburga (4 razy w tygodniu) oraz do Antwerpii (3 razy w tygodniu). Przewozy na osi wschód-zachód to w zdecydowanej większości przewozy intraeuropejskie ładunków między Belgią, Francją, Holandią, Niemcami i Polską lub odwrotnie.

Jesteśmy przekonani, ze te przewozy będą systematycznie wzrastać i stopniowo wypierać bezpośrednie przewozy drogowe na duże odległości. Jesteśmy orędownikiem rozwoju przewozów intra-europejskich w oparciu o kontenery 45’. Obecnie dysponujemy flotą ponad 200 takich kontenerów. Coraz większa grupa klientów  dywersyfikuje swoje operacje logistyczne i coraz chętniej korzysta z naszych rozwiązań  intermodalnych na trasach intra-europejskich. 

Jakie są perspektywy wzrostu udziału kolei w przewozach produktów chemicznych i materiałów niebezpiecznych?

Przemysł chemiczny stopniowo przechodzi na transport swoich produktów przy wykorzystaniu tank-kontenerów. Należy jednak zauważyć, że zdecydowana większość terminali przeładunkowych nie jest przystosowana do składowania ładunków niebezpiecznych. Okres przebywania na terminalu kontenerów z ładunkami niebezpiecznymi jest ograniczony do czasu niezbędnego na przeładunek z kolei na samochód lub odwrotnie. Podobnie wygląda sytuacja na terminalach morskich, gdzie okres składowania kontenerów z ładunkami niebezpiecznymi jest ograniczony do niezbędnego minimum – kontenery takie dowożone są na terminal na dzień-dwa przed załadunkiem na statek. W ramach ICY Tczew planujemy więc także budowę specjalistycznej bazy do przeładunku i składowania kontenerów z produktami chemicznymi. Chodzi o to by w bliskim zapleczu portów była możliwość przechowywania materiałów niebezpieczny na specjalistycznym terminalu spełniającym wszystkie obowiązujące normy bezpieczeństwa. Tego typu terminale chemiczne  z powodzeniem funkcjonują na zapleczu portów w Rotterdamie czy Antwerpii, więc jesteśmy przekonani, że sprawdzą się także na zapleczu portów Gdańska i Gdyni.

A jak wygląda sytuacja w przewozach produktów spożywczych?

Całą gamę produktów spożywczych już od wielu lat z powodzeniem przewozi się w standardowych kontenerach przy wykorzystaniu rozwiązań intermodalnych. Natomiast ze względu na brak wagonów z przyłączem elektrycznym, intermodal nie radzi sobie najlepiej z przewozami kontenerów chłodniczych. Przewozi się co prawda niewielkie ilości kontenerach chłodniczych wyposażonych w agregaty elektryczno-spalinowe, ale jest to rozwiązanie stosunkowo drogie i mało efektywne. W tym segmencie rynku intermodal ma więc jeszcze sporo do nadrobienia i póki co nie może konkurować z bezpośrednimi przewozami samochodowymi.

Czy PCC Intermodal jest zainteresowane przewozami na Nowym Jedwabnym Szlaku?

PCC Intermodal jest przede wszystkim zainteresowane budową zintegrowanej siatki połączeń intermodalnych w naszej części Europy. Wierzymy, że także kontenery przewożone w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku powinny być rozwożone po Europie przy wykorzystaniu rozwiązań intermodalnych. Natomiast nie jesteśmy specjalnie zainteresowani uruchamianiem tzw. block-trains pod potrzeby jednego klienta. Jest to raczej rola i zadanie przewoźnika kolejowego a nie operatora intermodalnego. Z tego m.in. powodu nasze zaangażowanie przy obsłudze chińskich pociągów do/z Małaszewicz jest ograniczone. Współpracujemy natomiast z rosyjskim partnerem Fesco, przy obsłudze kontenerów z Korei i Japonii, które przez port we Władywostoku, a następnie koleją transsyberyjską via Moskwa docierają do terminala w Brześciu, gdzie trafiają na nasze regularne pociągi intermodalne by ostatecznie dotrzeć w dowolne miejsce w Europie. Nasze pociągi kursują regularnie 2 razy w tygodniu na trasie Brześć – Kutno zapewniając sprawną obsługę kontenerów w relacjach wschodnich – do/z Rosji, Mongolii czy Kazachstanu. Transport na kierunku wschód-zachód systematycznie rośnie, dlatego planujemy  zwiększenie częstotliwości połączeń do 3 razy w tygodniu. W kwietniu uruchomiliśmy także pilotażowe połączenie z Ukrainą – raz w tygodniu jeździmy na trasie Kutno – Mościska.

Jak wyglądają przygotowania do inwestycji ICY Tczew?

Ogłosiliśmy właśnie zapytanie ofertowe na wykonanie projektu budowlanego z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Planujemy zakończyć etap projektowania i uzyskania pozwolenia na budowę na wiosnę przyszłego roku. Następnie będziemy starali się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na realizację tej inwestycji. Budowę chcielibyśmy rozpocząć w 2022 roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close