Maersk uruchamia połączenie kolejowe Chiny – Turcja
Maersk uruchomił pierwszą usługę kolejową na Nowym Jedwabnym Szlaku między Xi’ian w Chinach z Izmirem w Turcji. Pociągi będą częścią sieci Maersk Intercontinental Rail.
Zaletą wykorzystania kolei na tej trasie jest skrócenie czasu dostawy, co pozwala zaoferować szerszy zakres opcji sług logistycznych łączących główne regiony Chin i Turcji.
— Po tym jak z sukcesem uruchomiliśmy serwis Intercontinental Rail trzy lata temu zaobserwowaliśmy wzrost zapotrzebowania naszych klientów na tę konkretną usługę z różnych lokalizacji w Azji i Europie. Ze względu na strategiczne położenie geograficzne, szeroki sektor przemysłu, a także ambitne inicjatywy podejmowane przez rząd w celu poprawy infrastruktury kolejowej w całym kraju, postanowiliśmy uruchomić ICR w Turcji nie tylko dla firm zlokalizowanych w tym kraju, ale również jako połączenie między Azja i Europa — wyjaśnia w komunikacie Kasper Krog, szef Intercontinental Rail w A.P. Moller – Maersk.
ICR dzięki dobrze rozwiniętej sieci kolejowej może zaoferować przewozy kombinowane w rejonie Morza Czarnego, Wschodniej Europy , a także dzięki feederom wypływających z portu Izmit do wielu krajów Południowej Europy.
Po oddaniu do użytku tunelu kolejowego pod cieśniną Bosfor Turcja stała się ważnym węzłem na sieci intermodalnych połączeń miedzy Europą a Azją. W ostatnich latach uruchomiono połączenia zarówno przez Rosję jak i przez Morze Kaspijskie i Turkmenistan. Wraz z rozwojem usług kolejowych rośnie zainteresowanie nowymi terminalami przeładunkowymi. W październiku 2019 wyruszył pierwszy pociąg z Chin do Europy szlakiem przez tunel w Stambule. Obecnie trwają intensywne prace nad wprowadzeniem nowego produktu logistycznego: projektu trasy w relacji Kaszghar – Kirgistanu- Uzbekistan – Turkmenistan – Morze Kaspijskie – Baku. Będzie to druga odnoga międzynarodowej trasy Transkaukazkiej.
W ubiegłym roku rozpoczęła się budowa dużego centrum logistycznego w regionie Kocaeli. Inwestycję tę realizują Arkas Holding oraz niemiecka spółka Duisport. Obszar terminalu zajmie 26,5 hektara. W pierwszej fazie projektu „suchy port” kolejowy obsłuży 105 000 TEU i 500 000 ton ładunków drobnicowych. Obiekt będzie oferował 5000 m2 powierzchni magazynowej.