Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowe szlaki transportowe powstają nad Morzem Kaspijskim

Jednym z kluczowych projektów logistycznych dla państw środkowej Azji, Turcji oraz rejonu Kaukazu jest uruchomienie intermodalnych korytarzy transportowych wykorzystujących linię kolejową łączącą Azerbejdżan i Gruzję. Koleje oraz rządy zainteresowanych państw pracują nad uruchomieniem nowych usług logistycznych.

fot. ADY Container

W regionie Kaukazu stykają się dwa korytarze transportowe które mają duże znaczenie dla południowo – zachodniej Azji. Pierwszym jest  Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM; Korytarz Środkowy), która wiedzie z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję do Europy. Szlakiem tym już kursują pociągi intermodalne. Jedna z odnóg tego korytarza wiedzie przez Morze Czarne, Ukrainę do Sławkowa przez linię LHS. Korytarz Środkowy pozwala ominąć terytorium Rosji, co może mieć znaczenie np. przy eksporcie żywności z Europy do Chin. Drugi to Korytarz Południowy, który z Azerbejdżanu przez Iran wiedzie do Indii.

Jeszcze do niedawna Korytarz Środkowy uważany był za nieatrakcyjny pod względem czasu przejazdu względem drogi morskiej, ze względu na konieczność przeładunków w portach kaspijskich. Dzięki inwestycjom, w tym wprowadzeniu regularnych rejsów feederów na Morzu Kaspijskim udało się usprawnić ten szlak. Pod koniec ubiegłego roku ruszyły testowe przewozy trasą wiodącą tunelem pod cieśniną Bosfor w Turcji. Regularne pociągi mają ruszyć w czerwcu 2020. Podejmowane są kolejne działania w celu dalszego rozwoju korytarza w krajach uczestniczących. 

— Obecnie modernizowana jest infrastruktura kolejowa w krajach Środkowego Korytarza, rozwijane są porty morskie i firmy żeglugowe. Azerbejdżan i Kazachstan budują nowe porty na Morzu Kaspijskim, a także tworzą mniejsze strefy handlowe. W tym samym czasie odnowiono infrastrukturę kolejową w Azerbejdżanie, zakupiono lokomotywy i wzbogacono flotę samochodową — mówi Balakhan Nazarov, specjalista ds. komunikacji w ADY Container.

W projektach na linii Baku-Tibilisi-Kars uczestniczą także Koleje Rosyjskie, które rozważają wykorzystanie jej do stransportu towarów z Dalekiego Wschodu. W Ankarze podpisano protokół ustaleń w sprawie współpracy między kolejami Azerbejdżanu, Rosji i Turcji w celu rozbudowy linii kolejowej Baku-Tbilisi-Kars. 

— Współpraca trójstronna ma na celu ożywienie linii kolejowej Baku-Tbilisi-Kars. Utworzono nową rosyjsko-azerbejdżańsko-turecką grupę roboczą w nowym formacie. Zgodnie z dokumentem, ładunki z Dalekiego Wschodu przez rosyjskie porty w Nachodce będą transportowane do Azerbejdżanu koleją transsyberyjską, a stamtąd przez Baku-Tbilisi-Kars do Turcji i Europy – informuje przedstawiciel ADY Container. 

Współpraca międzynarodowa

Kraje uczestniczące w projekcie utworzyły Transkaspijskie Międzynarodowe Stowarzyszenie Szlaków Transportowych w celu przygotowanie Środkowego Korytarza. Celem stowarzyszenia jest przyciąganie ładunków regionalnych i tranzytowych, wprowadzenie jednolitych taryf, zwiększenie konkurencyjności korytarza. Konsorcjum, utworzone w ramach tego stowarzyszenia, obejmuje operatorów bezpośrednio zaangażowanych w transport towarów.

Obecnie trwają intensywne prace nad wprowadzeniem nowego produktu logistycznego: projektu trasy w relacji Kaszghar – Kirgistanu- Uzbekistan – Turkmenistan – Morze Kaspijskie – Baku. Będzie to druga odnoga międzynarodowej trasy Transkaukazkiej. W tym celu w Taszkencie w Uzbekistanie odbyło się pierwsze wielostronne spotkanie szefów kolei pięciu krajów – Azerbejdżanu, Gruzji, Kirgistanu, Turkmenistanu i Uzbekistanu w sprawie rozwoju międzynarodowej trasy multimodalnej. 

— Podczas spotkania omawiano utworzenie i przyjęcie Karty Komitetu Koordynacyjnego w sprawie rozwoju tego korytarza, opracowanie jednolitych taryf dla trasy i transportu towarów. Uruchomienie pilotażowego pociągu kontenerowego trasą multimodalną spodziewane jest w pierwszym kwartale 2020 roku. Zgodnie z umową o współpracy tranzytowej i transportowej na międzynarodowej trasie transportowej Wschód-Zachód „Lapis-Lazuli” (korytarz transportowy Lazurit) pierwszy ładunek został już przetransportowany z Afganistanu do Europy. Projekt jest oceniany jako wyraźny krok ku ustanowieniu współpracy w regionie, po tym jak nastał pokój w regionie — zapewnia Balakhan Nazarov.

Podejmowane są także kroki w celu uruchomienia nowych tras. Jedna z nich obejmuje port Turkemenbaszy w Turkemnistanie, a następnie linię kolejową przez Uzbekistan, Kazachstan do Chin. Pierwszy pociąg testowy na tym szlaku. zostanie uruchomiony w pierwszym kwartale 2020 r.

Rozwija się także transport na uruchomionej w 2018 roku linii łączącej Azerbejdżan z Iranem przez Astarę. Linia ta jest częścią Międzynarodowego Korytarza Północ – Południe który łączy Rosję i Europę z Indiami. 

ADY Container jest spółką zależną Kolei Azerbejdżanu zajmującą się organizacją transportu intermodalnego na Korytarzu Środkowym i powiązanych szlakach. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close