Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża logistyczna oczekuje ochrony przez kryzysem

Tagi: PISiL,

Sytuacja w branży logistycznej jest niepewna i zależna od całej gospodarki. Według prognoz koniunktura gospodarcza w Europie może się pogorszyć, co wpłynie na transport i logistykę. Dodatkowym utrudnieniem jest brak pracowników — informują przedstawiciele branży logistycznej i spedycji.

Fot. ŁK

W marcu poprawiła się sytuacja gospodarcza w Chinach w efekcie import z Chin do Europy import z Chin do Europy po okresie dużego osłabienia na początku bieżącego roku obecnie zdecydowanie się zwiększył. Widać to m.in. w statystykach przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku. 

Obecnie największym ryzykiem dla branży jest rozwój sytuacji w Europie. Widoczny jest już wpływ wstrzymania pracy we włoskich fabrykach, a także mniejszego popytu na wiele towarów w Europie. Problemem jest też brak rąk do pracy.

— Na wielu kierunkach europejskich (jak choćby Włochy) transport towarów bardzo się zmniejszył lub wręcz zanikł. Wynika to nie tylko z sytuacji w poszczególnych krajach europejskich, ale również z tego, ze  , jeżeli mówimy o transporcie drogowym, brakuje kierowców chętnych do wykonywania transportów . Przyczyny są oczywiście całkowicie zrozumiale — komentuje Juliusz Skurewicz, sekretarz rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Problemy z pracownikami

Skutki zmniejszonej aktywności gospodarczej spowodowanej epidemią odczuwają także armatorzy transoceaniczni. Cały sektor logistyki przystosowuje się do nowych warunków. Maersk wspólnie z spedytorami stara się złagodzić problemy związane z zmniejszeniem liczby aktywnych pracowników. 

—Statki żeglują, porty działają, transport intermodalny jest w toku, jednak wszyscy również napotykamy zakłócenia poza naszą kontrolą, takie jak niedobór siły roboczej z powodu kwarantanny, która czasami może prowadzić do kongestii w portach morskich. W związku z tym zachęcamy również do maksymalnego ograniczenia pobytów w portach i zatrzymywania kontenerów, aby zminimalizować ryzyko zatorów i utrzymać przepływ towarów, a także operacje terminalowe i flotę kontenerową — apeluje Vincent Clerc, prezes dywizji Oceany i Logistyka Maersk.

W związku z już widocznymi symptomami kryzysu gospodarczego – wzrostu bezrobocia, spadku sprzedaży detalicznej i zamówień w przemyśle obawy branży TSL są spore. 

— Im gorsza będzie ogólna sytuacja gospodarcza w kraju i za granica, tym gorsze perspektywy dla naszej branży. Sektor TSL uważnie śledził i śledzi poczynania rządu w zakresie ochrony przedsiębiorstw i przedsiębiorców przed skutkami kryzysu i nie będzie niespodzianką stwierdzenie, że  – jak do tej pory – uważa te działania za niewystarczające — komentuje przedstawiciel PISiL.

Oczekiwania sektora TSL, przedstawione w odpowiedni sposób rządowi, ministerstwom i innym organom rządowym, sprowadzają się do kilku postulatów:

– zwolnienia z (abolicji) płatności podatków i składek ubezpieczeniowych (VAT/ZUS/CIT/PIT) na okres min. 6 m-cy

– zwrotu nadpłaconego podatku VAT w trybie natychmiastowym

 – zawieszenia split paymentu do końca br

– znacznych ułatwień w kredytowaniu obrotowym w celu utrzymania płynności finansowej

– dopłat do wynagrodzeń do wysokości 80%

– stworzenia specjalnego funduszu wsparcia dla przedsiębiorstw.

Odrębne postulaty przedstawiły też organizacje branżowe skupiające kolejowych przewoźników towarowych, którzy apelują m.in. o zawieszenie opłat za postój taboru. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close