Przewoźnicy towarowi apelują do KE o pomoc sektorową
Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowej (EFRA) zwróciło się z apelem do Komisji Europejskiej o zastosowanie przepisów, które pozwolą państwom członkowskim wesprzeć branżę transportową w obliczu kryzysu przy jednoczesnym zachowaniu zasad konkurencyjności.
ERFA, której członkiem jest Izba Gospodarcza Transportu Lądowego oraz UIP sformułowały stanowisko, które zostało przekazane komisarz ds. transportu A.-I. Valean. IGTL od początku była zaangażowana w redakcję ostatecznej wersji stanowiska i udało się nam wprowadzić do tekstu również postulaty zgłoszone przez nasze firmy członkowskie
— Epidemia COVID-19 i odpowiedź na rozprzestrzenianie się wirusa stworzyły istotne wyzwania w krótkiej i średniej perspektywie czasowej dla funkcjonowania kolejowych przewoźników towarowy. Zapotrzebowanie ze strony przemysłu na usługi jest ograniczone, co odbija się na kolei towarowej. Działania ze strony władz państwowych są wsparciem dla przemysłu w tej sytuacji — napisano w liście EFRA do Komisji Europejskiej.
EFRA uważa że konieczne jest zastosowanie artykułów 07(2)(b) i 107(3)b Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej które pozwolą wesprzeć branżę w najbliższych miesiącach. Działania państw członkowskich powinny mieć charakter sektorowy i przejrzysty aby były zgodne z zasadą konkurencyjności.
Organizacja branżowa apeluje między innymi o zawieszenie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz przesunięcie opłat za energię elektryczną. Kolejnym krokiem powinna być rezygnacja z opłat za późne anulowanie tras. Konieczne jest także utrzymanie krytycznej przepustowości sieci kolejowej nawet w obliczu spadku ruchu. EFRA apeluje także o zawieszenie opłat za postój lokomotyw i wagonów. W sytuacji drastycznego spadku przewozów spółki kolejowe zmuszone są do „parkowania” taboru co generuje dodatkowe koszty związane z naliczaniem opłat przez zarządców infrastruktury.
Bezpośrednia pomoc państwowa powinna być traktowana jako odpowiedź na kryzys spowodowany przez epidemię koronawirusa. Komisja Europejska powinna wyraźnie podkreślić, że wsparcie udzielane przez władze krajowe nie może spowodować zmian konkurencyjnych na rynku. Wszyscy przewoźnicy powinni być traktowani według jednolitych kryteriów na zliberalizowanym rynku — podkreśla EFRA.
— Stanowisko to będziemy również promować w kraju, m.in. w rozmowach o polskich instrumentach wspierających utrzymanie przewozów kolejowych. Przekazane zostało do Ministerstwa Infrastruktury, UTK i PKP Polskie Linie Kolejowe — komentuje IGTL.