W Euroterminalu Sławków zainaugurowano nowe połączenie z Chinami
Pierwszy pociąg transportujący ładunki skonteneryzowane z Chin do Europy dotarł 7 stycznia do Euroterminalu Sławków. Tym samym zainaugurowana została nowa nitka Kolejowego Jedwabnego Szlaku alternatywna wobec trasy przez Małaszewicze.
Pociąg wyruszył ze stacji w Xi’an, stolicy prowincji Shaanxi 27 grudnia. Jadąc do Euroterminalu w Sławkowie pokonał na odległość 9 478 km. Pociąg przejechał przez przełęcz Alataw w regionie autonomicznym Xinjiang Uygur. Po przekroczeniu granicy Chin pociąg jechał przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę, aby dotrzeć do Polski terminalu, który znajduje się na końcu szerokotorowej linii kolejowej. Usługa została uruchomiona z udziałem spółki PKP LHS zarządzającej linią. Pociąg dotarł do terminalu położonego na końcu szerokotorowej linii kolejowej, gdzie będą przeładowane na samochody docierające do klientów w końcowych w silnie zurbanizowanym regionie w pobliżu Aglomeracji Śląskiej i Krakowa.
— Dzięki szerokotorowej linii kolejowej pociąg dociera do terminalu zlokalizowanego w sercu przemysłowym Polski i nie było potrzeby przeładowania kontenerów na wagony normalnotorowe. Transport ładunków zajaą 12 dni a jestem przekonany że możemy skrócić ten czas do 10 dni. Trwają przygotowania do wielu inwestycji na LHS. Głównym celem realizowanego projektu jest automatyzacja linii 65 która poprawi bezpieczeństwo i przepustowość — powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS podczas inauguracji połączenia.
Część kontenerów zostanie przeładowana na wagony normalnotorowe, którymi ładunki będą transportowane m.in do terminalu morskiego DCT Gdańsk. Planowane jest uruchomienie pociągu wahadłowego Sławków – Gdańsk. Sławków posiada także połączenia kolejowe z Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech i Schwarzheide w Niemczech.
Podróż z Xi’an do Sławkowa będzie trwać 10 – 12 dni. Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa było możliwe dzięki współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.
— Globalny szlak logistyczny został uruchomiony. Sławków właśnie teraz pojawił się na euroazjatyckiej mapie logistycznej. Euroterminal może stać się hubem gdzie będą krzyżować się szlaki w różnych kierunkach w Europie — powiedział Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA.
Linia nr 65 zarządzana przez PKP LHS to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa, która jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. W 2018 r. PKP LHS zaproponowała połączenie wykorzystujące Korytarz Środkowy czyli trasę przez Morze Czarne, Gruzję, Azerbejdżan i Morze Kaspijskie. Jak dotąd jednak zainteresowanie tą trasą było niewielkie, a pierwsze regularne połączenie przez Korytarz Środkowy dociera nie do Sławkowa ale do Wiednia przez Turcję. Uruchomienie pociągu przez Ukrainę i Rosję to nowa szansa dla PKP LHS i Sławkowa