KE wycofała krytykowany przez branżę intermodalną zapis Pakietu Mobilności
Komisja Europejska wycofała poprawkę do Pakietu Mobilności, która była krytykowana przez branżę intermodalną. KE przedłoży nową wersję dyrektywy.
Obecnie transgraniczne przewozy intermodalne w Unii Europejskie regulowane są przez artykuł 4 rozporządzenia 1072/2009 który zakłada prawną równoważność transportu intermodalnego od granicy do odbiorcy końcowego niezależnie od środka transportu.
W toku ubiegłorocznych negocjacji trójstronnych, w których brały udział przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i Rady UE przyjęto propozycję, która zakłada objęcie przewozów samochodowych na tzw. pierwszej i ostatniej mili a będących częścią intermodalnego łańcucha logistycznego przepisami o kabotażu, które są częścią Pakietu Mobilności. Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Kolejowo – Drogowego (UIRR) zaapelowała o odrzucenie tej poprawki, gdyż jej przejęcie pogorszyłoby konkurencyjność transportu kombinowanego, co pozostaje w sprzeczności z przyjętym przez KE Europejskim Zielonym Ładem, który zakłada wzrost znaczenia przewozów intermodalnych.
UIRR wyraziła obawy, że poprawka do dyrektywy w sprawie transportu kombinowanego została złożona jako część pakietu mobilności 2. — Intermodalność nie jest formą transportu drogowego, ale jest połączeniem różnych rodzajów transportu powierzchniowego. Współpraca między rodzajami transportu, zwanymi transportem intermodalnym, skutkuje lepiej działającym rozwiązaniem w zakresie transportu towarowego na duże odległości, w porównaniu z jego alternatywną alternatywą drogową — argumentuje UIRR.
Pod koniec stycznia Komisja Europejska Ogłosiła wycofanie poprawi i rozpoczęcie prac nad nową wersją przepisu. UIRR pozytywnie przyjęła decyzję KE o wycofaniu poprawki. — Decyzja Komisji o wycofaniu, a następnie ponownym przedłożeniu poprawki do dyrektywy CT rok później, może być szansą. UIRR ma nadzieję, że usunięcie dyrektywy CT z obecnie omawianych dokumentacji transportowych i jej ponowne złożenie w ciągu roku ostatecznie pozwoli na stopniowe zmiany, które europejski sektor intermodalny powinien wprowadzić zgodnie z oczekiwaniami, aby nadal być atrakcyjną alternatywą dla jednomodowy transport długodystansowy — napisano w oświaczeniu.