Branża intermodalna wzywa PE do odrzucenia jednego z zapisów Pakietu Mobilności
Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Kolejowo – Drogowego (UIRR) apeluje do komisji transportu Parlamentu Europejskiego o odrzucenie jednego z zapisów porozumienia ws. Pakietu Mobilności. Zdaniem UIRR proponowany art. 10 rozporządzenia 1072/20091 może obniżyć konkurencyjność transportu intermodalnego.
Obecnie transgraniczne przewozy intermodalne w Unii Europejskie regulowane są przez artykuł 4 rozporządzenia 1072/2009 który zakłada prawną równoważność transportu intermodalnego od granicy do odbiorcy końcowego niezależnie od środka transportu.
Od grudnia trwają negocjacje Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady UE na temat przepisów Pakietu Mobilności, który reguluje zasady wykonywania drogowych przewozów kabotażowych. Więcej o tych negocjacjach piszemy na IntermodalNews.pl TUTAJ. W trakcie ostatniej tury negocjacji przyjęto propozycję by do rozporządzenia dodać art. 10 z paragrafem 7 który pozwala państwom członkowskim na zawieszenie stosowania rozporządzenia o transporcie kombinowanym i objęcie tych operacji przepisami o kabotażu.
Apel o odrzucenie przepisu
UIRR wzywa komisję TRAN Parlamentu Europejskiego, aby nie akceptowała porozumienia trójstronnego dotyczącego rozporządzenia 1072/2009. —Zamiast tego powinno się przeprowadzić drugie czytanie wniosku, podczas którego omawiany przepis można zastąpić alternatywnymi środkami regulacyjnymi, które mogą w równym stopniu osiągnąć podstawowy cel polityczny stojący za nowym ustępem dodanym do art. 10 rozporządzenia 1072/20091 — napisano w oświadczeniu organizacji branżowej.
UIRR uważa, że zastosowany paragraf Pakietu Mobilności, mógłby poważnie wpłynąć na istniejące usługi transportu intermodalnego i utrudnić rozwój nowych usług tego sektora w przyszłość. Organizacja branżowa zauważa że takie utrudnienie jest sprzeczne z celami gospodarczymi Unii Europejskiej jakimi są promowanie zrównoważonego transportu i ograniczanie emisji gazów cieplarnianych przez branżę logistyczną. Rozwój transportu intermodalnego został niedawno wskazany przez Komisję Europejską w dokumencie „Europejski Zielony Ład” jako jedno z narzędzi pozwalających osiągnąć te cele.
— Transport kombinowany jest najczęściej stosowanym, uprzemysłowionym rozwiązaniem technicznym, które umożliwia najbardziej wydajne i ekonomiczne włączenie transportu nieporuszającego się po drogach, takiego jak koleje elektryczne lub statki wodne do transgranicznych łańcuchów transportowych. Intermodal odgrywa zasadniczą rolę w przekierowywaniu ładunków obecnie przewożonych w długodystansowych ciężarówkach na rozwiązania ekologiczne, o wiele bardziej zrównoważone, rozwiązania transportowe o niskim śladzie węglowym. Dzięki temu transport multimodalny jest bezpośrednim konkurentem dalekobieżnych ciężarówek na rynku przewozów towarowych. Konkurencja tych dwóch gałęzi powinna odbywać się na równych zasadach — napisano w piśmie do Parlamentu Europejskiego.