Partnerzy portalu

Polska staje się logistycznym hubem Europy

Tagi:

Polska musi przestać być postrzegana jako kraj jedynie tranzytowy ale zyskać status intermodalnego centrum Europy. Dużą rolę w tym procesie odegrają inwestycje portowe i kolejowe. Konieczna jest także promocja naszych terminali przeładunkowych by zmienić postrzeganie portów – uważają uczestnicy Kongresu Rozwoju Kolei. 

fot. PKP Cargo

W poprzedniej perspektywie budżetowej rozbudowano w Polsce ciągi transportowe na kierunku wschód zachód. Obecnie równie duży nacisk położono na szlaki północ – południe i na równomierne rozłożenie inwestycji w kraju. To daje nowe możliwości dla branży logistycznej. 

— Infrastruktura, którą modernizujemy wpisana jest w szerszą strategię rozwoju. Oprócz modernizacji poszczególnych linii inwestujemy w infrastrukturę dostępową do portów. Nasze plany są skupione na poprawie połączeń towarowych. W 2023 r. infrastruktura będzie gotowa na przyjęcie większej liczby pociągów towarowych. W tej chwili około 10% pociągów jadących po polskiej sieci kolejowej to składy intermodalne. Dzięki inwestycjom umożliwimy im przejazd z prędkością 120 km/h, co poprawi konkurencyjność tego sektora — zapowiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

PKP Cargo stawia na intermodal

Do zwiększenia udziału przewozów kombinowanych w portfolio usług przygotowuje się największy przewoźnik towarowy w kraju. — Naszą misją jest zostanie liderem przewozów na szlaku północ – południe i europejskiej części Nowego Jedwabnego Szlaku. Chcemy pełnić rolę operatora logistycznego. Widzimy, że przewozy intermodalne w Polsce rosną dwucyfrowo i są mniej wrażliwe na wahania koniunktury. Dzisiaj w skali globalnej 90% towarów przewożonych jest w kontenerach. Dzisiaj cała gospodarka jest oparta o procesy logistyki. Jeżeli zatem chcemy być liderem w Europe i zdobywać rynki to bez łańcucha logistyki nie możemy konkurować — powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że w obliczu ciągle malejącego udziału kolei w przewozach uda się Polsce spełnić unijny cel przeniesienia 30-50% transportu ładunków na tory. Dziś pojawiają się takie możliwości. — Należy rozwijać kooperację różnych gałęzi transportu. Łańcuch logistyczny jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo. Potrzebujemy rozbudowy zarówno infrastruktury liniowej, jak i rozbudowy sieci terminali intermodalnych. Rozpoczynamy jej budowę od multimodalnego hubu w Zduńskiej Woli – Karsznicach. Ostatnim elementem jest odpowiednia strategia transportu kombinowanego w Polsce. Konkurencyjność zależy od jakości, kosztu, terminu i obsługi klienta. Te cztery filary zdecydują o przyszłości transportu kolejowego. Konieczne jest też udrożnienie kolejowych przejść granicznych. Małaszewicze po ukończonej modernizacji będą mieć możliwość obsługi 28 pociągów na dobę, co będzie podwojeniem liczby — zapowiedział Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA. 

Kluczem do sukcesu polskiej kolei jest segment intermodalny. — Jesteśmy w stadium dynamicznego rozwoju, tego jeszcze małego sektora. Polski rynek transportu kombinowanego rośnie, ale do portów polskich dociera tylko 28% liczby kontenerów które generuje polski rynek, resztę obsługują porty zachodnioeuropejskie: Duisburg, Rotterdam i Hamburg. Nowy Jedwabny Szlak to inicjatywa Chin, mocarstwa który jest liderem eksportu. To element ich ekspansji, która obejmuje również przejmowanie przez COSCO portów w południowej Europie np. w Pireusie — zauważył prof. Andrzej Grzelakowski z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Rozwijają się połączenia z Chinami

Chińczycy są zainteresowani korzystaniem z polskich suchych portów i linii kolejowych, czego przykładem jest niedawno uruchomione połączenie Xi’an – Sławków. — Przejazd pociągu z Chin wzbudził zainteresowanie potencjalnych klientów. Ta trasa okazała się bardzo szybka. Po przeładunku na szeroki tor pociąg sprawnie przejechał przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Dość szybko zostały wykonane procedury celne na polskiej granicy. Przejazd pokazał auty tej trasy takie jak brak konieczności przeładunku na granicy oraz fakt że możemy wyprawić pociąg o długości 950 m aż do Sławkowa. LHS jest linią przeznaczoną do transportu towarowego w tym masowego. Na końcu linii jest Euroterminal Sławków wyspecjalizowany do przeładunku kontenerów, który ma dobrą lokalizację do dystrybucji ładunków na Czechy, Węgry i Niemcy. Coraz więcej mamy zapytań o wysyłanie kontenerów do Chin. Mam nadzieję,  że w niedługim czasie będziemy mogli pokazać ofertę transportu żywności trasą transkaspijską — powiedział Dariusz Sikora, wiceprezes PKP LHS.

Rola Polski i regionu w transporcie towarów zmienia się. Polska powoli odchodzi od wizerunku państwa tranzytowego. — Patrząc holistycznie realne korzyści osiągamy wtedy, gdy to na naszym terenie powstają centra logistyczne i magazyny, bo tam jest największa wartość dodana. Pociągi z Azji powinny zatrzymywać się w naszych centrach logistycznych. Globalne spółki logistyczne dokonują przeładunków tam gdzie mogą dokonać odpraw celnych. Polskie porty też mogą świadczyć takie usługi. Pozytywne jest myślenie, że trzeba odejść z roli państwa tranzytowego i stać się centrum intermodalnym w Europie — podsumował Jakub Jakubowski analityk Ośrodka Studiów Wschodnich. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close