Cz. Warsewicz: Małaszewicze najefektywniejszym korytarzem dla Nowego Jedwabnego Szlaku
Najbardziej efektywny, najszybszy i najtańszy korytarz kolejowy, który łączy Chiny z Europą na pewno wiedzie przez Małaszewicze i Polskę. Inne projekty mają charakter bardziej polityczny — uważa Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Zobacz także: Cz. Warsewicz: Karsznice kluczowym projektem hubowym
Jaki wpływ na działalność przewoźnika mają inwestycje liniowe? Czy są jeszcze miejsca w Polsce gdzie przydałyby się modernizacje?
Inwestycje PKP PLK są imponujące i dobrze się dzieje, że skala modernizacji linii kolejowych jest tak duża. Jest to największy program po 1989 r. Dla nas korzyścią jest podniesie prędkości co jest jednym z elementów konkurencyjności. Obecnie prędkość handlowa pociągów intermodalnych wynosi ok 28 km/h, co nie jest wynikiem imponującym. Po zakończeniu tych wszystkich remontów prędkość ta ma wzrosnąć do poziomu 40-50 km/h. Czyli osiągnąć poziom europejski. W efekcie czas przejazdu z Europy Centralnej do polskich portów skróci się o połowę, a to poprawi ich konkurencyjność. Jeśli będzie można szybciej dotrzeć do Trójmiasta to na pewno więcej towarów z Czech, czy Węgier będzie trafiało do Gdańska i Gdyni a nie do Hamburga.
Poza podniesieniem prędkości równie, jeśli nie bardziej, istotną sprawą jest poprawa dostępu kolejowego do portów, gdyż porty są głównym generatorem przewozów. Dzisiaj z polskich portów w głąb kraju kolej transportuje tylko kilkanaście procent ładunków. Dzięki poprawie infrastruktury portowej ta liczba może zwiększyć się do 40%, a nawet więcej. Oznacza to, że przy obecnym poziomie przeładunków w portach kolej może wozić nawet dwa razy więcej towarów, a trzeba też brać pod uwagę, że dzięki inwestycjom takim jak Porty Zewnętrzne Gdańsku i Gdyni ta ilość towarów, które będą trafiać na polskie wybrzeże jeszcze wzrośnie.
Trzecim elementem na który zwracamy uwagę są bocznice kolejowe, które może nie stanowią typowych terminali, ale umożliwiają docieranie do klienta końcowego. Dlatego ważne jest realizowanie przez PKP PLK programu modernizacji i budowy bocznic, są na to także fundusze unijne.
PKP CARGO zamierza wspólnie z PGNiG zrealizować pilotażowy projekt transportu skroplonego gazu ze Świnoujścia. W jaki sposób gaz LNG będzie transportowany?
To zupełnie nowy rynek dla nas. Kwestia niezależności energetycznej Polski będzie umacniana, dlatego duże ilości gazu LNG będą trafiać do Polski i trzeba go będzie dystrybuować. My przygotowujemy się na to dlatego podpisaliśmy z PGNiG list intencyjne, aby uruchomić pilotażowy projekt przewozu gazu między Świnoujściem a Oświęcimiem, co nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pociąg wydaje się najbardziej elastycznym i konkurencyjnym środkiem do transportu gazu LNG. Uruchomienie takich przewozów na stałe to dla nasz szansa na zdobycie bardzo dużego rynku i przygotowujemy się do tego.
Jakie są plany taborowe PKP CARGO w zakresie przewozów kombinowanych?
Przestawiamy naszą organizację na obszar partnera logistycznego. Przewozy intermodalne wzrosły w Polsce od stycznia do września 2019 o 15%, a my zanotowaliśmy wzrost o prawie 8%. Nasza dynamika jest mniejsza niż rynku gdyż nasi poprzednicy byli bierni w zakresie inwestycji taborowych. Dlatego podjęliśmy decyzję o zwiększeniu zasobów do przewozów kontenerowych i rozstrzygnęliśmy przetargi najpierw na zakup 936 wagonów platform, a potem 220. Podpisaliśmy też w tym roku umowy na zakup 36 lokomotyw, a wkrótce ogłosimy przetarg na nabycie kolejnych pięciu. W ramach poprawy efektywności ogłosiliśmy przetarg na zakup i modernizację lokomotyw manewrowych.
Jak Pan ocenia uruchamianie pociągów na szlaku Chiny – Europa Zachodnia?
Patrzę na to ze spokojem. Projekt Nowego Jedwabnego Szlaku ma charakter polityczno – gospodarczy. Najbardziej efektywny, najszybszy i najtańszy korytarz, który łączy Chiny z Europą na pewno wiedzie przez Małaszewicze i Polskę. Inne projekty mają charakter bardziej polityczny. My staramy się przygotować najlepszą ofertę i do tego zmierzają nasze inwestycje, bo chcemy przewozić jak najwięcej towarów z portów czy innych krajów europejskich.