Partnerzy portalu

M. Antonowicz: Terminale intermodalne pobudzają wzrost gospodarczy regionów

Przy wyborze lokalizacji terminalu intermodalnego należy zachować ostrożność, gdyż inwestycje te są kapitałochłonne i mają długą stopę zwrotu. Jednak budowa sieci terminali stworzy potencjał do dalszego wzrostu przewozów kombinowanych – stwierdził w rozmowie z IntermodalNews.pl dr Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA.

fot. PKP SA

W Niemczech jest 170 terminali lądowych, w Polsce – nieco ponad 30. Tam transport intermodalny ma 45 proc. udziału w towarowej pracy przewozowej wykonywanej przez kolej, w Polsce – 10 proc.

– Takie są dane i fakty. Także w ujęciu względnym są one mniej korzystne dla nas, bowiem na 1000 km linii kolejowych przypada 0,5 lądowych terminali intermodalnych, we Włoszech lub Niemczech pomiędzy 1,5 a 2,5.

Budowa odpowiedniej liczby terminali w Polsce stworzy potencjał do dalszego rozwoju przewozów intermodalnych w naszym kraju. Będą one pełniły funkcje akceleracyjne, pobudzające rozwój danego regionu. Lokalnie mogą powstać sortownie, magazyny i firmy świadczące różne usługi logistyczne, nie tylko transportowe i przeładunkowe.   

Dlaczego zatem tak powściągliwie się inwestuje w nowe terminale?

– Z naszych dotychczasowych analiz wynika, że należy być ostrożnym w takich planach inwestycyjnych. Nie jest sztuką bowiem wybudować terminal – nakładem kilkudziesięciu milionów złotych –  który będzie stał pusty. Inwestycje w terminale muszą, więc być każdorazowo poprzedzane analizami potoków towarów i szacunkami wolumenów przewozowych. Trzeba także uwzględnić uwarunkowania lokalne, dostępności infrastruktury drogowej i kolejowej. W przypadkach Zduńskiej Woli Karsznic i Emilianowa  wyniki analiz są obiecujące. Jednak i te inwestycje zostały podzielone na kilka etapów i terminale będą rozbudowywane  wraz z rozwojem realizowanych przeładunków. 

Dynamicznie rosną przewozy ładunków w kontenerach z Chin do Europy Zachodniej. Ale one przeważnie przejeżdżają w tranzycie, Polska niewiele zarabia na tym.

– Eksperci szacują, że w wartości dodanej generowanej na terenie Unii Europejskiej dzięki funkcjonowaniu kolejowego Jedwabnego Szlaku ok. 72% związane jest z cłem i usługami stowarzyszonymi, 15 do 20 proc. powstaje w wyniku świadczenia usług przeładunkowych i powiązanych z nimi , a jedynie łącznie 5 proc. wkład mają usługi udostępniania infrastruktury i taboru. Inwestując w rozwój infrastruktury logistycznej, zwiększamy szansę na powstawanie w Polsce centrów konsolidacyjno-dystrybucyjnych o ponad krajowym obszarze oddziaływania, dzięki czemu korzyści dla polskiej gospodarki z przeładunków i ceł (do budżetu krajowego trafia 25% cła, reszta przekazywana jest do budżetu ogólnego UE) mają szansę być w przyszłości wymiernie większe już w nieodległej przyszłości.

Komisja Europejska zatwierdziła niedawno, zgodnie z zasadami UE o pomocy publicznej państwa, 70 mln euro wsparcia dla systemu zachęcającego do przenoszenia towarów z transportu samochodowego na kolejowy w Holandii. Potrzebne są mechanizmy interwencjonizmu państwowego? 

– Tak, jeżeli nie wprowadzi się rozwiązań legislacyjnych urzeczywistniających rekomendowaną przez decydentów unijnej polityki transportowej, która oznacza, że przychody z opłat z tytułu dostępu do infrastruktury i podatków związanych z operacjami logistycznymi w przypadku każdego rozwiązania transportowego powinny pokrywać przynajmniej koszty bezpośredniego zużycia infrastruktury i wszystkie zewnętrzne koszty indukowane przez przewóz. 

Bez takiego wsparcia i obecnych regulacjach ten segment prawdopodobnie rozwijałby się, ale znacznie wolniej.  Niezbędne są preferencyjne i stabilne zasady dostępu do infrastruktury dla przewozów intermodalnych, jako bardziej ekologicznego rodzaju transportu, od transportu  drogowego oraz dodatkowe instrumenty zachęcające do rozwoju transportu intermodalnego np. w zakresie zwolnienia z opłat za dowóz i odwóz do terminala dla transportu drogowego.

Zobacz pierwszą część naszej rozmowy z dr Antonowiczem.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close