DB Cargo Polska powtarza przetargi na tabor intermodalny
DB Cargo Polska ponownie ogłosiło przetargi na dostawę lokomotyw i wagonów do przewozów intermodalnych. W poprzednich przetargach nie wpłynęły oferty. To kolejny przewoźnik, który powtarza zamówienie.

W pierwszym powtórzonym przetargu DB Cargo Polska zamawia 4 czteroosiowe wielosystemowe lokomotywy elektryczne. Pojazdy będą wykonywać przewozy intermodalne na terenie Polski, Republiki Czeskiej i innych krajów europejskich. Pojazdy mają być dostosowane do zasilania w systemach 3 kV DC, 25kV 50 Hz a opcjonalnie także do systemu AC 15 kV 16.7 Hz i innych stosowanych w UE. Maksymalna prędkość konstrukcyjna natomiast ma wynosić co najmniej 160 km/h. Maksymalny nacisk na oś wynosi 22,5 kN. Pojazd powinien być także wyposażony w systemy monitorowania i diagnostyki paramentów pracy lokomotywy. Ponadto także ETCS, SHP, Radio Stop czeski system bezpieczeństwa, a opcjonalnie: inne występujące w krajach Unii Europejskiej. W ramach zamówienia wykonawca ma także przeszkolić 10 pracowników przewoźnika w zakresie obsługi, naprawy i konserwacji dostarczonych lokomotyw.
Kolejne przetargi dotyczą dostaw wagonów. W jednym z nich DB Cargo zamawia 21 sztuk fabrycznie wagonów platform 90’ (stopowych) do przewozów intermodalnych wraz z zezwoleniami na dopuszczenie do eksploatacji w Polsce i innych krajach europejskich. Natomiast drugi przetarg dotyczy dostawy 70 sztuk nowych wagonów podkontenerowych 80’. Prędkość maksymalną przy obciążeniu 20 t na oś określono na 120 km/h a przy 22,5 t na 100 km/h. Wszystkie zamawiane wagony mają być też wyposażone w elektroniczny system pomiaru obciążenia. Pojazdy mają być dostarczane w latach 2020 – 2022.
Dofinansowanie z POIŚ
Zakupy taborowe spółki DB Cargo Polska otrzymały dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach projektu „Usprawnienie transportu intermodalnego w Polsce poprzez połączenie terminali kontenerowych na wybrzeżu bałtyckim i terminali dystrybucyjnych w południowej Polsce z osią transportową, łączącą Europę zachodnią z krajami WNP i Chinami.” W grudniu 2018 r. DB Cargo zawarło umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zgodnie z nią przewoźnik może otrzymać 51,5 mln zł dotacji unijnej.
To nie jest pierwszy przypadek, gdy beneficjent programu unijnego musi powtórzyć przetargi. Niedawno ponowne zamówienie na lokomotywy i wagony ogłosił także Lotos Kolej. Wcześniej powtórne przetargi na dostawę wagonów i reachstackerów ogłosić musiała spółka PCC Intermodal.