Lotos Kolej powtarza przetarg na wagony podkontenerowe
Lotos Kolej ogłosił przetarg na dostawę 108 sztuk wagonów platform do przewozów intermodalnych. Przewoźnik ten prowadzi obecnie kilka postępowań związanych z realizacją projektu unijnego.

W grudniu 2018 r. Lotos Kolej podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko czterech inwestycji zwiększających możliwości realizacji przez tego przewoźnika kolejowych przewozów intermodalnych. Są to zakup jednosystemowej lokomotywy elektrycznej, wielosystemowej lokomotywy elektrycznej, 216 wagonów platform 80’ i 108 wagonów 60’.
Pierwsze podejście Lotosu Kolej do zakupu wagonów zakończyło się w maju unieważnieniem przetargu z powodu przekroczenia kosztorysu inwestora przez oferentów. Spółka prowadziła jedno postępowanie na zakup 324 wagonów. Ogłoszony dzisiaj przetarg na dostawę wagonów 60’ jest drugim podejściem do tego zakupu.
Lotos Kolej zamawia 72 wagony sześcioosiowe do przewozu kontenerów 80’ oraz 36 wagonów czteroosiowych do przewozu kontenerów 40’. W odrębnym przetargu spółka szuka także dostawcy 216 wagonów 80’. Pojazdy te mają być dostosowane do prędkości 100 km/h przy nacisku 22,5 ton na oś oraz 120 km/h przy nacisku 20 t na oś.
Lotos Kolej zamawia lokomotywy
Przewoźnik zamawia także czteroosiowe lokomotywy elektryczne: jednosystemową dostosowaną do systemu 3kV DC przeznaczoną do jazdy na polskiej sieci kolejowej oraz wielosystemową korzystającą z zasilania 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16⅔ Hz AC i 3 kV DC, która będzie wykorzystywana przez pociągi kursujące na terytorium Polski, Czech i Niemiec. Lokomotywy mają mieć minimalną moc 5000 kW, prędkość maksymalną 140 km/h.
Również te zamówienia Lotos Kolej powtórzył. W poprzednich przetargach zakończonych we wrześniu nie wpłynęły oferty. To nie jest pierwszy taki przypadek jeśli chodzi o projekty intermodalne, które otrzymały dofinansowanie w ramach POIS. Powtórne przetargi na dostawę wagonów i reachstackerów ogłosić musiała niedawno spółka PCC Intermodal. Również w tym przypadku nie wpłynęły oferty na dostawę wagonów. Z kolei CLIP powtórzył przetarg na dostawę naczep. Więcej powodzenia miało natomiast PKP Cargo, które podpisało umowę na dostawę wagonów podkontenerowych z konsorcjum Wagony Świdnica i Astra Rail.