Partnerzy portalu

Grupa PKP rozważa cztery lokalizacje terminali

Oprócz Zduńskiej Woli-Karsznic i Bydgoszczy-Emilianowa PKP analizuje kolejne cztery lokalizacje nowych terminali intermodalnych. Nowe narzędzia ułatwiają optymalizację inwestycji w logistyce – uważa dr Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA. 

fot. Travelarz – Wikimedia Commons

Zobacz poprzednie części rozmowy z dr Mirosławem Antonowiczem:

Multimodalność ma szansę stać się programem strategicznym

Terminale intermodalne pobudzają wzrost gospodarczy regionów

Ile realnie może powstać terminali do końca 2023 r., a ile do końca przyszłej dekady?

– Jako ekonomista powiem: to zależy. Uwarunkowania są różnorodne, ale sądzę że powstanę te, które są już w trakcie prac realizacyjnych w różnych fazach i w miejscach zgodnych ze Strategią zrównoważonego rozwoju. Mamy silne atuty, bowiem przez Polskę przebiega wiele międzynarodowych kolejowych korytarzy tranzytowych, w tym główna trasa kolejowego Jedwabnego Szlaku i trzy unijne kolejowe korytarze towarowe (Rail Reight Corridors) nr 5, 8 i 11. Z tego względu zainteresowanie inwestycjami w terminale wykazują, nie tylko polscy przewoźnicy, firmy logistyczne i np. samorządy, lecz także zewnętrzne fundusze inwestycyjne – np. brytyjskie czy Polski Fundusz Rozwoju. Dodam, że oprócz wspominanych dwóch lokalizacji w Karsznicach i Emilianowie, ponadto prowadzimy analizy dalszych czterech. 

Jaka jest stopa zwrotu takiej inwestycji?

Na razie osiągnięcie progu rentowności inwestycji tworzącej terminal intermodalny wydaje się możliwe w niewielu lokalizacjach. Są to inwestycje kapitałochłonne o długiej stopie zwrotu. 

Te inwestycje mogą liczyć na wsparcie unijne?

– Tak. W grudniu 2018 r. rozstrzygnięto konkurs o dofinansowanie przedsięwzięć wspierających  multimodalność unijnymi środkami budżetowymi, alokowanymi do POIiŚ, z budżetem 1,1 mld zł. Jeszcze w bieżącej perspektywie finansowej polscy operatorzy kolejowi mogą liczyć na kilkaset mln zł dofinansowania unijnego na realizację prac badawczo-rozwojowych. A we wrześniu br. został  ogłoszony konkurs ujęty w RPO województwa łódzkiego na rozwój przewozów multimodalnych.

A w nowej perspektywie finansowej na lata 2020-2027?

Będziemy aplikować o dofinansowanie z powstającego obecnie programu multimodalności, który ma szansę stać się strategicznym programem rządu. Widząc duży potencjał rozwojowy, zgłosiliśmy wolę udziału w projekcie ujętym przez program Horyzont 2020, a konkretnie projekt „InCo Flagship, obejmujący zintegrowane multimodalne i niskoemisyjne systemy transportu towarowego i logistyki. Widzimy możliwość uczestniczenia w przygotowaniu nowych narzędzi do optymalizacji przepływu towarów lub digitalizacji transportu kolejowego, a także będziemy mogli dokonać analizy rozmieszczenia sieci terminali w Polsce. Takie analizy już częściowo zrobiliśmy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close