Grupa PKP rozważa cztery lokalizacje terminali
Oprócz Zduńskiej Woli-Karsznic i Bydgoszczy-Emilianowa PKP analizuje kolejne cztery lokalizacje nowych terminali intermodalnych. Nowe narzędzia ułatwiają optymalizację inwestycji w logistyce – uważa dr Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA.
Zobacz poprzednie części rozmowy z dr Mirosławem Antonowiczem:
Multimodalność ma szansę stać się programem strategicznym
Terminale intermodalne pobudzają wzrost gospodarczy regionów
Ile realnie może powstać terminali do końca 2023 r., a ile do końca przyszłej dekady?
– Jako ekonomista powiem: to zależy. Uwarunkowania są różnorodne, ale sądzę że powstanę te, które są już w trakcie prac realizacyjnych w różnych fazach i w miejscach zgodnych ze Strategią zrównoważonego rozwoju. Mamy silne atuty, bowiem przez Polskę przebiega wiele międzynarodowych kolejowych korytarzy tranzytowych, w tym główna trasa kolejowego Jedwabnego Szlaku i trzy unijne kolejowe korytarze towarowe (Rail Reight Corridors) nr 5, 8 i 11. Z tego względu zainteresowanie inwestycjami w terminale wykazują, nie tylko polscy przewoźnicy, firmy logistyczne i np. samorządy, lecz także zewnętrzne fundusze inwestycyjne – np. brytyjskie czy Polski Fundusz Rozwoju. Dodam, że oprócz wspominanych dwóch lokalizacji w Karsznicach i Emilianowie, ponadto prowadzimy analizy dalszych czterech.
Jaka jest stopa zwrotu takiej inwestycji?
Na razie osiągnięcie progu rentowności inwestycji tworzącej terminal intermodalny wydaje się możliwe w niewielu lokalizacjach. Są to inwestycje kapitałochłonne o długiej stopie zwrotu.
Te inwestycje mogą liczyć na wsparcie unijne?
– Tak. W grudniu 2018 r. rozstrzygnięto konkurs o dofinansowanie przedsięwzięć wspierających multimodalność unijnymi środkami budżetowymi, alokowanymi do POIiŚ, z budżetem 1,1 mld zł. Jeszcze w bieżącej perspektywie finansowej polscy operatorzy kolejowi mogą liczyć na kilkaset mln zł dofinansowania unijnego na realizację prac badawczo-rozwojowych. A we wrześniu br. został ogłoszony konkurs ujęty w RPO województwa łódzkiego na rozwój przewozów multimodalnych.
A w nowej perspektywie finansowej na lata 2020-2027?
Będziemy aplikować o dofinansowanie z powstającego obecnie programu multimodalności, który ma szansę stać się strategicznym programem rządu. Widząc duży potencjał rozwojowy, zgłosiliśmy wolę udziału w projekcie ujętym przez program Horyzont 2020, a konkretnie projekt „InCo Flagship, obejmujący zintegrowane multimodalne i niskoemisyjne systemy transportu towarowego i logistyki. Widzimy możliwość uczestniczenia w przygotowaniu nowych narzędzi do optymalizacji przepływu towarów lub digitalizacji transportu kolejowego, a także będziemy mogli dokonać analizy rozmieszczenia sieci terminali w Polsce. Takie analizy już częściowo zrobiliśmy.