M. Antonowicz: Multimodalność ma szansę stać się programem strategicznym
Grupa PKP widzi bardzo duży potencjał rozwoju przewozów intermodalnych w Polsce. O szczegóły planowanych dużych inwestycji w nowe terminale w Bydgoszczy i Zduńskiej Woli zapytaliśmy dr. Mirosława Antonowicza, wiceprezesa PKP SA.

W kwietniu 2018 r. PKP S.A. informowała, że wytypowała 120 nieruchomości pod potencjalne terminale intermodalne i centra logistyczne. Ich budowa to jeden z warunków dalszego wzrostu przewozów intermodalnych. Jakie są dziś konkrety?
– Od tamtego czasu liczba lokalizacji, w których znajdują się nieruchomości PKP S.A. wstępnie przeznaczone pod rozwój logistycznej infrastruktury usługowej, w tym terminali intermodalnych, centrów logistycznych, punktów koncentracji usług przeładunkowych i innych logistycznych z nimi powiązanych oraz magazynów i sortowni wzrosła do około 170 o łącznej powierzchni 1500 ha.
I pojawiły się pierwsze konkretne lokalizacje?
– Tak. Bliski wejścia w fazę realizacji jest projekt budowy terminalu intermodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach na 23 ha terenów należących do PKP. Za jego umiejscowieniem w tej lokalizacji przemawiają m.in. jej centrale położenie na mapie Polski oraz bardzo dobre skomunikowanie, na kolejowym skrzyżowaniu głównych towarowych linii, ze wschodu na zachód i z północy na południe, tj. z portów w Trójmieście na Śląsk i dalej do krajów ościennych. Karsznice są również bardzo dobrze skomunikowane drogowo. Wybudowany tu wspólnie z PKP Cargo S.A. terminal intermodalny będzie miał niemal bezpośredni dostęp do drogi ekspresowej S8. Te atuty są dobrą prognoza dla naszej inwestycji. Rynek usług logistycznych już teraz dobrze rozwija się w centralnej Polsce, terminal intermodalny który powstanie w Zduńskiej Woli Karsznicach niewątpliwie wzmocni ten pozytywny trend.
A kolejne lokalizacje?
– W połowie września 2019 r. podpisaliśmy wielostronne porozumienie o współpracy przy podejmowaniu działań na rzecz powstaniaterminalu intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy, której stronami oprócz PKP S.A. są PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny sp. z o.o., Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i Urząd Gminy Nowa Wieś Wielka. Pod tę inwestycję PKP S.A. przeznaczy tereny o powierzchni 5,6 ha. Leżą one ok. 9 km od centrum Bydgoszczy, a w ich sąsiedztwie przebiegają nie tylko główne linie kolejowe łączące Trójmiasto z resztą Polski, lecz także droga ekspresowa S10 i autostrada A1. Umiejscowienie tam terminala Projekt zakłada także wybudowanie węzła łączącego wspomnianą drogę ekspresową z przyszłym terminalem i Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym. Umiejscowienie tam terminalu intermodalnego umożliwi obsługę potoków ładunków generowanych przez Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny oraz innych okolicznych przedsiębiorców. Z braku terminali obszar województwa kujawsko-pomorskiego, przy jednoczesnym potencjale przemysłowym, spełnia również kryteria dla zlokalizowania tam infrastruktury o charakterze Extended Port Gateway (bramy portowe) dla portów trójmiejskich szczególnie dla Gdyni.
Kiedy otwarte zostaną podwoje terminala w Emilianowie?
– Kolejnymi działaniami będzie opracowanie przez zespół roboczy harmonogramu działań koniecznych do utworzenia spółki celowej. To ona będzie realizować projekt. Dodam, że lokalizacja ta ma duże perspektywy rozwoju ponieważ miejscowe władze administracyjne postanowiły włączyć dodatkowe 120 ha z przeznaczeniem na rozwój infrastruktury logistycznej.