Pakiet mobilności poparty przez komisję PE
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego zdecydowała o rozpoczęciu negocjacji pakietu mobilności w brzmieniu uchwalonym przez PE. Oznacza to, że poparcie zyskał pakiet mobilności krytykowany przez polską branżę transportową.
Za rozpoczęciem negocjacji głosowało 28 deputowanych, przeciwko 16. Europosłowie głosowali także za podjęciem negocjacji przepisów regulujących czas przerwy w pracy kierowców oraz zasady kabotażu.
PE uchwalił stanowisko ws. pakietu mobilności w kwietniu 2019 r. Głównym celem nowych przepisów ma być zwalczenie nielegalnych praktyk i poprawa warunków pracy kierowców. Pakiet mobilności wprowadza limit operacji kabotażowych do trzech. Chodzi tu o przewóz wewnątrz kraju do którego przetransportowano ładunki z kraju, z którego pochodzi kierowca. Wprowadzona zostanie również rejestracja przekraczania granic przez tachograf. Natomiast kierowcy wykonujący operacje poza swoim krajem pochodzenia będą objęci przepisami o delegowaniu pracowników za granicę.
Pakiet mobilności wprowadza też obowiązkową przerwę 60 godzin, w czasie których pojazd musi przebywać w kraju macierzystym zanim wykona kolejną operację kabotażową. W ten sposób zlikwidowane ma być w szczególności zjawisko „kabotażu systematycznego”.
Polscy transportowcy protestują
Przepisy te krytykują m.in. polskie firmy transportowe. Zasada delegowania pracowników oznacza, że wysyłając samochód do krajów zachodnich będą musiały spełniać tamtejsze przepisy pracy. Europosłowie zauważyli też, że firmy transportowe coraz chętniej używają lekkich samochodów dostawczych. Dlatego operatorzy tego typu pojazdów również będą musieli spełniać wymagania dla firm transportowych.
Powyższe zasady nie będą dotyczyły tranzytu, operacji bilateralnych, oraz operacji przewozu transgranicznego z jednym dodatkowym załadunkiem w każdym kierunku.
PE chce także wprowadzić nowe przepisy dotyczące czasu pracy kierowców. Operatorzy logistyczni będą musieli na przykład tak układać rozkłady jazdy by zapewnić kierowcom możliwość dotarcia do domu w regularnych odstępach czasu. Obowiązkowy dzień przerwy pod koniec tygodnia natomiast nie może być spędzony w kabinie samochodu.
Przeciwko pakietowi mobilności protestowała w czerwcu branża transportowa, o czym pisaliśmy na IntermodalNews.pl TUTAJ. Transportowcy chcą otwarcia rynku przewozów samochodowych, ujednolicenia zasad organizacji przewozów oraz stawek VAT oraz zniesienia administracyjnych limitów ilości operacji transportowych wewnątrz EU.