Partnerzy portalu

Pakiet mobilności poparty przez komisję PE

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego zdecydowała o rozpoczęciu negocjacji pakietu mobilności w brzmieniu uchwalonym przez PE. Oznacza to, że poparcie zyskał pakiet mobilności krytykowany przez polską branżę transportową.

pakiet mobilności
fot. Alf van Beem Wikimedia Commons

Za rozpoczęciem negocjacji głosowało 28 deputowanych, przeciwko 16. Europosłowie głosowali także za podjęciem negocjacji przepisów regulujących czas przerwy w pracy kierowców oraz zasady kabotażu.

PE uchwalił stanowisko ws. pakietu mobilności w kwietniu 2019 r. Głównym celem nowych przepisów ma być zwalczenie nielegalnych praktyk i poprawa warunków pracy kierowców. Pakiet mobilności wprowadza limit operacji kabotażowych do trzech. Chodzi tu o przewóz wewnątrz kraju do którego przetransportowano ładunki z kraju, z którego pochodzi kierowca. Wprowadzona zostanie również rejestracja przekraczania granic przez tachograf. Natomiast kierowcy wykonujący operacje poza swoim krajem pochodzenia będą objęci przepisami o delegowaniu pracowników za granicę.

Pakiet mobilności wprowadza też obowiązkową przerwę 60 godzin, w czasie których pojazd musi przebywać w kraju macierzystym zanim wykona kolejną operację kabotażową. W ten sposób zlikwidowane ma być w szczególności zjawisko „kabotażu systematycznego”.

Polscy transportowcy protestują

Przepisy te krytykują m.in. polskie firmy transportowe. Zasada delegowania pracowników oznacza, że wysyłając samochód do krajów zachodnich będą musiały spełniać tamtejsze przepisy pracy. Europosłowie zauważyli też, że firmy transportowe coraz chętniej używają lekkich samochodów dostawczych. Dlatego operatorzy tego typu pojazdów również będą musieli spełniać wymagania dla firm transportowych.

Powyższe zasady nie będą dotyczyły tranzytu, operacji bilateralnych, oraz operacji przewozu transgranicznego z jednym dodatkowym załadunkiem w każdym kierunku.

PE chce także wprowadzić nowe przepisy dotyczące czasu pracy kierowców. Operatorzy logistyczni będą musieli na przykład tak układać rozkłady jazdy by zapewnić kierowcom możliwość dotarcia do domu w regularnych odstępach czasu. Obowiązkowy dzień przerwy pod koniec tygodnia natomiast nie może być spędzony w kabinie samochodu.

Przeciwko pakietowi mobilności protestowała w czerwcu branża transportowa, o czym pisaliśmy na IntermodalNews.pl TUTAJ. Transportowcy chcą otwarcia rynku przewozów samochodowych, ujednolicenia zasad organizacji przewozów oraz stawek VAT oraz zniesienia administracyjnych limitów ilości operacji transportowych wewnątrz EU.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close