W piątek ogólnoeuropejski strajk spedytorów
Ponad 7 tys. przewoźników samochodowych w Europie będzie strajkować 28 czerwca. To reakcja na planowany przez władze UE Pakiet Mobilności.
Spedytorzy i przewoźnicy przeciwko protekcjonistycznej, ich zdaniem polityce Unii Europejskiej. Pakiet Mobilności zakłada objęcie kierowców samochodów przepisami o delegowaniu, a to oznacza, że będą musieli być wynagradzani zgodne z stawkami minimalnymi wynikającymi z przepisów o delegowaniu. Przepis ten ma chronić interesy firm z państw zachodnioeuropejskich. Transportowcy zwracają też uwagę na szereg innych problemów, które trapią tę branżę.
Spedytorzy i przewoźnicy chcą na jeden dzień zatrzymać transport towarów. Strajk będzie polegał na powstrzymywaniu się od wykonywania operacji związanych z przeładunkami i transportem ładunków. Organizatorzy strajku chcą pokazać znaczenie branży dla gospodarki. W strajku ma wziąć udział 7 tys. spedytorów.
Postulaty organizatorów strajku:
1. Zniesienie jakichkolwiek administracyjnych limitów ilości operacji transportowych wewnątrz EU. Niech steruje tym po prostu wolny rynek zgodnie z ideą powstania EU. Nie oznacza to jednak dowolności w systemie pracy kierowcy, który musi uwzględniać prawo kierowcy do odpoczynku oraz powrotu do domu co określony czas np co 4 czy 6 tygodni.
2. Zniesienie obowiązku tworzenia dokumentacji pracowniczej w języku kraju, w którym wykonywany jest transport i wydanie zakazu nakładania obowiązku tworzenia takiej dokumentacji, powoływania przedstawicieli itd.
3. Objęcie transportu międzynarodowego i kabotaży jednolitym podatkiem VAT odprowadzanym do kraju, w którym zakończono transport lub na rachunek EU.
4. Ujednolicenie w całej EU w jednym akcie prawnym wszelkich zasad przeprowadzania operacji transportowych i zakaz stawiania dodatkowych wymogów w jakiejkolwiek formie przez poszczególne państwa członkowskie.
5. Powstanie jednolitego ogólnoeuropejskiego funduszu emerytalnego dla kierowców międzynarodowych i objęcie ich jednolitymi w całej EU zasadami wynagradzania.
6. Uproszczenie systemu rozliczenia czasu pracy kierowców.
7. Wprowadzenie zakazu terminów płatności za transport dłuższych niż 30 dni.
8. Obowiązkowa implementacja przez wszystkie kraje EU przepisów o elektronicznym liście przewozowym.
9. Uaktualnienie Konwencji CMR poprzez dostosowanie jej do technologii XXI wieku oraz zobowiązanie wszystkich krajów EU do ujednolicenia przepisów prawa przewozowego.
10. Wprowadzenie jednolitej w całej EU stawki minimalnej za pracę na stanowisku kierowcy.
11. Wycofanie się z projektu prowadzenia tachografów dla pojazdów do 3.500kg DMC i zakaz wprowadzenia takiego wymogu przez Państwa członkowskie.
12. Wprowadzenie obowiązku ubezpieczenia spedycji od bankructwa