Partnerzy portalu

Brak kierowców ogromnym problemem transportu drogowego

Transport drogowy w Polsce stoi przed problemem dramatycznego niedoboru kierowców. Już za 3 lata brakować będzie 200 tysięcy kierowców o wymaganych umiejętnościach – prognozuje PwC. 

fot. Anilsyal Wikimedia Commons

W ostatnich latach widoczna jest luka ilościowa na rynku, która w 2018 r. wynosiła 20%. Brak wykwalifikowanych pracowników w branży transportu samochodowego jest z jednej strony wynikiem szybkiego rozwoju tego sektora oraz zbyt małą liczbą osób szkolących się w zawodzie. 

— Przedstawiciele branży, którzy rozmawiali z nami w ramach wywiadów, w trakcie przygotowywania raportu stwierdzili, że w ich przekonaniu na koniec roku 2018 luka ta osiągnęła poziom 20% zapotrzebowania (w wymiarze jakościowym, tj. niedoboru pracowników z wystarczającymi umiejętnościami). Przy utrzymaniu prognozowanego wzrostu rynku, zakładając, że luka utrzyma się na poziomie zbliżonym do obecnych 20% można przyjąć, że całkowity niedobór kierowców w branży sięgnie blisko 200 tys. osób w 2022 roku przy zapotrzebowaniu na poziomie ok. 950 tys. osób — stwierdzono w raporcie „Transport przyszłości – perspektywy rozwoju transportu drogowego w Polsce 2020-2030” przygotowanym przez PwC.

Polska branża transportu drogowego jest w fazie rozwoju PwC szacuje, wolumen towarów przetransportowanych przez truckerów zwiększy się z poziomu 1,17 mld ton w roku 2018 do poziomu około 1,44 mld ton w roku 2022. Braki kadrowe będą prowadziły do wzrostu kosztów pracy kierowców. Sytuacji tej nie poprawi rozwój pojazdów autonomicznych. Automatyzacja pozwoli obniżyć koszty działalności o ok. 15% do 2025 roku. PwC przewiduje także wzrost znaczenie napędów alternatywnych. Jednak nowe technologie wymagają dużych nakładów inwestycyjnych, dlatego automatyzacja doprowadzi do koncentracji w branży.

— Krótkoterminowo, silnik diesla pozostanie najbardziej powszechnym rozwiązaniem. W transporcie ostatniej mili, przede wszystkim na terenach miejskich można spodziewać się szybszej popularyzacji pojazdów elektrycznych i zasilanych CNG, zaś na połączeniach długodystansowych spodziewamy się popularyzacji pojazdów z napędzanych LNG. Napęd wodorowy w transporcie drogowym rzeczy wciąż pozostaje w Europie w fazie testów — napisano w raporcie.

Wolniej wg autorów raportu będzie się rozwijał transport kolejowy: z poziomu 250 mln ton w 2018 r. do 275 mln ton. Sytuacja ta wskazuje na pilną potrzebę wzrostu znaczenia kolejowego transportu intermodalnego wobec coraz większych problemów branży samochodowej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close