Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Chiny określiły opłaty za zawijanie do ich portów statków amerykańskich

Chińskie Ministerstwo Transportu poinformowało, że statki należące lub obsługiwane przez amerykańskie firmy i osoby prywatne lub te zbudowane w Stanach Zjednoczonych, albo pływające pod amerykańską banderą – od 14 października będą obciążone dodatkowymi opłatami portowymi za każdy rejs do Chin.

fot. Pixabay

Opłaty te „stanowią zabezpieczenie przed nadchodzącym terminem wprowadzenia opłat portowych w USA”, ocenia agencja prasowa Reuters, cytując chińskie ministerstwo. Statki amerykańskie zawijające do chińskich portów będą musiały płaci od 14 bm. 400 juanów (56,13 USD) za tonę netto. Opłata ta wzrośnie do: 640 juanów (89,81 USD) od 17 kwietnia 2026 r., 880 juanów – od 17 kwietnia 2027 r. i 1120 juanów (157,16 USD) – od 17 kwietnia 2028 r. 

W końcu września premier Li Qiang podpisał dekret Rady Państwa ChRL o  zmianie niektórych przepisów o transporcie morskim. „Chiny podejmą niezbędne środki zaradcze wobec krajów lub regionów, które nakładają lub popierają dyskryminacyjne zakazy, ograniczenia lub podobne środki wymierzone w chińskich operatorów, statki lub załogi zaangażowane w międzynarodowy transport morski i usługi pokrewne” – poinformowała agencja prasowa Xinhua.

Patrz: Morski transport kontenerowy między Scyllą a Charybdą

Wymiana ciosów

Również od 14 października br. statki zbudowane w Chinach lub obsługiwane, albo należące do chińskich podmiotów, będą musiały uiścić opłatę w pierwszym porcie zawinięcia w Stanach Zjednoczonych, przypomina Reuters. Opłaty mogą przekroczyć milion dolarów za statek przewożący ponad 10 000 kontenerów i według szacunków analityków mogą rosnąć corocznie do 2028 roku. 

Opłatami będą obciążone też statki armatorów krajów trzecich, jeżeli zostały zwodowane w chińskich stoczniach. Nie zmienia to istoty decyzji administracji Waszyngtonu i Pekinu – walki o przywództwo globalne. „Amerykańskie opłaty za statki powiązane z Chinami wprowadzone są w następstwie dochodzenia przeprowadzonego przez Przedstawicielstwo Handlowe Stanów Zjednoczonych (USTR) i są częścią szerszych działań USA mających na celu ożywienie krajowego przemysłu stoczniowego i osłabienie chińskiej potęgi w dziedzinie marynarki wojennej i żeglugi handlowej’, stwierdza Reuters. W ciągu ostatnich dwóch dekad Chiny wywindowały się na pozycję lidera w świecie przemysłu stoczniowego, a ich największe stocznie realizują zarówno projekty komercyjne, jak i wojskowe. 

Skutki

Chińskie opłaty za statki amerykańskie mogą zaszkodzić Stanom Zjednoczonym w mniejszym stopniu niż opłaty pobierane przez USA od „legionu chińskich statków”, stwierdza Reuters. Według analityków wojskowych i przemysłowych, w ubr. chińskie stocznie zbudowały ponad 1000 statków komercyjnych, podczas gdy Stany Zjednoczone mniej niż 10. 

Napięcia między Chinami a Stanami Zjednoczonymi zaczęły się pogłębiać od września, a „oba supermocarstwa mają trudności z wyjściem poza obecny rozejm w sprawie ceł handlowych – 90-dniową przerwę od 11 sierpnia, która kończy się około 9 listopada”. Prezydent USA Donald Trump i przywódca Chin Xi Jinping mają się spotkać podczas szczytu APEC w Korei Południowej pod koniec października.


Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close