Port Gdańsk liderem wzrostu największych portów kontenerowych Europy
Port Gdańsk zanotował w pierwszej poł. 2025 r. największy wzrost przeładunków kontenerów w Europie, dzięki dobrym wynikom terminala Baltic Hub. Obecnie Gdańsk zajmuje 13. miejsce na liście największych europejskich portów kontenerowych opracowanej przez Port Economics.

W pierwszym półroczu br. obroty kontenerów w największym polskim porcie morskim wzrosły o 20,5% w porównaniu z analogicznym okresem ubr. Wynik Gdańska zbliża się do zajmującego miejsce 12. Portu Genua, której przeładunki kontenerów wzrosły o 7,9%. Na poprawę wyniku polskiego portu wpływ miało m.in. oddanie do użytku nowego terminalu T3 w Baltic Hub i uruchomienie nowych połączeń przez CMA CGM i alians Gemini.
– Nasze wyniki pokazują, że inwestycje w infrastrukturę i rozwój usług portowych przynoszą realne efekty. Uruchomienie nowoczesnego terminalu T3 w Baltic Hub znacząco zwiększyło przepustowość i konkurencyjność Portu Gdańsk – napisano w komunikacie Portu Gdańsk.
Rosną porty niemieckie
Jedynym obok Gdańska portem, który odnotował dwucyfrowy wzrost była włoska Gioia Tauro, której przeładunki kontenerów zwiększyły się o 10,5%. Trzecie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Hamburg, które obroty kontenerów wzrosły o 9,3%. Porty niemieckie odzyskują pozycję po słabszych wynikach w 2024 r. Hamburg zanotował w br. duży wzrost po kilku latach stagnacji. Na wynik ten wpłynęły m.in. inwestycje największego przewoźnika kontenerowego na świecie: włosko-szwajcarskiej grupy MSC, która stała się udziałowcem w spółce HHLA, która jest operatorem terminali kontenerowych w największym niemieckim porcie. Bremerhaven był w pierwszych 6 miesiącach br. czwartym najszybciej rozwijającym się portem kontenerowym Europy. Również Wilhelmshaven, który znalazł się poza zestawieniem 15 portów odnotował solidny wynik w tym okresie, na co wpływ miała m.in aktywność aliansu Gemini, którego członek: Hapag-Lloyd posiada udziały w terminalu JadeWeserPort.
Czytaj także: Port Hamburg z dużym wzrostem przeładunków kontenerów
Zmieniła się natomiast sytuacja portów na Półwyspie Iberyjskim, które w ubr. były liderami wzrostu, a w I poł. 2025 r. zanotowały spadki: Barcelona (-7,3%), Sines (-9%). Trend spadkowy kontynuuje też Algeciras. Dory wynik zanotowała z kolei Walencja, która zwiększyła przeładunki kontenerów o 3,9%.
Największe porty kontenerowe Europy: Rotterdam i Antwerpia-Bruggia odnotowują kolejny rok z rzędu umiarkowany wzrost przeładunków. Również Pireus, kontrolowany przez kapitał chiński kontynuuje trend wzrostowy. Ten ostatni port zyskuje obecnie m.in. na tym, że chińskie kontenerowce docierają do niego krótszą drogą przez Kanał Sueski. Francuskie porty zanotowały w pierwszym półroczu br. słabszą dynamikę. W zespole portów HAROPA, która w ubr. była liderem wzrostu, obroty kontenerów wzrosły w I poł. br. o 4%, a w Marsylii o 1%.

































