Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rosną obroty globalnych operatorów terminali kontenerowych

Grupa PSA International, która jest min. udziałowcem w Baltic Hub, była największym globalnym operatorem portów kontenerowych w 2024 r. wg najnowszego zestawienia przygotowanego przez Drewry. Od czasu pandemii covid widoczny jest wzrost znaczenia operatorów terminali, którzy są powiązani kapitałowo z największymi przewoźnikami kontenerowymi.

fot. Pixabay

Obroty portów kontenerowych na świecie wzrosły w 2024 r. o 7,2% i osiągnęły 928 mln TEU. Przeładunki najwiekszych, międzynarodowych operatorów rosły nieco szybciej niż średnia rynkowa, a ich łączny udział w rynku wzrósł z 48,9 do 49,2%. 

Przeładunki singapurskiej grupy PSA International w ubr. wyniosły 67,3 mln TEU i były wyższe o 7,3% niż w 2023 r., a jej udział w rynku wyniósł w ubr. 7,2%. Kolejne miejsca na podium zajęli operatorzy chińscy China Merchan Ports (61,2 mln TEU) i COSCO Chipping (54,2 mln TEU). Zestawienie największych operatorów portów kontenerowych przedstawia poniższa tabela: 

obroty globalnych operatorów terminali kontenerowych

Konsolidacja pionowa branży

Od czasu pandemii covid-19 rośnie znaczenie tzw. operatorów hybrydowych, czyli firm, które są własnością lub współwłasnością dużych przewoźników żeglugi kontenerowej. Spółki te osiągnęły duże zyski, w czasie gdy stawki frachtu kontenerowego biły historyczne rekordy. Zarobioną wtedy gotówkę przeznaczyły m.in. na zakup udziałów w operatorach terminali.

Jak zauważa Drewry, powiązanie kapitałowe z dużym przewoźnikiem ułatwia operatorowi portu pozyskanie wolumenów, gdyż firmy transportowe chętniej kierują statki do własnych terminali, co jest elementem strategii konsolidacji wertykalnej. Kontrolowanie transportu oceanicznego, portu i logistyki lądowej ułatwia optymalizację procesów i obniża koszty logistyki. — Operatorzy ci rzeczywiście realizują strategie ekspansji oparte na fuzjach i przejęciach, co często jest jedyną drogą wejścia na ugruntowane rynki portowe — podkreśla Eleanor Hadland, analityczka Drewry. 

Czytaj także: Chiny dominują w corocznym badaniu wydajności portów kontenerowych

W ostatnich latach duży wzrost przeładunków odnotowały grupa MSC (która nabyła m.in. udziały w niemieckiej grupie HHLA), której obroty w terminalach wzrosły od 2019 r. o 14,1 mln TEU. Przeładunki terminali kontrolowanych przez CMA CGM wzrosły w tym czasie o 4,6 mln TEU. DP World w ubiegłym roku nie odnotowało wzrostu obrotów, gdyż inwestowało w tym czasie nie w rozszerzanie swojego portfolio terminali lecz w sektory żeglugi i logistyki. Od 2019 r. przeładunki tego operatora wzrosły o 16 mln TEU. 

W 2025 r. obroty w portach kontenerowych na świecie mają wzrosnąć o 4,8% i osiągnąć poziome 64 mln TEU, co jak podkreśla analityczka Drewry będzie najlepszym wynikiem od czasu kryzysu finansowego w 2008 r. Najwięksi operatorzy będą rozszerzać swoje portfolio dzięki fuzjom i przejęciom, a także inwestycjom w budowę nowych terminali, które beda realizowane głównie w krajach rozwijających się. Największe potencjały wzrostu tej branży mają kraje takie jak Egipt, Wietnam, Indie i Maroko. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close