Rosną obroty globalnych operatorów terminali kontenerowych
Grupa PSA International, która jest min. udziałowcem w Baltic Hub, była największym globalnym operatorem portów kontenerowych w 2024 r. wg najnowszego zestawienia przygotowanego przez Drewry. Od czasu pandemii covid widoczny jest wzrost znaczenia operatorów terminali, którzy są powiązani kapitałowo z największymi przewoźnikami kontenerowymi.

Obroty portów kontenerowych na świecie wzrosły w 2024 r. o 7,2% i osiągnęły 928 mln TEU. Przeładunki najwiekszych, międzynarodowych operatorów rosły nieco szybciej niż średnia rynkowa, a ich łączny udział w rynku wzrósł z 48,9 do 49,2%.
Przeładunki singapurskiej grupy PSA International w ubr. wyniosły 67,3 mln TEU i były wyższe o 7,3% niż w 2023 r., a jej udział w rynku wyniósł w ubr. 7,2%. Kolejne miejsca na podium zajęli operatorzy chińscy China Merchan Ports (61,2 mln TEU) i COSCO Chipping (54,2 mln TEU). Zestawienie największych operatorów portów kontenerowych przedstawia poniższa tabela:

Konsolidacja pionowa branży
Od czasu pandemii covid-19 rośnie znaczenie tzw. operatorów hybrydowych, czyli firm, które są własnością lub współwłasnością dużych przewoźników żeglugi kontenerowej. Spółki te osiągnęły duże zyski, w czasie gdy stawki frachtu kontenerowego biły historyczne rekordy. Zarobioną wtedy gotówkę przeznaczyły m.in. na zakup udziałów w operatorach terminali.
Jak zauważa Drewry, powiązanie kapitałowe z dużym przewoźnikiem ułatwia operatorowi portu pozyskanie wolumenów, gdyż firmy transportowe chętniej kierują statki do własnych terminali, co jest elementem strategii konsolidacji wertykalnej. Kontrolowanie transportu oceanicznego, portu i logistyki lądowej ułatwia optymalizację procesów i obniża koszty logistyki. — Operatorzy ci rzeczywiście realizują strategie ekspansji oparte na fuzjach i przejęciach, co często jest jedyną drogą wejścia na ugruntowane rynki portowe — podkreśla Eleanor Hadland, analityczka Drewry.
Czytaj także: Chiny dominują w corocznym badaniu wydajności portów kontenerowych
W ostatnich latach duży wzrost przeładunków odnotowały grupa MSC (która nabyła m.in. udziały w niemieckiej grupie HHLA), której obroty w terminalach wzrosły od 2019 r. o 14,1 mln TEU. Przeładunki terminali kontrolowanych przez CMA CGM wzrosły w tym czasie o 4,6 mln TEU. DP World w ubiegłym roku nie odnotowało wzrostu obrotów, gdyż inwestowało w tym czasie nie w rozszerzanie swojego portfolio terminali lecz w sektory żeglugi i logistyki. Od 2019 r. przeładunki tego operatora wzrosły o 16 mln TEU.
W 2025 r. obroty w portach kontenerowych na świecie mają wzrosnąć o 4,8% i osiągnąć poziome 64 mln TEU, co jak podkreśla analityczka Drewry będzie najlepszym wynikiem od czasu kryzysu finansowego w 2008 r. Najwięksi operatorzy będą rozszerzać swoje portfolio dzięki fuzjom i przejęciom, a także inwestycjom w budowę nowych terminali, które beda realizowane głównie w krajach rozwijających się. Największe potencjały wzrostu tej branży mają kraje takie jak Egipt, Wietnam, Indie i Maroko.
































